Čtyřdenní prodloužený víkend vybídl studia k navázání na povedený minulý týden, který do pokladen vnesl trochu toho dolarového optimismu. Dvakrát slavně to ale tentokrát nedopadlo – to můžeme posoudit už nyní, ještě před pondělním svátkem, kdy si nové snímky dalších pár milionů připočtou.

Víkendové výsledky nejvíc potěšily studio Warner Bros. Jeho hlavouni se evidentně shlédli v obrovské kasovní odezvě pecky Taken (96 hodin) a ušili Liamu Neesonovi na míru další akční thriller, ve kterém pobíhá s pistolí v ruce po Evropě, kvůli záchraně ženy ze své rodiny. Novinka Neznámý (Unknown) v tomhle směru zabrala přesně podle předpokladů, protože utržila 21 milionů za víkend a jistě se protlačí přes šedesát milionů celkově. A možná vydělá i mnohem víc, pokud se samozřejmě rozjede naplno šeptanda tak jako svého času u Taken. Pozitivní divácké ohlasy a vysoký rating na IMDb jsou v tomhle lehkým příslibem, ale samozřejmě nelze očekávat, že by Neznámý napodobil Taken do puntíku a rozjel se z dvacetimilionového otvíráku až ke stopadesátce celkově.

Ať to dopadne tak, či onak, snímek zaplatí svůj rozpočet už v amerických kinech – ten je totiž vyčíslen jen na skromných 30 mega. Film obnáší „jen“ thrillerové řemeslo, honorář pro Neesona a pár dekorativních tváří do vedlejších rolí (Diane Kruger, Frank Langella), nic extra nákladného. Tak to má být.

Zamrzí tak hlavně skutečnost, že američtí kritici z filmu moc nadšení nejsou. Neznámému vyčítají příliš zašmodrchaný scénář a neoslnila je ani režie nevýrazného Jaumeho Coletta-Serry. Neznámý má na Rottenech 55% pozitivních recenzí, což je ale vlastně stejné skóre, jaké svého času schytalo Taken nebo Tři dny ke svobodě, tedy diváky respektované thrillery starého střihu. Buď se recenzenti tentokrát trefili, anebo prostě ze svých intelektuálních pozic nedokážou pochopit a docenit tenhle typ žánrovek… Dozvíme se v dubnu.

VÝDĚLKY FILMŮ LIAMA NEESONA

Jasno naopak už je ohledně zážehu akční sci-fi série Jsem číslo čtyři. Twilightovsky laděný popcorn pro teenagery, který produkoval Michael Bay a točil D. J. Caruso, těžce narazil. Drtivost recenzí zesílily rozpačité tržby: Disney jako distributor určitě chtěl víc než jen devatenáct milionů za první víkend. Relativně nízký šedesátimilionový rozpočet se na světových tržbách sice určitě podaří splatit, Bay i Caruso ale obvykle cílí na mnohem vyšší mety, takže si těžko představit brzké pokračování série (i když v minulosti se staly i divnější věci). Zklamaní teď musí být hlavně producenti romantického hororu Netvor, kteří doufali, že z jeho hlavní hvězdy Alexe Pettyfera udělá Jsem číslo čtyři velkou hvězdu. Jenže pokus o nalezení dalšího Shii nebo Roberta Pattinsona se tímhle zaváháním nejspíš pomalu uzavírá…

Potupa to mohla být pro Číslo čtyři o to větší, že se mu jen těsně podařilo odrazit tlak levného a průměrného animáku Gnomeo a Julie. Nevýraznou pohádku o sádrových trpaslících naopak disneyovská distribuce výtečně prodala a výsledkem je padesát milionů utržených za deset dní. Tady se začíná pomalu pošilhávat po stovce, a to je velké překvapení.

Zklamání přináší sandlerovská romantika Zkus mě rozesmát. Znuděné ohlasy odpovídají dosud utrženým šedesáti milionům - u Sony počítali po dvou víkendech rozhodně s větším balíkem.

Pravý masakr ale probíhá až na příčce páté, kde se sedmnácti melouny debutoval Agent v sukni 3. Martin Lawrence v něm objednal falešné „melouny“ nejen pro sebe, ale i pro svého filmového syna, a tihle dva zoufalci znovu pobíhají pod nějakou lobotomickou záminkou na plátně v kostýmech tlustých černošek. Našinec tenhle fetiš asi nikdy nepochopí, naštěstí jej ale nechápou ani zámořští novináři, kteří komedii grilují jako sračku roku. Bohužel divákům tohle zlo pořád nevadí tolik, jak by mělo, a tak si Agent v sukni připsal sice nejmenší otvírák z celé série, ale pořád dostačující k zaplacení nákladů. Čtvrtý díl v kinech asi už neuvidíme, ale na DVD by určitě neprodělal.

VÝDĚLKY FILMŮ ZE SÉRIE AGENT V SUKNI

V druhé části žebříčku najdete vesměs úspěšné projekty. Hned několikanásobek investic vydělají svým strůjcům filmy Never Say Never (zvlášť když se Justin Bieber tak vydatně propagoval na Grammy) i čerstvě stomilionová Králova řeč. Dobře jsou na tom i béčkový thriller Roommate a romantická komedie Hlavně nezávazně s Natalií Portman.

Komerčním fiaskem je tak pouze historické drama The Eagle na devátě pozici. Škoda, od oka vypadalo možná nejzajímavěji.

Kompletní přehled tržeb zde.

Za týden jde do kin 3D brak Drive Angry s Nicolasem Cagem a komedie Týden bez závazků. Snad tyhle eRkové výplachovky aspoň trochu překvapí.