Hned na tři atraktivní novinky se v amerických kinech o tomto víkendu nabízely lupeny. Tržby si rozdělily zcela v duchu předpovědí expertů – jako by už nebyl prostor na překvapení a zisky odvozené od kvality filmu, prostě se jen nakalibruje marketingová kampaň a film vydělá právě tolik, kolik vydělat má.

Kupříkladu každý pořádný áčkový animák o svém prvním víkendu utrží něco kolem padesáti milionů dolarů. DreamWorksácká novinka Megamysl, v níž se comicsové inspirace spojily s hlasy Willa Ferrella, Brada Pitta a Tiny Fey, se přesně držela standardu. Za tři dny si připsala solidních 47,6 milionů, což odpovídá například otvírákům Madagaskaru, Happy Feet nebo Ratatouille. Tvůrci si nemají na co stěžovat. Mrzet je může leda skutečnost, že souboj letošních animovaných záporáků vyhrál Já, padouch distribuovaný studiem Universal. Padouch měl jednak o deset milionů větší otvírák, zadruhé byl výrazně levnější než Megamysl a zatřetí prokázal neuvěřitelnou výdrž, která americké tržby nakopla až ke čtvrtmiliardě dolarů. Megamysl bude oproti tomu horko těžko bojovat „jen“ o 200 milionů.

Na stříbrné pozici se s chvályhodnými 33 miliony uvedla road-movie Na doraz (v originále Due Date). Točil ji režisér Pařby ve Vegas a Starskyho & Hutche Todd Phillips, hraje v ní vousatý svéráz Zach Galifianakis, ale úspěch filmu musí být znovu přičítán hlavně star-power Roberta Downeyho jr. Právě ten je totiž považován za jednu z posledních velkých hereckých hvězd současnosti, která na svých bedrech zvládne utáhnout velké blockbusterové série (Iron Man a Sherlock Holmes už chystají návrat, to kdybyste náhodou zapomněli). Proto není překvapením, že se komerčně dobře vede i jeho nové road-movie.

U Na doraz se rozchází kritici s diváky. Zatímco u Pařby ve Vegas se chechtali všichni, tentokrát je výrazně spokojenější „běžné publikum“ (díky jejich pozitivním reakcím by film mohl atakovat stomilionovou bariéru). Recenzenti jsou kritičtější a hodnotí film jako sérii slabých a často dost buranských gagů, kterou neudrží pohromadě ani snaživí herci.

Třetí příčka, a na ní třetí novinka. For Colored Girls je dalším úspěšným počinem afroamerického režiséra, scenáristy, herce, dramatika a hlavně „chlápka ve vatě“ Tylera Perryho. Dvakrát do roka si připomeneme jeho jméno v souvislosti s nějakým melodramatem pro černošskou komunitu. Tržby jeho kousků jsou stabilní a nejinak tomu bylo i tentokrát, když For Colored Girls otevřelo za 20 milionů. Někdo možná čekal víc, když Perry do svého snímku dostal i tmavé hvězdy Whoopi Goldberg a Thandie Newton, ale i padesát milionů dolarů z kin bude pro tuhle nepříliš nákladnou produkci dostatečným výnosem.

Důchodcovská akční komedie RED setrvává na čtvrté příčce. Lidem se zjevně hrozně moc zamlouvá, jak si ze sebe staří pardálové tropí šoufky, a proto film nadále láká diváky. Výsledkem jsou miniaturní propady, dalších osm a půl milionu za víkend a průběžných 72 melounů jen z Ameriky. RED je vytrvalec podzimu! Kdo by to do takhle slabé a utahané komedie řekl, že? (Vím, že mě v dikuzi sežerete, ale nějak jsem musel dát najevo, že plně souhlasím s imfovou recenzí :)

Bez fanfár končí série o Jigsawovi. Finální kapitola jménem SAW 3D o druhém víkendu klesla na tržbách o 64% a asi se za mořem nedohrabe ani k padesátimilionovým tržbám.

TRŽBY FILMŮ ZE SÉRIE SAW

V druhé půlce žebříčku je jednak hororová rychlokvaška Paranormal Activity 2, které rychle dochází pára (komu z tvůrců by to ale vadilo, když laciný film nakonec vydělá nějakých sedmaosmdesát milionů?). Záda jí pak kryje stereoskopický hit Jackass 3-D. Za šílené skopičiny Johnnyho Knoxvilla a jeho bandy už americký lid utratil 110 mega!
 
Desítku uzavírá dostihová trvalka Secretariat, Eastwoodův mysteriózní propadák Život po životě a Fincherův oscarový tahák The Social Network.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se utkají tři nevypočitatelné premiéry. Harrison Ford se bude škorpit s Rachel McAdams ve snímku Hezké vstávání. Bratři Strauseové si zkusí napravit reputaci po zpackaném AVP:R úspornou sci-fi Skyline. A Tony Scott dost vážně ohrožuje další směřování své kariéry v oldschoolovém drážním thrilleru Nezastavitelný.