Kampaň na Sucker Punch halasně volá, že nebudete na film připraveni. To nemůžeme dopustit. Takže vítejte (byť s docela slušným časovým odstupem od obou upoutávek) u pitvy nového úletu Zacka Snydera.

  

Vlastně to bude tak trochu reparát za rozpačité Sovy. A je jenom dobře, že přijde hned. Nestihnou se tak naplno rozvinout další pochybnosti, které po Watchmenech animák Legenda o sovích strážcích zesílil. Snyder přijde už za pár týdnů s našláplou látkou, kterou popisuje jako Alenku v říši divů s tááákhle velkými bouchačkami. Vypadá to, že nekecá...

Snyder se vyprofiloval jako jeden z nejvíce přímočarých věrozvěstů postmoderny. Není těžké v jeho projektech nacházet různé inspirace. A stejně tak není divu, že Sucker Punch připomíná bláznivý akční punč ochuceným všemožnými zdrojovými materiály - historickými etapami, elitními uměleckými díly i hromadou popkulturního harampádí.

Je to dlouhý seznam, který se mohl rozvinout díky jednoduché scenáristické kličce se snovými vizemi nebohých dívek, zamčených v nápravném zařízení jménem Lennox House. Snyder se ho snaží vydávat za bezútěšné místo plné šikany, sexistického teroru a chladného hnusu. OK. Osobně musím při pohledu na tělesné proporce místních chovanek konstatovat, že jsem si takhle nějak představoval spíš sídlo vydavatele Playboye Hugha Hefnera. Dlouhonozí zajíčci na postelích, dokonalé účesy, našpulené rty…

… ale budiž. Tady se podle všeho opravdu trpí, a tak duše našich nebožaček musí odbíhat do snového světa, kde je všechno možné. Nedojde sice na králičí noru – ale to neznamená, že by na druhém konci téhle spirituální cesty nečekalo nic zajímavého. Právě naopak.

Člověk si může odškrtávat. První světová válka? Ano. Samurajské filmy? Jistě. Steampunkové variace? S radostí. Hi-tech udělátka? Budou. Fantasy? Proč by ne. Anime? Určitě. Všechno dodáme, zavčas a za jednotnou cenu. Navíc v konzistentním vizuálním balení made in Snyder.

Snyder si neujíždí tak samolibě na rozklíčovávání konkrétních odkazů jako Tarantino, takže je to jen na vás – pokud ale budete sami chtít, určitě se v Sucker Punch najde spousta materiálu na srovnávání. Jednou uvidíte třeba pokračovatele Hattoriho Hanza, podruhé inspiraci libovolnou asijskou řezničinou a potřetí třeba porcování plecháčů jak z Casshern.

S touhle asijskou taky-revolucí má mimochodem Sucker Punch hodně společného, protože si nápodobně ujíždí na střídání různě přestylizovaných prostředí (i tady hrají prim imitace černobílé a saturovaná kombinace oranžové a černé), klíčovací pozadí v něm plní sakra velkou úlohu a taky se v něm hodně hledí na efektní šrotovačky mezi superštýlovými hrdiny a mohutnými mašinami.

Casshern takovouhle stylizovanou odpověď od Hollywoodu ještě v plné parádě neschytalo. Je vlastně dost zvláštní, že jsme na ni museli čekat sedm let. Zvolená technologie totiž umožňuje za relativně snesitelný peníz pustit fantazii zcela na procházku a hrát si. Je nesmysl v ní nevěřit jen kvůli kasovnímu neúspěchu retro sci-fi Svět zítřka, nebo ji redukovat jen na „supercool pozadí“, před kterým poskakují svalouši jak ve 300: Bitva u Thermopyl. Prostě technologie umožňuje mnohem víc než jen napodobovat vizualitu comicsů Franka Millera. 

Snyder má díky svým předchozím snímkům v tomhle směru nezměrnou důvěru Warnerů, což je jenom dobře. Ne že by jeho výsledné projekty byly kdovíjak geniální, ale minimálně se líbivě lesknou, hledají nové cestičky a u jejich strůjce můžeme jako u jednoho z mála ryzích klipařů vysledovat jasný styl a osobitý vizuální rukopis. V nasávání a míchání nejrůznějších inspirací je prostě stejně jako již zmíněný Tarantino nebo Baz Luhrmann jedinečný a svůj - a jde trochu jiným směrem. Ale vytrvale... a jeho diváci ho už bez problémů identifikují. Koneckonců, u spousty záběrů z dvou jeho různých výtvorů byste ani nepoznali, z jakého filmu zrovna vítr vane. Tak silně v sobě mají otisknuty naturel svého strůjce.

Vědomí, že je Sucker Punch Snyderovým autorským projektem slibuje, že by se i desítky různých vlivů mohly otisknout do konzistentního tvaru. Samozřejmě, nedopadá to příliš často dobře, když režisér začne tak trochu z nouze fušovat do řemesla scenáristům (stačí se podívat na slabiny loňských českých filmů, které psali režiséři - od Kukyho k Ženám v pokušení), ale tohle si Snyder prostě vysnil, a taky to práskl na papír. Ostatně těžko si představit situaci, jak nějakému novodobému Raymondu Chandlerovi v Hollywoodu popisuje šílené manévry vzducholodí, draků a helikoptér. A jak tenhle najatý scenárista nadšeně přikyvuje a začíná psát shakespearovsky klenuté drama, ve kterém kráska s naditým dekoltem co chvíli katanou rozsekne nějakého rádoby nácka.

A že se to bude dít často. Hlavně kvůli hlavní blonďaté panence. Sexy culíčky a oči nevinné smutné holčičky identifikují ústřední tahounku, týranou Baby Doll (malá Emily Browning z Řady nešťastných příhod nám malinko vyrostla). Možná jí ublížili na těle, ale uvnitř jí nezlomili: A proto se může za bariérou uchráněné duševní rovnováhy rozvíjet fantastická mise, v níž se dá bojovat o svobodu a klid. Zrůdnosti reálného světa jsou v něm originálně zhmotněny do nepřátel, kteří kolem sebe kopají, máchají meči a pálí kanóny o velikosti průměrného stánku s párky v rohlíku. Teď jen ty šmejdy porazit. 

 

Nový svět, který Snyder vymyslel pravděpodobně poté, co vypil flašku vodky a shodil na sebe poličku s DVDčky Akiry Kurosawy a knížkami Hobit a Na západní frontě klid, samozřejmě potřebuje znalého průvodce. Tím bude mudrující moudrý muž, v originále přiléhavě nazvaný ehm... Moudrý muž, tedy Wiseman. Hraje ho matador Scott Glenn.

No a tenhle filozofující děd vševěd s prošedivělou čupřinou vyloží, že pro spásu duše je třeba najít pět artefaktů, které dovedou naše nebožátka ke svobodě. Prvním je mapa a hledat ji děvečky logicky musí v zákopech prvních světové války. Vzducholodě, štěkající kulomety, šrapnely a mezi tím Maxim-bitches v podvazcích? Inu, proč ne.

Druhým elementem je oheň. Kde jinde se po něm pídit než v psychedelickém fantasy světě, že ano... A s drakem za zadkem.

Číslo tři je nůž. Na rozdíl od dvou předchozích věciček celkem běžná věc ve cvokhausech, na kterou si musí dávat všichni zaměstnanci pozor, protože každou chvíli hrozí, že ji nějaká vyšinutá pacientka bodne svým chlebodárcům (nebo spíš modřinodárcům) pod žebra. V mysli Baby Doll se k ní je nutné prosekat přes robotické železňáky, kteří by měli padnout během prý velmi progresivní akční scény ve vlaku, plné zpomalovaček a šílených kamerových vývrtek přes letící kulky (můžeme si být jistí, že to bude vypadat líp než přestřelka v Sexy Pistols - Snyder umí využít možnosti virtuálních kamer i 3D formátu, to už prokázal i v jinak vlažných Sovách).

No a pak je tu ultimátní fight o klíč, na který blonďatou hrdinku vyzve fakt VELKEJ hajdalák, jenž dýku obvykle používá jen k čištění mezizubních prostor a výstřely z pětatřicítky jsou pro něj ideálním způsobem masáže. Tohle monstrózní hovado vyzkouší slušný arzenál, aby uchránilo klíč.

Jenže jak nám už prozrazuje trailer, nejspíš se mu to nepovede. V té změti rychlých střihů to možná každý nepobere, ale upoutávka vlastně názorně a lehce spoileroidně ukazuje, jak se artefakty ze snového světa prolnou do pokusů o útěk v realitě…

…proto je tajemstvím až onen pátý artefakt, který Wiseman nechce prozradit. Já vám jeho podobu ale klidně prásknu:

Ehm. OK, to nebyl zrovna sofistikovaný vtípek, ale musel přijít. Spíš se dá tipovat, že půjde o něco noblesního ze samotného nitra hlavního hrdinky. Třeba o víru v sebe sama. Odhodlání. Věčnou snahu. Naději. Nebo o vzorovou techniku kopání do koulí, tak aby šla rychle vyřídit ostraha budovy a holky mohly utéct. Kdo ví. Milla Jovovich v tom prsty mít každopádně nebude. Už je na to moc stará. Herci nad třicet už jsou out, a proto si zaslouží jen záporné role. Třeba Carla Gugino bude hrát fešnou šéfku celého ústavu madam Gorski. A madmenovský sympaťák Jon Hamm chlapíka, co si zaplatí, aby mohl Baby Doll zbavit panenství (na obrázcích v trailerech ale, myslím, není).

Za kladné figury musí být mladší ročníky. Jak by ne, když z nich má být sestaveno super sexy komando, které by vyhrálo i v bitvě tří císařů. Chce to chytrost a šikovnost rošťačky Blondie (moje osobní favoritka Vanessa Hudgens z Muzikálu ze střední konečně naplno prodává svůj sex-appeal)...

 …bezmála chlapácky přímočarou frajerku Rocket (Jena Malone z hororových Ruin)…

...odbojnou Sweet Pea (Abbie Cornish zářila vedle Heatha Ledgera v Candy)...

...a samozřejmě i živočišně umanutou Amber, která díky Jamie Chung vnáší do party i asijské estetické kvality. Prostě fešná pětka, na níž by bylo radost se dívat, i kdyby se třeba jen převlíkala.

To mimochodem dost reálně hrozí, protože holčiny mají svůj šatník průběžně přizpůsobovat kulisám, ve kterých zrovna řádí – a je to koneckonců patrné i na traileru. Měnění svršků sice asi nebude tak tupě servírované jako v Charlieho andílcích (Snyder má trošku jinší úroveň než McG), ale i tak by se měli náročnější filmoví diváci, jakožto i zástupci světové inlektuální elity, obrnit trpělivostí. Nebo radši se zabarikádovat doma ve spíži a nevycházet ven, protože tohle pro ně bude přesně vzorem úpadku kultury. Možná ještě větším než Lady Gaga.

Sucker Punch totiž do velké míry bude o účesech, podvazcích a bujných dekoltech, a tam kde zrovna nebude tlačit tímhle směrem, tam půjde o výbuchy, akční masakry, krev v ratingu PG-13 (škoda) a spoustu popcornových vábniček, pro něž by měli zabíjet muži každého věku. A to mimochodem mohla být herecká sestava ještě našlapanější, protože kvůli svým nabitým kalendářům z projektu postupně vycouvaly okatá Amanda Seyfried, okouzlující Emma Stone (chytře dala přednost Easy A - Spider-Man jí absenci koneckonců vynahradí), vypadla i Evan Rachel Wood z Across the Universe a Olivia Thirlby, která má momentálně roztočeno hned několik interesantních projektů. Ale i tak bude na co koukat.

Bude to vlastně takový lehce sofistikovanější a hlavně výrazně hravější způsob, jak nabažit smysly a rozdráždit hormony… přinejmenším sofistikovanější a hravější než obyčejné porno.