Už měl „továrnu na sny“ jednou v hrsti. Byl za fešného sympaťáka, hýčkal si doma Oscara a dostával hlavní role v megahitech Michaela Baye. Jenže stačilo pár špatných filmů a několik tápavých výkonů a jméno Ben Affleck se stalo synonymem pro hereckou marnost. Trochu neprávem, ale na to se v dané době nikdo neptal. Ben Affleck byl prostě ten nemotora, který randí s Jennifer Lopez a ztrácí soudnost, když je ochoten vydávat se za slepého přeborníka v bojových uměních v Daredevilovi nebo kývnout na dementní scénář Lásky s rizikem. Affleckova kariéra v roce 2004 prostě spadla na dno (zatímco jeho parťák Matt Damon se tehdy díky druhému Bourneovi definitivně stal áčkovou superhvězdou).

Jenže Affleck nezahořkl a pečlivou prací se vrátil zpátky na výsluní. Herecké fanfáry za noirový Skandál v Hollywoodu šlo brát s rezervou, ne tak ale jeho režijní debut Gone Baby Gone, jenž Afflecka uvedl na scénu jako sebevědomého vypravěče, který se neštítí komplikovaných, spletitých, nejednoznačných a morálně vyhrocených látek. Soudobá kriminálka tehdy šokovala, protože si vysloužila ohromnou přízeň kritiky i diváků. Kdyby ji natočil trochu respektovanější tvůrce než zelenáč Affleck, dost pravděpodobně by si odnesla z oscarového klání víc než jen jednu nominaci.

Rok 2010… a už nemůžeme být udiveni. Kriminálním dramatem Město totiž Affleck potvrdil, že v něm dřímá velký talent. Snímek nasbíral v Americe 93% pozitivních recenzí a ozývají se hlasy, že se tu možná klube osobnost o parametrech Michaela Manna nebo Martina Scorseseho. Affleck navíc netroškařil a sám se ujal jedné z hlavních rolí. A přestože má vedle sebe těžké váhy typu Jeremyho Rennera nebo Jona Hamma z Mad Men, i před kamerou plně obstojí. Město prostě provází výborná pověst, takže není divu, že se filmu povedlo „překvapit“ a stanout na prvním místě kasovního žebříčku za uplynulý víkend v amerických kinech.

Snímek utržil bezmála 24 milionů dolarů, což je na kriminálku ze současnosti bez jediné opravdu velké herecké hvězdy vynikající výsledek. Město má našlápnuto sakra vysoko – ani by se nešlo divit, kdyby se z filmu stal „držák“ a dotlačil se až na sto milionů. Při rozpočtu 37 milionů dolarů by šlo o tuplovaný úspěch. Město ale už teď zajišťuje Affleckovi výbornou pozici, s výhledem na sladký návrat na oscarové kolbiště (nominace za nejlepší film a scénář jsou více než pravděpodobné). Snad proto, že jsem si z filmů Kevina Smithe pamatoval, že Affleck opravdu umí hrát, mu tohle poctivé škrábání se na vrchol docela přeju. Je za ním totiž vidět nejen talent, ale hlavně hodně práce a odhodlání.

Výborné ohlasy a nadstandardní tržby nicméně zdobí i druhou novinku týdne. Emma Stone si úspěšně rozvíjí kariéru díky roli sexy rošťačky v teenagerské komedii Easy A. Ta je podle všeho velmi inteligentní, vtipná, lehce dráždivá a zkrátka po všech stránkách povedená. Superlativy se navíc sypou na adresu půvabné Emmy, která na rozdíl od Zombielandu „povýšila“ na hlavní roli. Soudě z osmnáctimilionového otvíráku, diváci jí rozhodně dali šanci…a vesměs nelitovali. Uvidíme, kam až se tržby vyšplhají (BOM mimochodem uvádí osmimilionový (!!!) rozpočet), a jestli se Emmě podaří nezaškatulkovat se do jedné role - na příkladech Michaela Cery nebo Jona Hedera je krásně vidět, jak to ubližuje kariéře.  

Do první pětky se vešly ještě dvě novinky. S dvanácti miliony se na třetím místě uvedl minimalistický thriller Ďábel, který napsal a produkoval M. Night Shyamalan. Ohlasy jsou určitě lepší než na Stalo se nebo Posledního vládce větru, tj. alespoň průměrné, ale nějaká žánrová perla se zjevně neurodila. Thriller rychlé spotřeby. 

Ještě tvrdšími slovy by šlo zhodnotit průšvihový animák Alfa a Omega 3D, kterým se LionsGate Films chtěli svézt na obecné oblibě trojrozměrných rodinných filmů. Jenže lacině vyhlížející snímek utržil na pátém místě jen devět milionů a je v kontextu žánru leda pro smích.

Mezi čtyři novinky se vklínil pouze čtvrtý Resident Evil – stylově se sesul na čtvrté místo. Jeho pád o 62% musel distributora zabolet, protože 3D hity zas tak rychle nepadají. Poslední Resident Evil má ale hrozivou pověst, takže i deset milionů za víkend a 43 mega v průběžném mezisoučtu je dost. Film každopádně stál šedesát melounů, takže by mělo studio ještě jednou zvážit avizované přípravy na pátý díl.

V druhé půlce žebříčku se obstojně daří levným thrillerům Chmatáci a Američan. Do českých kin se dostane jen Američan s Georgem Clooneym – asi toho nemusíme litovat.

Do desítky se vešel ještě vytrvalý Počátek, prý celkem zábavná Benga v záloze a fajnový masakr Machete.

Kompletní pořadí tržeb zde.

Za týden se budou s nástrahami trhu rvát Snyderovy 3D sovy z Legendy o sovích strážcích a samozřejmě i makléři z Wall Street 2. Do kin jde i zajímavá „panicoidní“ komedie Virginity Hit a vícegenerační veselohra Zase ona!