Ačkoliv by to podle podzimních čísel nemuselo nutně vypadat tragicky (ratingy dosahují obvyklých hodnot, unavené starty á la Outlaw jsou včas trestány), televizní stanice se začínají při výběru nových látek tzv. chytat stébla. Adaptovat se bude ledacos - Shakespeare (Romeo a Julie, možná v režii twilightovské Catherine Hardwicke), indie hitovky (Napoleon Dynamite to ještě jednou zkusí, tentokrát jako animák), úspěšné CGI pecky (Jak vycvičit draka)... a taky pár úspěšných twitter kanálů.

Ano, slyšíte dobře. Poté, co sitcom $#*! My Dad Says, založený na Twitteru a následně i knižní adaptaci nadávek a životních postřehů svérázného tatíka, úspěšně atakuje desetimilionovou hranici sledovanosti, se objevuje čím dál tím víc absurdních sitcomových návrhů. A většinu z nich se rozhodl svým jménem zaštítit Ashton Kutcher. To je ten průměrně známý herec, kterého na Twitteru následuje víc lidí než prezidenta Obamu. Rád bych napsal, že je vůbec nejúspěšnějším Twitter autorem, ale bohužel se před něj vecpaly Britney Spears a Lady Gaga, což nám tuhle statistiku trochu kalí. Ale tím se nebudeme rozptylovat. Schválně se podívejte na ratingy z posledních týdnů.

1. NCIS 19 milionů
2. NCIS: L.A. 16,1 milionu
3. The Mentalist 14,3 milionu
4. Criminal Minds 13,8 milionu
5. Two and Half Men 13,2 milionu
6. CSI 13,3 milionu
7. Big Bang Theory 12,5 milionu
8. Grey´s Anatomy 12,5 milionu
9. Desperate Housewives 12,2 milionu
10. Castle 12,1 milionu
11. CSI: Miami 11,9 milionu
12. The Good Wife 11,8 milionu
13. Modern Family 11,3 milionu
14. Blue Bloods 11,1 milionu
15. Glee 11,1 milionu
16. Hawaii Five-0 10,5 milionu
17. $#*! My Dad Says 10,1 milionu
18. The Defenders 9,9 milionu
19. CSI: NY 9,9 milionu
20. House M.D. 9,6 milionu

Twitterovací taťka s klidem předbíhá očekávané Undercovers, ambiciózní The Event, o slábnoucích silách zaběhnutých sérií ani nemluvě. Předem zaručená divácká základna a minimální náklady na pár sitcomových interiérů? Na to producenti slyší. Proto do výroby míří např. Twitter Dear Girls Above Me, na němž autor glosuje odposlechuté konverzace od svých dívčích sousedů. Otázka je, zda bude mít o čem psát, až se o tom ty holky doslechnou. Momentálně má 134 tisíc následovníků a tohle číslo samo o sobě zjevně stačí k odklepnutí projektu. Kutcher pro změnu útočí adaptací kanálu Shh... Don´t Tell Steve, na němž Steveův nejlepší kamarád analyzuje jeho radosti a strasti. Asi dost zábavným způsobem, protože i tady sledovanost roste. Jenže je to vážně dost dobrý důvod k tomu, aby se tyhle internetové postavičky hrnuly před kameru? 

Pro Kutchera, který Twitterem doslova žije (což je dobrá zpráva hlavně pro ty, kdo hledají lechtivé fotky Demi Moore), je to snadný byznys - vyzobat pár úspěšných serverových kolegů, předhodit je hladovým producentům a říct si o podíl na zisku. Spíš než snadný se vnucuje slůvko "líný". Ještě před několika lety by televize prostě úspěšné autory oslovila a nechala je napsat originální scénář nebo by je otrkala na už existujícím seriálu. Teď ale není na nic čas, a tak je rovnou nechají celý koncept opsat? Tomu říkám slepá důvěra. Vždyť i $#*! My Dad Says funguje na osvědčeném konceptu brunátných taťků a má v hlavní roli Williama Shatnera.

Podobně by si mohl vylámat zuby i adaptace internetového pořadu serveru Funny or Die (na HBO běží jejich pásmo skečů už druhou sezónu), který se jmenuje Undercover Karaoke - celebrita přijde do baru, namaskovaná za obyčejného člověka, a pak to na karaoke rozbalí se svými slavnými hlasivkami. Zní to divně a nemuselo by to vyjít, možná i proto jsme náš Výplach ještě nenabídli Nově. Ale to neznamená, že nečekáme, až se nám ozvou sami.

Je patrné, že televize cítí tlak ze strany internetových bestsellerů a aktivně je vyhledává. Může jim nabídnout slušné finanční podmínky (televizní reklama oproti té internetové generuje obrovské zisky), ale zatím mi připadá, že se producenti rozhodují dost zbrkle. A pokud nějaký projekt předčasně zaříznou kvůli nízké sledovanosti, může se stát, že se vrátí zpátky do internetového hájemství a podpořen televizní premiérou na sebe postupem času nabalí další miliony diváků a začne krást z televizního koláče nepřímo. Jako by nestačilo, že půlka amerického národa raději vysedává na YouTube než na gauči u Dancing With Stars.

Dá se říct, že se momentálně láme chleba. Je budoucnost v narychlo spatlaném internetovém obsahu nebo je to jen trendy bouřka, co se přežene, a internetové celebrity zůstanou tam, kde jsou? A na co budeme koukat za pět let na českých televizích, až to naši programoví ředitelé konečně začnou obšlehávat od těch západních? Nejdřív nám ale řekněte, na co na internetu koukáte vy...