Pochvaly a pohlavky si získaly na frekvenci MovieZone FM docela slušnou popularitu, proto nastal čas oprášit jejich formát a vyrukovat s ním mezi písmenka. Systém zůstává stejný. Jednou za měsíc (či dva, či tři...) budeme rozdávat červené a černé puntíky, na vás bude s námi souhlasit nebo hlasitě protestovat. Takže... kdo nám padl do oka tentokrát?

:

Cival

Pochvala: Jiří Králík je cinefil a nejspíš i trochu podivín. Během prázdnin jsem fascinovaně narážel na zprávy spojené s tímhle „filmovým obrozencem“, který si jméno udělal na LFŠ a Projektu 100 (i s všemožnými rozpaky a kontroverzemi, které k němu patří). O prázdninách se bez něj sice znovu obešla Letní filmová škola a do „nekrálíkovské éry“ vstoupil i písecký Festival nad řekou, přesto si Králík našel skulinu, když svou edukativně-elitářskou vizi začal realizovat přes kino Atlas (současný program je opravdu interesantní) a hlavně skrze putovní akci jménem Manifesto. Nevím, nakolik bude fungovat a jak moc ji diváci budou vnímat jako „ucelenou filmovou putovní přehlídku, která umožní každému klubovému kinu udělat si takový malý festiválek“, mnohem podstatnější ale je, že se do distribuce dostávají v plnohodnotné kvalitě opravdové pecky. Určitě si vygooglujte, kdy poběží v kině někde poblíž parádní Čtyři lvi, vyplatí se udělat si názor i na Iluzionistu nebo otestovat Goemon. A to není všechno… 

Pohlavek: Už jsem se o to lehce otíral na MZáckém Facebooku, ale humbuk okolo některých českých filmů se místy nedá snést. Nemám nic proti Kajínkovi, ohromnou mediální masáž se mi podařilo odfiltrovat a film jsem neviděl, ale zaráží mě, že se domácí tištěná média nejdřív nechají strhnout brutálním PR kolotočem, a pak jej sami kritizují. Je podivné sledovat, jak kupříkladu Reflex na začátku srpna na několika stránkách celou kauzu křísí, aby se tamtéž o pár týdnů později lamentovalo nad brutálním mediálním kolotočem, který se okolo „zapomenutelného“ českého krimithrilleru. A to je jen modelový případ. Když se mi dělání rachotu okolo „velkých domácích filmových událostí“ zdá směšné, pak ho sám nedělám, ne? Lepší klid a hledání skutečné kvality i významných kinematografických radostí (pravda, u nás jí zatím letos moc není), než situace, kdy spolupachatel pokrytecky kritizuje a chytá se za nos. 

imf

Pochvala: Všem ochotným hvězdám. I vy se můžete stát hvězdou, tak jako Freddie Wong nebo Jason Eisener! Že je neznáte? Brzy je poznáte. Freddie Wong začínal na YouTube krátkými videi, ve kterých většinou pobíhal s kamarády po lese a sypal do nich jeden zásobník za druhým. Samozřejmě jenom jako. Naučil se pracovat s efekty, kamerovými úhly a hlavně mu nechyběly dobré nápady. Protože je geek až do morku kostí, natočil nedávno pár videí o tom, jak vznikl bunny hopping, rocket jump apod. Pokud nechápete o čem mluvím, nejste geekové. Andy Whitfield (televizní Spartakus) naštěstí geek je a v jednom z Freddieho videí (Time Crisis) si zahrál. Ještě pár takových cameo roliček a Freddie může očekávat návštěvu z Lionsgate. Posuďte sami, na YouTube ho najdete jako freddiew. Jason Eisener na to šel ještě víc od lesa - v rámci grindhouse soutěže, kterou vyhlásil Robert Rodriguez před natáčením Planety Teror, se stal se svým fiktivním trailerem Hobo with a Shotgun jasný vítězem... nejde tu o peníze pro něj, nýbrž o balík a zázemí, které mu zajistilo natočil na základě traileru nízkorozpočtový celovečerák a poslat ho skrz Rodriguezovu společnost Troublemaker Studios (ve spolupráci s Alliance) do kin. Hobo with a Shotgun (tohle už je link na trailer celovečeráku) je o bezdomovci, kterého okolní svět jednou tak moc naštve, že popadne brokovnici a... začne všechny posílat k pánu. Je to snad ještě brutálnější než erková ukázka na Mačetu a hlavní roli v celovečeráku hraje Rutger Hauer! Oba zmíněné případy dokazují, že s trochou štěstí (a zřejmě velikým prosíkem) se vám povede přemluvit i nějakou tu hvězdu. Myslíte si, že jsou české hvězdy pyšnější než ty americké? Cítíte se být součástí nové generace online filmařů? Tak proč proboha nezvoníte na dveře u Trošků, aby vám šel Zdeněk dělat do vašeho online kraťasu vrátného? Stačí si vzpomenout, kolik celebrit natahal Marek Dobeš do svého upírského Intelektuála...

Pohlavek: Pohlavek s Kajínkem mi sebral Cival a jinými slovy v podstatě řekl totéž... na marketingovou kampaň podle hollywoodských osnov zjevně česká média nejsou připravena, bez ohledu na kvality či nekvality filmu. Hlupáky to ovšem udělalo jen z některých redaktorů, nikoliv z Jáklů, kteří už touhle dobou počítají zisky. Ale to je jiná pohádka, já bych si rád postěžoval na to, že nám asi brzo začnou docházet hollywoodské hvězdy. Takové ty obří, u nichž se honoráře počítají tak, že sečtete hrubé domácí produkty několika zemí třetího světa a výsledek vynásobíte dvěma. Dnešní kinematografii vládnou brandy a frančízy... ohavná slova, prezentující vítězství adaptací, remaků, sequelů a značek nad osobním charismatem. Není divu, že podle nedávného průzkumu Forbesu nejvíc svým studiím vydělávají Shia LaBeouf nebo Daniel Radcliffe, oba jsou v podstatě otroky sérií (Shia - Transformers, Indiana Jones, Wall Street), jakkoliv má Shia po úhynu robotů větší šance než brit s kouzelnou hůlkou. Je totiž jedním z mála zástupců mladé generace, kteří pochopili, že rychlokvašková popularita v sériích sama o sobě nestačí jako odrazový můstek na výsluní. Ani Johnny Depp by neudržel hvězdnou fazónu, kdyby ho po Pirátech nepodržel Tim Burton, Tom Hanks by bez Dana Browna asi už dávno dělal jen voice-overy v televizi.

Shia má šanci zůstat v první lize pěkných pár let a tlačit se tam s klikařem Downey Jr. a možná i Willem Smithem, pokud se někdy vrátí před kameru od rodinného krbu. On jediný zatím platí za velkou hvězdu, která poroučí dvacetimilionové honoráře, ale je to jen proto, že za poslední tři roky nic nenatočil. I on zřejmě bude muset kývnout na procenta z čistého zisku a stane se tak jen kuličkou v ruletě. Období prachů na dřevo definitivně končí a komerční hvězdou se může stát kdokoliv přes noc. Třeba DiCaprio, který nikdy nic nevydělal, ale za procenta z Počátku dostane padesát milionů dolarů.

Je patrné, že hercům je posledních pár let trochu přitahován obojek. Definitivně přišli o post tahounů celého projektu a pomalu a jistě se stávají dělníky. Z tohohle pohledu jsou Postradatelní krásným pomníkem době, kdy tomu bylo naopak a Sly nebo Arnie si mohli natočit film o čemkoliv a lidi chodili v houfech. Takže pohlavek pro Hollywood za to, že nám sestřeluje hvězdy z nebe. Snad je jich tam opravdu pár miliard, jen je zatím nevidíme.


KarelR

Pochvala: Entourage za to, že je pořád super. Točit seriál o tom, jak mladý herecký playboy a jeho kámoši vymetají nejlepší večírky, balí nejhezčí baby a potkávají celebritu za celebritou, je určitě ohromná zábava. Točit ho ale tak, aby i při sedmé sérii prvotřídně bavil ty, kteří se na něj pořád ještě dívají - i když neplýtvá dějovou invencí - je také docela kumšt. Hollywoodská story Vincenta Chase se v minulé sérii mimořádně zvedla, a ta letošní až na drobné počáteční zaváhání zatím nastavenou laťku drží. Staří známí bodují na plné čáře, noví příchozí jakbysmet (Sasha Grey dělá po ránu palačinky ve tvaru Mickey Mouse!) a ani ústřední pětice hrdinů neusíná na vavřínech. Každý se vydává do neprobádaných končin, které řádně prověří jeho vůli a sebeovládání, a je vážně „radost“ na jejich nové potíže pohledět. Kéž by to takhle dobře šlapalo u každého seriálu.

Pohlavek: Velké sebevědomí možná dovoluje Jamesi Cameronovi točit vynikající filmy, mimo stříbrné plátno by ho ale měl trochu krotit. Cameron nedávno začal hlásat, že jsou zapírači hrozby globálního oteplování banda pitomců, a následně vyzval k debatě každého, kdo by ho rád přesvědčil o opaku. Inu, pár takových lidí se našlo, načež se naplánovala veřejná internetová a televizní diskuze, v níž měl Velký Jim definitivně ukázat, že je nejchytřejší režisér na planetě. Jenže… Po ustanovení data a místa si začal Cameron nenápadně diktovat požadavky, které by v případě, že by náhodou neměl dost argumentů (ehm…), trochu zmírnily jeho pád z namodralého obláčku. Nejdřív zakázal (jím naplánovaný!) vstup kamerám a zatrhl stream na internetu, hned na to vyloučil z přítomnosti i veškerá nahrávací zařízení, a nakonec celou diskuzi bez udání pořádných důvodů zrušil. A to jen den před jejím konáním. Takhle se vytahovat a pak utéct vážně není cool, takže k Jimovi míří pořádný záhlavek. Snad bude příště víc přemýšlet, než si začne hrát na odborníka na všechno.

Mr. Hlad

Pochvala: Pochvala logicky směruje k Sylvesteru Stalloneovi, ale překvapivě nebude za The Expendables. Za ty mu už se zbytkem redakce stavíme sochu v životní velikosti (plus minus šest metrů a snažíme se ji nacpat na Vítkov). Dnes to ale bude pochvala za přehled, který si udržuje v oblasti střelných zbraní. Už asi před rokem jsem si říkal, že je škoda, že nikdo nesáhne po berušce s názvem AA-12. Tahle opakovací brokovnice se chová spíš jako raketomet a v okamžiku, kdy ji nechal na scéně zařvat Terry Crewes, jsem si mohl jeden z fanouškovských snů zase odškrtnout. Krájení záporáků, kterým z těla odlétávají jen kusy masa nebo utrhané končetiny, mě ještě nikdy netěšilo tak, jak v tomhle případě. Takže díky.

Pohlavek: Nikomu konkrétnímu, spíš současnému diváctvu, které nepřišlo na The Losers, na A-Team a vlastně ani na Zatím spolu, zatím živí. Letošní rok měl být návratem akčních pecek, ale nepovedlo se to a žánr dostal další úder do slabin. Vzpamatoval se z něj do jisté míry až díky Slyovi, jenže fandové testosteronu, velkorážních zbraní, přestřelek, hláškování, bezdůvodného násilí a prostě všech podobných sluníčkových věcí, mají nejspíš na pár let zase utrum. Kvalitativně bylo prvních osm měsíců v tomhle žánru fajn, nejspíš si ovšem budeme muset kvůli diváckému nezájmu zase pár let počkat, než se zase objeví vůle pouštět čistokrevné akčňáky do kina v takovýchhle počtech.

 

st39.6

Pochvala: Všem větším multiplexům za prázdninové slevové akce. Není nad to, když v kině vytasíte letitou MovieCard a obsluha vám na dvou lístcích napálí stokorunovou slevu. To se pak mnohem snáz nakupuje i ten předražený popcorn s kolou. Do kina si samozřejmě zajdu rád vždycky, cenové relace jsou ale přinejmenším k smíchu a člověk si hned rozmyslí, jestlli nechat v nějakém multiplexu pět stovek za dva lupeny a něco k snědku, když vybraný film vyjde za měsíc na Blučku někde v zahraničí (nebo už vyšel) třeba za tři kila. Kino ale má pořád svoje kouzlo a tak jsem rád, že jsem během prázdnin ušetřil na lístcích dobrou tisícovku. Proč podobné akce nepořádat častěji? Určitě by se vyplatily.

Pohlavek: Českým distributorům. Už od nás pár facek dostali a zřejmě ještě několikrát dostanou, ta dnešní navíc není úplně fér, ale na někoho se ukázat musí. Stěžovat si chci na český trh s Blu-ray disky. Že se ceny stále pohybují v závratných výšinách, už jsme si zvykli a dokud se placky nezačnou prodávat ve velkém, bohužel se na tom nic nezmění. To chápu. Co ale nikomu odpouštět nehodlám, je jednak ignorování těch opravdu zásadních titulů, druhak absence bonusových materiálů, které se paradoxně objeví na DVD, ale na Blučku ne. Je to svým způsobem komické: Zatímco v zahraničí se vydavatelé předhánějí v tom, jaké Blučko má více HD exkluzivních materiálů a fičur, u nás se nad vším, co je nad rámec filmu, mačká tlačítko delete. Takže koncový zákazník, v případě Blu-rayů zpravidla opravdový filmový fanoušek, který si chce vychutnat vše okolo, si koupí předražený produkt a dostane k němu menší množství bonusů, než když si ten samý film pořídí babča v trafice za pár desítek korun. Logicky pak nezbývá, než se vydat do zahraničí a nakupovat tam. Jeden příklad za všechny: Kick-Ass, které u nás vyjde oholené o všechny bonusy. A že u nás nevycházejí ty nejzajímavější snímky? Smutné. V Británii právě vyšlo Psycho (ve steelbooku), Flash Gordon (také SB), za pár týdnů se zjeví restaurované Metropolis (SB), Rocky Horror Picture Show, vyšlo Evil Dead, Vojín Ryan a tuny dalších zajímavých kousků. Schválně, které z nich vylezou u nás?