Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Hollywood sílí, Evropa chřadne


ikona
imf
Při pohledu na tržby zámořských trháků by vás mohlo napadnout, že celá finanční krize je jen virtuální. Pohled do domácí kasy ovšem naznačuje opak. 

Finanční krize stále trvá a jakkoliv jsou zmínky o ní neseny nelibě, setrvačnost změn, které přináší, pocítíme především v průběhu nadcházejícího roku. A i když se to někomu na MovieZone může zdát mimo mísu, věřte, že se nová pravidla dotknou i filmové tvorby. Samozřejmě ne té hollywoodské, která díky odklonu Američanů od dražších zábaviček a stále ještě doutnající 3D horečce, nerušeně vzkvétá (kolik vydělá sedmý Potter za první víkend v severoamerických kinech - 130 nebo rovnou 150 milionů?). Ve státem a dalšími subjekty podporovaných evropských kinematografiích se ale škrtá ostošest. Jak jsme na to my, v porovnání s okolním filmovým světem?

Česko

Z tuzemského Fondu na podporu kinematografie se hradí všechno možné - podpory filmových festivalů, modernizace kin, podpora produkce (natáčení) i distribuce hraných filmů a dokumentů. Ročně jde o slušný balík cca 300 milionů korun. Co se týče systému rozdělování jednotlivým filmům, ten jsme už probírali v blogu Jen tak si Trošku zahrabat. Tehdy jsme ovšem neřešili, odkud se peníze berou. Něco zaplatí návštěvníci kin z příplatkové jedné koruny ke vstupnému (ročně to dělá cca 12,5 milionu), občas vypomůže EU a hlavně do fondu přisypává ČT. Z koncesionářského poplatku ovšem nikoliv, jde o příjmy z reklam vysílaných na programech ČT. Každý měsíc stejně jako z příplatku ke vstupnému, tj. 12,5 milionu - ročně hezkých kulatých 150 milionů, což je podstatná část celkového majetku, kterým fond disponuje. A právě tahle část je teď v ohrožení. V rámci diginovely z roku 2007 je totiž ČT tohoto desátku v podstatě zbavena. Uměle byl sice prodloužen do listopadu 2011, ale nikdo neví, co bude pak. Spekuluje se o tom, že by chybějících 150 milionů měl dodat stát, ale při pohledu na napjatý rozpočet všech ministerstev je to spíš bláhová myšlenka.

Fond v případě potřeby hodlá omezit podporu festivalů (budou si muset poradit samy), ale nejvíc by samozřejmě trpěl počet podpořených projektů. V příštím roce fond trpět nebude a prostředky se nebudou nijak osekávat, ale Damoklův meč od České televize nad ním zlověstně visí. I rada fondu si to uvědomuje, ostatně snaží se na filmaře jemně pomrkávat zvýšením počtu účelových dotací, které jsou směřovány na tzv. divácké filmy (s odhadovanou návštěvností 2OO tisíc a víc). Troška a Poledňáková si mnou ruce, ostatním se pomalu přivírají dveře.

Ministerstvo kultury schválilo alespoň pobídky pro zahraniční filmaře (250 milionů teď, 400-500 do příštích let). To znamená, že někdo tu určitě točit bude. :)

Francie

Francouzi se bouří, že jim stát sebere na dotacích 175 milionů dolarů, které v rámci vládních škrtů putují jinam, ale ve skutečnosti si fond pro podporu kinematografie vylepší rozpočet skoro o deset procent, z letošních 800 milionů na cca 865 milionů příští rok. Jak to? Francouzi uvalili filmovou daň na prodej lístků, DVD, televizních práv, ale nově i na internetové služby a nechutně bohaté lidi. Díky tomu si fond polepší. Pomohly mu i rekordní tržby francouzských kin (nejlepší za posledních dvacet let). Luca Bessona tedy krize rozhodně nepřibrzdí.

Německo

Kromě národního fondu existuje celá řada regionálních fondů, které podporují zahraniční i domácí filmaře (Tarantinovi Basterdi nebo Wachowských Speed Racer si díky natáčení v německých ateliérech značně vylepšili rozpočet). Jde o stovky milionů eur, které by se ale brzy mohly ztenčit. Televizní stanice v Německu totiž podaly ústavní stížnost proti odvádění peněz do fondu a pokud uspějí, vyschne regionálním fondům jejich nejcennější zdroj. V posledních třech letech v rámci nenápadného boje klesl producentský podíl německých televizí na tuzemských produkcích ze čtrnácti na sedm procent. Televize by se rády odstřihly od filmařů úplně a natáčely si výhradně vlastní produkci. I státem podporované fondy, které půjčují převážně zahraničním filmařům (jsou to v podstatě velmi chytře vymyšlené pobídky) mají prozatimní datum spotřeby do roku 2012. Co bude pak nikdo neví. Německo ovšem bylo krizí poznamenáno snad nejméně z celé Evropy, takže spíš hrozí, že přibude víc televizních filmů na úkor těch s ambicemi probojovat se na festivaly. Tady musí zasáhnout stát, pokud chce, aby němečtí filmaři vozili domů Oscary.

Velká Británie

Ačkoliv vláda své občany ujišťuje o tom, že všechno zůstane při starém, a že jakékoliv kosmetické škrty pominou, jakmile se zaplatí olympiáda v roce 2O12, faktem zůstává, že stát zrušil UK Film Council a hodlá některé části britského filmového průmyslu zprivatizovat. Fond na podporu kinematografie bude mít v příštím roce poloviční rozpočet, ale 26 milionů liber ze státní loterie a 15 milionů pro Britský Filmový Institut (BFI), zůstává na plus mínus stejných hodnotách. Z obou zdrojů se platí většina britských produkcí. Výrazněji se snižuje pouze fond pro podporu britské kinematografie ve světě - cca o čtvrtinu. Rozpočet ministerstva kultury se ale do pěti let musí zkrátit o další třetinu a je jisté, že filmový byznys ještě pár ran schytá. Zatím se drží, částečně i díky úspěchům britských filmů a herců v zahraničí a především zámoří.

Itálie

Tady už se to bere hopem. Před třemi lety byl rozpočet na kinematografii 500 milionů eur. Pro příští rok se počítá už s pouhými 300 miliony eur, přičemž je fond ještě dlužen za loňský rok, takže částka se ještě o 50 milionů sníží, než přijdou první zájemci o grant. V ohrožení jsou navíc i pobídky pro zahraniční filmaře. Itálie je zavedla teprve loni, ale už teď hrozí, že budou pro příští rok schváleny s radikálními škrty, které odradí většinu producentů.


Španělsko

Rozpočet pro příští rok se krátí o dvacet procent na 86 milionů eur, přičemž v dalších letech přijdou další velké škrty. Největší průšvih ale je, že z nejrůznějších menších fondů místním filmařům úspěšně užírají větší ryby (Britové, Hollywood). Stát "naštěstí" omezil výši částky, kterou si může jeden projekt půjčit (1,5 milionu eur), ale to samozřejmě může u větších lokálních produkcí vést k potížím se sháněním peněz.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (11)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace