Expendables se tváří jako Postradatelní. Jenže diváci k nim přistupují trochu jinak. Vítají je jako zastánce starých dobrých pořádků, kdy filmovým plátnům ještě vládla poctivá mužná síla, a ne zpívající děti, obnažující se teenageři a digitální veverky. Expendables jsou jako testosteronová injekce vpíchnutá přímo do srdce filmového fanouška, který si před časem naplno užíval osmdesátkové a devadesátkové akce, a teď si chce vychutnat její modernizované ozvěny.

Maskulinní síla se ale neskrývá jen ve Slyově novince. Inspirováni žebříčkem na RottenTomatoes, jsme se s Mr. Hladem poohlédli po jiných mužných bijácích a podrobili je měření na testosteronometru.

Velký útěk (1963)

Kdo si hraje, nezlobí. Jedna z těch velkých mužských týmovek filmové historie i po letech vyznívá jako rozmáchlá zábavná show. Možná si během ní ani nestihnete uvědomit, že nacistické lágry byly hodně drsným místem, a ne táborem, kde si hraví kluci mohli vymýšlet nové a nové plány, jak přechytračit stráž a dostat se na svobodu. Že nešlo jen o laškování mezi „četníky a lupiči“, mezi těmi zlými a těmi hodnými, kteří chtějí za každou cenu utéct. I přes tuhle rozvernost je Velký útěk působivým dramatem. Tahle vězeňská jízda několika správných chlapů má šmrnc i po letech, nejen kvůli tomu, že tu Steve McQueen skáče na motorce.

Testosteronometr: 50%

Krvavý sport (1988)

Jean-Claude van Damme sice inspiroval spoustu homosexuálů (jeho sexy roznožky navíc napodobovala kdejaká „fit“ supermodelka), to ale neznamená, že by všechny jeho zářezy musely být více či méně gay. V legendární arénovce se kolem Van Dammea naštěstí sešlo hodně drsných pořízků a zvlášť titulní záporák v podání Bolo Yeunga nedovolil přemýšlet o nějaké změkčilosti. Kopalo se tu natvrdo a i Van Damme musel vytasit ze svého hereckého rejstříku to nejurputnější a nejživočišnější, co mu jeho belgická DNA dovolovala (viz video v 5:00).

Testosteronometr: 55%

Rychle a zběsile (2001)

Nesmějte se. Ať chcete nebo ne, naspeedovaná letní oddychovka od Roba Cohena přesně reprezentuje to, jak se testosteron na filmovém plátně podává na přelomu století. Upnuté nátělníky, horké slunce vytahující z pórů pot, vytuněné káry, holky jen jako tupá rozdavačná dekorace a spousta macho hlášek, které můžou působit drsně než si vzpomenete na nějaký bonmot Dolpha Lundgrena nebo jiného opravdového řezníka ze staré školy. Jenže Dolph je daleko, takže Vin Diesel může dělat ramena na všechny gringos ze své garáže. Má na to naftou vychlastané hlasivky, adekvátní muskulaturu, na kterou chytl i roli testosteronového Riddicka, a k ruce bandu dalších výtržníků. V tomhle světě ale nemůže jít za svým moc brutálně, protože by se teenageři polekali. Rychle a zběsile ukázalo (stejně jako třeba SWAT), že v době úpadku chlapáckých žánrů se musí mužské hormony vyplavovat přes povrchní atrakce: Decentní svaly, slušné adrenalinové vlny, tvrďácké hlášky, houpavou hudbu a strašně, strašně strašně moc vrtících se buchet.  
 
Testosteronometr: 55%

Maršál (1969)

Western patří chlapům. Možná proto je žánr už dlouhé roky v úpadku. Ani všelijaké videoklipové inovace, ani „anti“ pohledy na báchorky o bílých mužích s kolty, kteří postavili základy novodobé Ameriky, nepřinesly filmům s klobouky a koníky novou popularitu. Maršál do sebe z tohohle žánru ale nasál maximální porci mužnosti. Hlavně díky Johnu Wayneovi, který se tu na stará kolena „prochlastal“ k roli, z níž se nejlépe chápe jeho charisma (taky za ní dostal Oscara). Wayne jako cynický, jednooký a větrem z prérie ošlehaný drsňák rozbíjí idylické představy o divokém západě ve filmu, kde se honí lidé pro peníze i pro pomstu. Není těžké porozumět tomu, proč film momentálně remakují bratři Coenovi.

Testosteronometr: 60%

Kurýr (2002)

Už jenom za Jasona Stathama. Ten je v současnosti považován za zosobnění testosteronového borce a tady si vybral pravděpodobně nejlepší chvilku své kariéry. Stačí si odškrtávat. Bydlí v nejvíc cool domě na světě a ze sklepa se může přesunout rovnou do moře, jezdí v nejdražších autech a dostává za to peníze, sexy Asiatky se mu doslova nutí do postele a když už musí někomu rozbít držku, udělá to tak, že na to dotyčný do smrti nezapomene. A přitom si stále udržuje své elegantní sáčko dokonale čisté a nažehlené. Jestli tohle není borec, tak už nikdo. A v hodně agresivním fláku. (Hlad)

Testosteronometr: 65%

Osamělý vlk McQuade (1983)

Všichni muži na světě mají v krvi testosteron. Jen Chuck Norris má pár kapek krve v testosteronu. Poznáte to už podle jeho chlupatého hrudníku – až Chuck umře, bude se jeho kůže prodávat místo koberců. Už dávno před tím, než si ryšavý frajer podmanil internetové vtipálky si to rozdal hodně natvrdo s Davidem Carradinem. I tady byl za texaského ochránce pořádku, jenže deset let před premiérou Walker Texas Ranger se stárnoucí karatista ještě koupal v potu, pivu a chlapácké nasranosti. A i když neměl v ruce takové bouchačky jako v Delta Force nebo Invazi do USA, jeho plnovous budil respekt. A co chvíli ho v něm vískala nějaká sexbomba.

Testosteronometr: 65%

Cliffhanger (1993)

Gabe je král hor. Vyhrál by i soutěž Miss omrzlé tričko, protože jako jediný horolezec světa totiž zvládne zdolat vrcholky hor i takhle nalehko oblečený. Gabe se jako chlapák se srdcem na pravém místě se pořád sbírá z pár let staré nehody, která připravila jeho parťáka o snoubenku. To mu ale nebrání v tom, aby se v horách postavil bandě brutálních zlodějů a zamázl jejich sen o kufrech napěchovaných dolary. Stallone tu zpečetil éru, kdy svalovci vládli kinům a studia pro ně chystala i relativně inteligentní látky se zajímavými scenáristickými kličkami. Do vynikajícího řemesla ale šlo bez problémů vecpat likvidaci vrtulníku, nabodávání drzých černochů na krápníky nebo smrtonosné manévry pod ledem. A přesvědčení, že hrdina s pořádně košatým hrudníkem porazí nejen loupeživé gangstery, ale i… hory!

Testosteronometr: 65%

Komando (1985)

John Matrix je chlap, proti kterému působí většina ostatních v tomhle seznamu jako somálské děti vedle Stevena Seagala. Starostlivý a dobromyslný otec nosí na zádech klády a chce pro svou dcerku jen klid. Když je ale potřeba, vykrade s nákupním košíkem prodejnu zbraní a vyrazí zredukovat počet obyvatel jedné středoamerické země na nulu. Zelené barety si dává k snídani, pohazuje si s telefonními budkami a s jeho bicepsy byste mohli umlátit dobře stavěného nosorožce. Když běhá polonahý a pomalovaný po džungli a střílí kulometem neschopné vojáky, člověk si uvědomí, že v tomhle filmu všechny ženy vlastně jen řvou, zdržují a překážejí. Komando je čistě chlapská záležitost. (Hlad)

Testosteronometr: 70%

Smrtonosná zbraň (1987)

Film bývá tak dobrý, jak démonický je jeho padouch. A Joshua v podání Garyho Buseyho je lump parádní, protože si klidně nechá pálit kůži a pěstmi si vyšlápne i na Riggse. Joshua přitom v první Smrtonosné zbrani rozhodně není záporák numero uno. A stejně tak není ani jediným pořádným tvrďákem.  Tohle špičkové akční drama z konce osmdesátých let spojilo do jednoho příběhu hned několik svéhlavých chlapáků, kteří se nebojí bojovat za svou věc. S urputností, jaká se skoro nikde jinde nevidí. S nasazením života, jaké tahle série už nezopakovala. S neokázalým mužským nábojem, který film v hlavě udrží pěkných pár let. Magor Riggs a věčný starouš Murtaugh ty parchanty prostě přebili svou zabejčeností. Tahle umanutost může někdy rvát koule víc než obnažené kopce svalů. 

Testosteronometr: 70%

 

Nelítostný souboj (1995)

Al Pacino a Robert De Niro v režii Michaela Manna, to prostě nemohlo dopadnout jinak než stoprocentně chlapácky. Obě herecké legendy si tu jdou sice dost drsně po krku a při přestřelce u přepadení banky předvedou spolu s režisérem jeden z akčních vrcholů devadesátých let. Jenže v tomhle případě není to chlapáctví - ať jejich, nebo třeba Vala Kilmera - úplně prvoplánové. Pacino i De Niro jsou sice protivníci, ale z jejich postav je cítit vzájemný respekt a uznání. Oba toho hodně ztratili, protože celý život šli drsně za tím, v co věřili a co chtěli. A člověk má pocit, že kdyby s jedním z nich ztroskotal na opuštěném ostrově, kde je pitné vody jen pro jednoho, domů by se nejspíš nevrátil. Málokdo by takhle zatvrzelé charaktery dokázal zahrát jako oni.

Testosteronometr: 70%

Štvanec (2003)

Když si to žák rozdá na férovku s učitelem, je z toho obvykle malér. Když ale učitel zasvětí svého žáka do umění zabíjet, a pak je pozván na scénu jako jediný muž na světě, jenž dokáže tu truchlící bestii zkrotit, hrozí už sakra velký průšvih. Průšvih, který neskončí jen rozšlapanou svačinou pod školní lavicí a odřeným loktem. Štvanec legendárního režiséra Williama Friedkina proti sobě takhle postavil Tommy Lee Jonese a Benicia Del Tora. S palčivou vyhroceností proti sobě postavil mentora a jeho špičkový výtvor, jemuž zabíjení pomotalo hlavu. Vykoupit z ní se dá jen další bolestí. Štvanec staromódně rozjíždí nadháněčku dvou lidí, která vrcholí špičkovým soubojem, během kterého se oba drsňáci prořezají (a to doslova) až k jádru celé story. Prostý film - ale nesmírně fyzický zážitek. 

Testosteronometr: 70%

Válečníci (1979)

Režisér Walter Hill šel celou svou kariéru tak trochu ve stopách Sama Peckinpaha. V jeho filmech také nenajdeme příliš výrazné ženské postavy, ale chlapi tu jsou opravdoví chlapi. V kultovním thrilleru Válečníci je jich navíc celá banda. Malý newyorský gang se musí probojovat přes celé město a doslova přes armádu nepřátel na své území. Všichni vědí, že samostatně nemají šanci, ale dohromady jsou neporazitelní. D`Artagnan a jeho parta by se od nich mohli učit o tom, co to znamená „jeden za všechny a všichni za jednoho“ a sólisti jako Arnold by zase zjistili, že není nic lepšího než když váš kolega kopne protivníka vší silou mezi nohy a vy mu potom můžete s klidem omlátit dveře o hlavu. A že je u toho nakonec přeci jenom jedna ženská? Válečníci na ní kašlou. Tady není pro estrogen místo. (Hlad)

Testosteronometr: 75%

Pro hrst dolarů (1964)

Ve filmech Sergia Leoneho to ženy nikdy neměly snadné, a když si odmyslíme Claudii Cardinale v Tenkrát na západě, vlastně v nich skoro ani nebyly. V Pro hrst dolarů je místo toho hromada špinavých a hnusných Mexičanů, upocení záporáci a Clint Eastwood, který přijede do města a za pár babek tam vlastně skoro všechny vyvraždí. Nestůjte mu v cestě, nebo vám do žaludku nasype pár kulek. Nezkoušejte ho uplatit, protože za hodinu kývne na nabídku vašeho konkurenta. Nezkoušejte být jako on, protože na to jednoduše nemáte. Nikdo na to nemá. (Hlad)

Testosteronometr: 75%

Apocalypto (2006)

Čisté fyzično. Hollywoodským hlavním proudem tohle poctivé napínání těla občas probleskuje (vzpomeňte na Tróju nebo Bournea), ale v těch drahých bijácích, často pro celou rodinu, pro něj není dost místa. Minimálně ne pro absolutní fyzickou razanci. U levnějšího a osobitějšího filmu se ale prostor najít může… Když se Mel Gibson pomalu blížil pověsti vyvrhela a když si všichni špitali o jeho sadistických choutkách – a hlavně, když měl díky Umučení Krista vyděláno tolik dolarů, že si mohl natočit prakticky cokoliv – utekl Mel i se štábem do džungle. Tam najal několik šlachovitých chasníků a nechal je pobíhat po džungli, v příběhu o životě, smrti, zrození a úpadku jedné kultury. Cesta tam a zase zpátky, cesta na hranici fyzických možností domorodých válečníků, kteří mají jen rychlé nohy, silné ruce a bystré smysly, je filmem, který tělo doslova rozpumpuje. Obere ho o moderní výdobytky a nechá ho bojovat na život a na smrt v lůnu přírody. Co na tom, že před digitální kamerou a za zvuků jazyka, kterému nikdo nerozumí? Apocalypto je to ryzí oslava svalů, kostí a všech šlach v těle.

Testosteronometr: 75%

Útěk (1972)

Steve McQueen měl ideální ksicht. Ostrý pohled, zkrabacené čelo, zachmuřený výraz, do něhož se rozhodně nedalo pronikat přes slova. Ani v Peckinpahově Útěku jimi neplýtval. Tuhle drsnou sedmdesátkovou story si jako naháněný trestanec odbyl navýsost přímočaře. Puzen vidinou klidu (klid = půl milionu dolarů + fešná snoubenka v posteli) se žene k mexické hranici a včas u toho tasí brokovnici. To aby kolem něj lítalo hodně pilin a dost nahlas zněl řev lidí, jimž průběžně do rozstřelených orgánů natýká krev. Syrový napínák má v McQueenovi drsňáka k pohledání, v Peckinpahovi vytříbeného dirigenta a v Ali MacGraw, jejíž pusa je neustále lascivně pootevřená a nasliněná, i ideální objekt pro ukojení chtíče. Zkrátka rezolutní podívaná.

Testosteronometr: 80%

Druhý díl čekejte mezi mezi pondělním a úterním odpolednem.