Už aby to bylo za námi. Vykutálení Warneři se chtějí napakovat o trochu víc, než by jim J. K. Rowlingová během psaní potterovské ságy přála, a tak se závěrečná kapitola rozdělila vedví. Zejména ortodoxní fanoušci jsou rádi, že dostanou nášup navíc, ve kterém vyzní většina detailů z knížky, slušná část obecenstva ale vyjadřuje zklamání a rozpaky nad natahováním série. Do jaké skupiny kdo patří, se dá poznat pouze v kině – do něj ovšem alespoň v Americe nezamířilo tolik lidí, kolik se čekalo.

Startovní výdělky Pottera nešlo s konkurencí úplně snadno srovnávat. Předchozí filmy si většinou odbyly premiéru ve středu nebo ve čtvrtek, kdy přišlo nejvíc fandů, a kvůli tomu nedocházelo k útokům na rekordy v kategorii otvíracích víkendů (v inkriminovaném žebříčku jste mohli najít Pottera až na patnácté pozici, a to díky Ohnivému poháru). Inflace a 3D lístky nás přitom dovedly do doby, kdy se rekordy lámají co chvíli, proto bylo pro sedmého Pottera slušnou výzvou popasovat se s stopadesátimilionovými otvíráky Temného rytíře a Spider-Mana 3, potažmo s monumentálními nástupy Nového měsíce (142 M) nebo třetích Pirátů z Karibiku (135 M). Na nikoho z nich ale sedmička Pottera nestačila. Do amerických pokladen přistálo o víkendu „jen“ 125 milionů dolarů, o tři miliony míň než kolik v létě utržil Iron Man 2.

NEJLEPŠÍ ZISKY ZE DNE PREMIÉRY
NEJLEPŠÍ PRVNÍ VÍKENDY

Pro Pottera to není žádná pohroma nebo potupa, nominálně jde dokonce o jeho nejlepší start, ale všichni moc dobře ví, že studio doufalo ve větší nášup. Takto se jen potvrdilo, že se Potter v krátkodobých ohledech prostě musí sklánět před Twilight ságou, protože ta jej v Americe drtí co do zisků z půlnočních projekcí (24 vs. 30 milionů), z prvních dnů v distribuci (61 vs. 72) a i co se týče už zmíněných otvíracích víkendů. Potter samozřejmě bude znovu usilovat o metu 300 milionů ze zámoří a 900 celosvětově, o miliardě ale začne snít nejspíš až u definitivně posledního dílu, jemuž pomůže i 3D. Nemá cenu předbíhat a rozvíjet před létem 2011 a dlouho očekávaným závěrem ságy nějaké úvahy o tom, jestli už diváci nejsou z natahované látky náhodou malinko unavení – pocity nerozhodují, mluví peníze. A ty se v červenci budou sypat ve výrazně větším množství.

PRVNÍ VÍKENDY POTTEROVSKÝCH FILMŮ

Razantní nástup Pottera zastínil všechny ostatní snímky. Skoro veškeré konkurenci spadly zisky o polovinu. I animovaná Megamysl kvůli tomu na druhém místě povolila na šestnáct milionů (-45%) a při průběžných 109 utržených milionech si u DreamWorks asi drbou hlavu, jestli bylo rozumné rodinnou velkoprodukci nasazovat dva týdny před Pottera.

Čtyřicetiprocentní poklesy tržeb hlásí i Nezastavitelný a Na doraz. Thriller Tonyho Scotta zas tak Nezastavitelný není (tentokrát 13 mega) a navzdory slušným ohlasům se neodvratně vybarvuje jako velký komerční průšvih. Road-movie Na doraz má oproti němu výhodu v tom, že nestála sto milionů, ale jen 65, takže průběžných 72 milionů vyznívá v rámci možností žánru OK.

TRŽBY FILMŮ TONYHO SCOTTA

Naprostou pohromou je naopak nový snímek oscarového Paula Haggise The Next Three Days. Oldschoolově laděný thriller, ve kterém správňák s tváří Russella Crowea zoufale bojuje za svou manželku, nejdřív slízl průměrné recenze, a pak jeho vyděšení tvůrci zjistili, že se do kin nepodařilo skoro nikoho nalákat. Šest a půl milionu dolarů je na premiérový víkend hanebná bilance a neoddiskutovatelná kasovní pohroma i při střídmém rozpočtu okolo 35 milionů dolarů. Paulu Haggisovi jako režisérovi teď studia moc věřit nebudou (i předchozí V údolí Elah komerčně propadlo, byť kvůli kontroverznímu tématu, o kterém Amíci nechtěli během probíhajících vojenských manévrů v Iráku slyšet), nedobrá zpráva je to i pro Russella Crowea: Jeho star-power s přibývajícími kily kupodivu neroste.

V druhé polovině žebříčku je nezávadná dialogová komedie Hezké vstávání, hanobená nízkorozpočtová sci-fi Skyline (propad o enormních 70%!), akční taškařice RED a melodrama For Colored Girls.

Expanze do 386 kin ještě protlačila do první desítky nový snímek Douga Limana Fair Game. Režisér Mr. and Mrs. Smith a Jumpera se odklonil od popcornovek a zkusil si politický thriller - a nejen díky ověřené souhře Naomi Watts se Seanem Pennem to prý klaplo na výbornou. Fair Game zatím nasbíralo necelé čtyři miliony, ale při svých kvalitách má potenciál na to pozvolna vydělávat dolary pár dalších týdnů.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se dočkáme tvrdé bitvy mezi muzikálem Burlesque s Cher a Christinou Aguilerou, akčňákem Faster a romantikou Láska a jiné závislosti, jíž nečekaně režíroval Edward Zwick. Jednoznačně nejvyšší zisky se ale dají předvídat u pohádky Na vlásku, ze které se podle prvních ohlasů má vyklubat nová animovaná klasika. Načasování měsíc před Vánoce se zdá být v tomto případě ideální…