Konečně se mohli chlapi radovat! Alespoň jednou během celého léta, které se neslo ve znamení akčních oldschoolovek, se testosteronové zábava razantně prosadila na úkor konkurence. Symbolicky se to povedlo Stalloneho nostalgické týmovce Expendables – ta za sebou má od počátku velkou podporu fanoušků akčních filmů, kteří vlastně spolurozvíjeli okolo „Postradatelných“ image ultimátního chlapáckého bijáku, jenž se hrdě rve za skomírající žánr a tváří se jako rozlučka s jednou érou. S érou svalovců.

Podobně symbolicky vyznělo i vítězství Expendables v kasovním žebříčku – Slyovi drsňáci totiž nepustili do čela melodrama Jíst, meditovat, milovat, v němž se o něco na způsob comebacku pokoušela královna romantických filmů z přelomu století Julia Roberts. Její novinka ale neměla proti bijcům šanci. Expendables utržili velmi solidních 35 milionů dolarů, což na žánrové poměry není vůbec špatné číslo. Zatím spolu, zatím živí, A-Team, The Losers, všechny tyhle snímky vydělávaly míň, stejně tak předchozí Stalloneho počiny (Rambo 4 otevřel za 18 mega, Rocky 6 jen za 12, ale celkově utržil v Americe skoro dvakrát vyšší sumu). Expendables tak v praxi dohmátli na horní hranu dolarových možností třaskavých béčkových náhulů.

I když béčkových… Expendables se mohli pochlubit velmi solidním rozpočtem okolo 80 milionů dolarů a pozornost jim byla věnována takřka extrémní. I proto by bylo fajn, kdyby se snímku povedlo vydělat přes sto milionů dolarů v Americe a nějakých 150 ve zbytku světa. Nebude to snadné, ale při pohledu na střídmé propady sobotních tržeb se to nezdá úplně nereálné. Taková Salt s Angelinou Jolie před třemi týdny nastartovala s 36 miliony a už teď hlásí z Ameriky 103 melounů, takže pokud by se Stalloneovi a spol. podařilo udržet přízeň diváctva, stovka by padla. Tyhle fanouškovské radovánky ovšem vždycky vyklízí scénu až příliš svižně, proto je pravděpodobnější, že se zisky zadrhnou někde na devadesáti milionech.

Pořád to ale nebude průšvih, protože o moc víc jsme čekat nemohli. A hlavně: Film se dost líbí, přičemž většina diváků tvrdí, že Expendables plní přesně to, co si předsevzali. Nezískávají si sympatie jen díky nějaké nostalgické benevolenci. Američtí kritici sice jsou na Expendables přísní a hodnotí je jen o fous pozitivněji než čtvrtého Ramba (stále převažují záporné recenze), důležitější je nicméně skutečnost, že cílovka dává i po premiéře jasně palec nahoru.

Publikum se s recenzenty naopak shodne na mizerné úrovni už zmíněné romantiky Jíst, meditovat, milovat. Adaptace popíkově-spirituálního knižního hitu je podle většiny názorů dost povrchní i příliš sterilní a Julia Roberts na tom nic změnit nedokáže. Při uvážení její slábnoucí star-power je utržených 23 milionů dolarů vlastně docela uspokojivých – když o film vydrží zájem, může se protlačit až někam k sedmdesáti melounům.

Poloviční pokles výnosů, na osmnáct milionů za uplynulý víkend, srazil na třetí místo akční komedii Benga v záloze. Spolupráce Willa Ferrella s režisérem Adamem McKayem a spoustou dalších hvězd má na kontě 70 milionů a usiluje o stovku. Stejně vysoký byl ale rozpočet, takže studio bude hodně zvědavé na tržby ze zbytku světa a na DVD/BD.

Čtvrtý se drží Počátek. Čtvrtmiliarda z Ameriky, ještě vyšší suma z ostatních trhů a stále extrémně vysoké pozice na diváckých databázích, prostě těžký Nolanův triumf. Není nás moc, co ten šílený humbuk okolo jednoho fajnového sci-fi thrilleru pořád moc nechápeme.:)

Mnohem divočejší věci se dějí okolo adaptace comicsárny Scott Pilgrim proti zbytku světa. Zámořští kritici nad ní jásají, co jim tužky a notebooky stačí, adorují dravé vizuály a kreativitu Edgara Wrighta. Velmi spokojená je i fanouškovská základna stojící za režisérem, která mohla studiu Universal vnuknout pocit, že autora Soumraku mrtvých, Jednotky příliš rychlého nasazení a seriálu Spaced velebí tolik natěšených diváků, až se vyplatí do Scotta Pilgrima nasypat víc jak šedesát milionů dolarů. Jenže šlo o fatální omyl. Scott Pilgrim může být jakkoliv povedený (osobně v něj moc nevěřím a začínám podléhat pocitu, že Edgar Wright je díky své „geekovitosti“ leckdy přeceňován), ale mnohem důležitější teď je, že „obyčejné“ diváky snímek vůbec nezajímá. Svět si k Pilgrimovi cestu nenašel ani přes snaživou reklamní kampaň. Rezultovalo z toho utržených deset milionů za víkend, což je absolutní fiasko. Wright si s filmem možná vyhrál, ovšem vyhrál si s regulérním kasovním propadákem. A je to už ohraná písnička: Universal si připisuje další finanční průser.

 

V druhé půlce kasovního žebříčku se nadále daří superúspěšnému animáku Já, padouch (222 mega). Svůj rozpočet na tržbách brzy dorovná taneční výplach Let´s Dance 3D a náklady ve výši 110 milionů bude na výdělcích srovnávat i špiónka Salt.

Na chvostu se pak drží rozpačitě přijatý remake Blbce k večeři a težký dolarový průšvih Jako kočky a psi 2.

Kompletní žebříček tržeb k nahlédnutí zde.

Za týden se v kinech předvede novej děsnej biják od sračkařů Friedberga se Seltzerem. Po Disaster a Epic Movie přichází od proklínaných filmařů parodie na Twilight ságu Vampires Suck. Čelit jí bude černošský Lottery Ticket, romanticky naladěná Jennifer Aniston v The Switch, druhá Nanny McPhee a extrémně brutální horor Piranha 3D. Léto bude končit bolestivě.