Kultura netáhne? Amerika se kaboní kvůli propadům tržeb z prodeje hudebních nosičů, zatímco kinaři pláčou, protože před pokladnami nikdo nestojí. Jenže těžko to svalovat na pirátství nebo nekulturnost člověka dnešní doby. Zvlášť v kinematografii je jasně patrné, že problém je na straně studií, která naprosto zaspala a mezi zářím 2010 a březnem 2011 tak nějak zapomněla servírovat dosti chutná divácká lákadla. Absolutně se tím prošustrovala energie získaná ohromným zájmem o Avatar a Alenku v říši divů, ale i Sherlocka Holmese nebo některé letní fláky. A Hollywood teď naplno trýzní nouze.

Oproti loňskému roku jsou aktuální americké penězotoky o víc jak čtvrtinu chudší. Není to přitom jen o Avatarovi, protože k dvacetiprocentnímu propadu tržeb došlo i v porovnání s rokem 2009! Lístky jsou přitom stále dražší, což ještě podporuje poměrně bohatá 3D nabídka. Není divu, že v takové situaci se studia ještě víc plaší a tahají z klobouku jednu osvědčenou značku za druhou, buď kvůli sequelu či prequelu, nebo kvůli restartu nebo jinému druhu renovace. Je to až komický pohled na mátožné snahy zachránit situaci a obrátit co nejrychleji smutný trend.

Zarážející je přitom hlavně to, že studia stávající situaci dopustila. Dobře, Vánoce se nepovedly a je pravda, že si kdekdo mohl myslet, že Narnia, Fotři, Tron, ale i ten zpropadený Potter potáhnou víc. Ale lednová nabídka je opravdu zoufalá, protože oscarové menu doplnila pouze jedna potenciální hitovka – a to jí ještě je hodně svérázný Zelený sršeň.

V lednu se do amerických kin dostaly jen slátaniny, bezvýrazné kousky nebo odleželé nepodarky, které bylo potřeba někam udat. A pozorný divák se nenechal na tyhle odřezky utáhnout. V minulých letech Hollywood servíroval v zimě alespoň efektní žánrovky rychlé spotřeby. Kupříkladu spoustu hororů - letos se ale v rámci daného ranku diváci dočkali vlastně jen Obřadu s Anthony Hopkinsem. Nevýrazný vymítačský horor utržil za víkend patnáct milionů a bohatě mu to stačilo na první pozici. V kontextu minulých let je to ovšem pořád slabota.

Za mořem evidentně není na co chodit. Na druhém místě tak bez problémů vydržela přisprostlá komedie Hlavně nezávazně, ve které si Natalie Portman dopřává kamarádský sex s Ashtonem Kutcherem. Průměrná komedie si připočetla dalších třináct milionů, dohromady jich má už 39. Při pětadvacetimilionovém rozpočtu se Paramountu tahle průměrná komedie jasně vyplatí.

Bronzová skončila nová verze akčního thrilleru The Mechanic. Novinka Jasona Stathama má průměrné recenze, což je vlastně hodně fajn – kritici jsou na Stathama dlouhodobě výrazně přísnější než diváci, a tak ani není divu, že reakce „obyčejného lidu“ jsou velmi vstřícné. Tahle stathamovka se prý povedla. Jenže moc nevydělá. Otvírák za 11 mega je slabý, nekápne z něj víc jak 25 milionů dolarů. Snímek s rozpočtem okolo čtyřiceti melounů se bude muset „posnažit“ ve zbytku světa a samozřejmě na DVD a Blu-rayích, kde mu to koneckonců bude slušet nejlépe.

Už skoro osmdesát milionů hlásí comicsovka Zelený sršeň, zatím ji ale nepodpořily adekvátní zisky z neamerických destinací.

Na páté místo a hlavně na jedenáct milionů za uplynulý víkend povýšilo retro drama Králova řeč. Weinsteini si zadělávají na mistrovský kousek, jelikož „jejich“ snímek nezadržitelně přebírá oscarové otěže od The Social Network. Projevuje se to i na tržbách, které za mořem už nabobtnaly na 72 milionů.

Oscarové nominace prospěly i westernu Opravdová kuráž, který na šesté místě natěsno atakuje neskutečnou metu 150 milionů. Ke stovce se přibližuje i Černá labuť na osmém místě, devátý Fighter má aktuálně 78 milionů a jeho investor musí být jakbysmet spokojený.

V žebříčku můžete najít ještě na sedmém místě zklamavší komedii Dilema a na desítce Méďu Béďu, který tak nenápadně (a tak dlouho) paběrkuje v pozadí, že už má na dohled stomilionovou hranici. Podobně jako svého času u Bruckheimerovo G-FORCE, jsou ale jeho tržby pouhým odvarem z balíku, jenž si dvakrát nahrabali žánrově blízcí Chipmunkové.

Kompletní přehled tržeb zde.

Za týden se v kinech představí naprosto nezajímavý thriller The Roommate a 3D výplachovka z produkce Jamese Camerona Sanctum. Nabídnou další důvody k zoufání?