Ve Walt Disney Studios mají další velký důvod k radosti. Povedl se jim husarský kousek – do V.I.P. společnosti pěti miliardových titulů historie se jim podařilo přiřadit hned dva nové tituly během jediného půlroku! K Temnému rytíři, Návratu krále, druhým Pirátům, k Titanicu a Avatarovi se nejdřív nečekaně připojila Alenka v říši divů. Teď boduje pixarovský sequel.

Filmoví fanoušci můžou jakkoli brblat - vypočítavé disneyovské taktiky se ale bohatě vyplácejí. Alence se podařilo svézt na 3D mánii, kterou zažehl James Cameron (a tak trochu se ji hned podařilo i přidusit). Velký kasovní ohlas Toy Story 3D zase zpeněžil sázku na pokračování známých značek od Pixaru. Studio proslavené relativně originálními a odvážnými projekty nastoupilo cestu sequelů, kterým musí uhýbat dlouho plánované projekty. Proto se brzy dočkáme třeba druhých Aut nebo Příšerek s.r.o., zatímco animák newt byl spláchnut do kanálu.

Je to malinko smutná zpráva, nicméně třetí Příběh hraček ukazuje, že rozhodně neznamená konec pixarovské dominance. Spíš naopak. Nový vybroušený rodinný biják se zamlouvá kritikům i divákům, jako hlavní favorit brzy vstoupí do oscarového klání a nejen díky 3D formátu (a dražším vstupenkám) může právě v těchto hodinách slavit překročení hranice jedné miliardy dolarů na tržbách.

Více jak čtyřmi sty miliony se na nich podílel domácí, americký trh, šest set milionů pak dorovnaly kina ze zbytku světa. V USA má značka Toy Story fenomenální zvuk, monstrózní tržby hlásí i Mexiko, Francie, Španělsko, Austrálie nebo Velká Británie. Naopak v některých zemích není okolo filmu zdaleka takový humbuk. Například v Česku film uvidí zhruba 150 tisíc diváků, což bude stačit maximálně na nějaké spodní umístění v první desítce nejnavštěvovanějších filmů roku.

PŘEHLED CELOSVĚTOVÝCH TRŽEB FILMŮ
(ještě bez miliardové aktualizace)

Jenže Pixaři už mají vyděláno odjinud, a tak můžou slavit. Miliardová laťka už sice není tak nedostupná jako dřív, inflace a vyšší cena za lístky jí srazila výrazně níž, takže o ní může letos usilovat i sedmý film s Harry Potterem. Přesto jsme svědky velkého triumfu disneyovského marketingu, jenž kvalitní film, 3D háv a zvuk proslulé značky přetavil v hromadu dolarů. Čistě nominálně budou zisky Toy Story páté nejvyšší historii: Na Temného rytíře totiž film ztrácí jen milion dolarů, na Alenku milionů 24.

P.S.: Upřímná gratulace všem počtářům, kteří věděli, že tu miliardu dá. :)