Rodinné animáky se v pokladnách kin těžko porážejí. Bezezbytku to platilo i o uplynulém víkendu, kdy zámořské multiplexy znovu patřily taškařici Megamysl. Další pestrobarevný animák od studia DreamWorks se díky mírnému propadu tržeb (jen o 34%) udržel v čele kasovního žebříčku, a to s kulatými třiceti miliony dolarů za víkend. Nový rodinný hit, který si podobně jako Úžasňákovi nebo Já, padouch hraje s pravidly comicsů a dospělejších žánrů, nebude zjevně rychlokvaška – na kontě má prozatím 89 mega a ke stopadesátce letí ve velmi vysokém tempu.

Nestačil na něj ani splašený vlak Tonyho Scotta. Žijící popcornový klasik, specializovaný na frenetické akční thrillery, podruhé za sebou vsadil na prostředí dráhy – po nudném remaku Únos vlaku 123 se vrhl na oldschoolově pojatý napínák Nezastavitelný. Scottův věrný parťák Denzel Washington a mladý Chris Pine se v něm pokouší zabrzdit vlak s nebezpečným nákladem, jenž si to šine střemhlav dopředu. A hrozí, že se zastaví nějakým zvlášť destruktivním způsobem…

Zní to jako vývar z Nebezpečné rychlosti, Splašeného vlaku a z desítek dalších železničních thrillerů, na nový film Tonyho Scotta ale kupodivu míří docela dost chvály. Podle RottenTomatoes je 85% amerických recenzí pozitivních, přičemž se v nich tvrdí, že jde o naspeedovaný vzor oddychové hollywoodské zábavy, ve které je dost adrenalinu i hereckého charismatu. Recenzenti dokonce tvrdí, že jde o nejlepší Scottův film za posledních patnáct let, tedy od Krvavého přílivu (Nepřítele státu hodnotili hůř a nelítostný Muž v ohni se svého času pochopení nedočkal). Poměrně nevýrazný snímek utržil i díky téhle přízni o prvním víkendu solidních 23 milionů dolarů, což je víceméně stejná suma, jakou urvali i předchozí projekty dvojice Scott – Washington, tedy Muž v ohni, Déja Vu a loňský Únos vlaku 123. První jmenovaný nakonec vydělal v úhrnu 77 mega, Únos vlaku ale jen 65. Osobně tipuju, že Nezastavitelný zatáhne za brzdu tak na 75 melounech. Takový výsledek sice naplňuje Scottův standard, ale při stomilionovém rozpočtu je to pořád málo.

TRŽBY FILMŮ TONYHO SCOTTA

Na bronzovou příčku spadla road-movie Na doraz. Na relativně rychlém poklesu zisků je patrné, že nová komedie režiséra Todda Phillipse se Zachem Galifianakisem a Robertem Downeym jr. není tak nářezová jako loňská Pařba ve Vegas. Dvakrát do téže řeky nevstoupíš - a ani do té kasovní. Na doraz nebude bořit rekordy, protože na kontě má zatím jen relativně slušných 65 milionů.

Ještě hůře se posuzují tržby sci-fi Skyline. Bratři Strauseové tuhle sci-fi, která jde tak trochu ve šlépějích Distriktu 9, Války světů a Dne nezávislosti, pořídili za nevídaných deset až dvacet milionů dolarů. Režisérské duo se totiž dlouhé roky stará o efekty špičkových blockbusterů (Avatar, Den poté, T3) a digitální fazónu své novinky pořídilo za minimální náklady v rámci vlastního trikového studia Hydraulx. Ambiciózní film byl financován nezávisle na velkých studiích, bratry Strausovými samotnými, a díky tomu jim tedy i mohl hodně vydělat - z bezmála tří tisícovek kin ovšem Skyline vysálo jen necelých dvanáct milionů, což je rozhodně zklamání. Projekt navíc zcela rozcupovali kritici, podle kterých jde o ukázkově zmatenou srajdu, jíž Strauseové přesně navázali na průšvih jménem Alien vs. Predator: Requiem. Litujme toho a těšme se na pětkrát až desetkrát nákladnější Bitvu o Los Angeles.

Na pátý flek si ještě vylezla novinka Hezké vstávání. Nenáročná komedie za víkend nenasbírala ani deset milionů dolarů, takže je už několikátým propadákem Harrisona Forda v novém století. Šedovlasá legenda může být ráda za výdělky čtvrtého Indyho – jinak totiž budí jenom rozpaky ve slabých filmech s mizernými komerčními výsledky, po kterých by Forda obsazoval do své novinky jen naivní nostalgik (uvidíme, jak dopadnou letní Kovbojové a mimozemšťané, v nichž spojí síly s režisérem Iron Manů Jonem Favreauem a Danielem „007“ Craigem). Neúspěch Hezkého vstávání nicméně nepřináší moc dobré zprávy ani půvabné Rachel McAdams nebo režisérovi Rogeru Michellovi (Notting Hill).

Na šesté příčce se drží poslední film Tylera Perryho For Colored Girls. Za ním pořád nedochází dech akční komedii RED a ještě pár dalších dolarů přisypává do kasičky nízkorozpočtový sequel Paranormal Activity 2. Oba filmy mají momentálně na kontě sympatických osmdesát milionů, Paranormal Activity ovšem stálo jen tři melouny, zhruba dvacetkrát míň než RED!

Desítku uzavírají 3D sequely: Sedmý díl SAW a třetí Jackass.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se začátku konce dočkají potterofilové. První části Harryho Pottera 7 se odváží konkurovat jen nový thriller Paula Haggise The Next Three Days. Představí se v něm ale Russell Crowe a Liam Neeson, takže fajnšmekry bude snímek možná zajímat víc než nějaký obrýlený kouzelník.