Přišla Twilight sága a (nejen) nad americkými pokladnami se zatmělo. Roztoužení upíři jsou i napotřetí velmi výnosným filmovým artiklem – jen už to tolik nepřekvapí.  Dokonce se může naopak spekulovat, jestli se od třetího dílu série Twilight nečekaly ještě vyšší výnosy.

Půlnoční projekce byly rekordní, třicetimilionové. O tom už jsme psali. Stejně tak jsme zmínili celkových 68 milionů dolarů za první den promítání, což byl druhý nejvyšší výsledek historie (samozřejmě po Novém měsíci). Ze středy na čtvrtek Zatmění hodně ztratilo a denní tržby se usadily „jen“ na 24 milionech. Jenže přes dvacet mega film utržil i v pátek a v sobotu, za neděli a sváteční pondělí pak přisypal dalších třicet. Díky tomu na kontě největšího holčičího bijáku svítí nehorázných 175 milionů dolarů po šesti dnech.

NEJVYŠŠÍ JEDNODENNÍ VÝDĚLKY
NEJVYŠŠÍ PREMIÉROVÉ STŘEDY

Tuhle cifru se asi nepovede násobně navýšit v dalších dnech a týdnech. Příběh Belly, Edwarda a Jacoba rozhodně není držákem, proto se budou jeho zisky „jen“ zaokrouhlovat někam k třista milionům dolarů. Uvzdychaná upíro-vlkodlačí romance se ale i tak pořád počítá mezi levnější blockbustery své éry (rozpočet 68 M), proto tečou do kapes investorů a k distribuční společnosti Summit Entertainment obrovské obnosy peněz. Ano, opět platí, že plnění kinematografických snů citlivých žen a dívek je pekelně výhodný byznys. Nic jiného se mu momentálně nevyrovná.

NEJVYŠŠÍ ŠESTIDENNÍ VÝDĚLKY
NEJVYŠŠÍ VÍKENDY PŘI DNU NEZÁVISLOSTI

Docela velké peníze utržila i novinka režiséra Manoje Nighta Shyamalana. Kdysi tak velebený tvůrce „mysteriózních thrillerů s šokující pointou“ byl najat studiem Fox kvůli adaptaci animovaného seriálu Avatar: The Last Airbender. Do českých kin jde hraná verze pod názvem Poslední vládce větru, bohužel se není moc na co těšit, protože film schytal jedny z nejhorších recenzí sezóny. Jen 8% kritiků našlo na Shyamalanově fantasy eposu více pozitiv než negativ (průměrné hodnocení v recenzích je 2,8 hvězdiček z deseti!), proto se začalo v Hollywoodu špitat o Airbenderovi jako o potenciálním megapropadáku letošního léta. Popcornuchtivé rodinky se ale nechaly lapit efektními trailery a v multiplexech nakonec nechaly ucházejících 70 milionů dolarů za pět dní promítání. Film celkově asi nevydělá o moc víc jak 150 milionů dolarů, což je jeho rozpočet, s ohledem na odhady před premiérou, které počítaly zhruba s polovičními tržbami, ovšem není takovýhle nástup úplně marný.

O případném druhém dílu rozhodnou hlavně zisky ze zbytku světa, dost pravděpodobně by jej ovšem dostal na starosti jiný režisér. Je to mimochodem fascinující příběh, jak moc dokázal Shyamalan srazit svou reputaci dolů, a to jen během několika málo let. Po Šestém smyslu, Vyvoleném a Znameních si jej odborná obec hýčkala jako nástupce Alfreda Hitchcocka, studia jej milovala kvůli extrémní finanční úspěšnosti jeho autorských projektů. Shyamalan byl za prvotřídního scenáristu a osobitého režiséra. Po rozpačité Vesnici ale přišlo vystřízlivění a kasovně průšvihová Žena ve vodě Shyovu image definitivně narušila. A když se nepovedl ani „návrat ke kořenům“ v proklínaném Stalo se, zlomil svět nad Shyamalanem jako autorem hůl. Teď se měl projevit aspoň jako schopný námezdní režisér drahých blockbusterů. Jenže minimálně podle recenzentů naprosto selhal. Vyhlídky do budoucnosti jsou proto čím dál tím černější.

TRŽBY FILMŮ M. N. SHYAMALANA
TRŽBY FILMOVÝCH FANTASY

Za dvěma mocnými novinkami se snažila udržet třetí Toy Story. Během šesti dnů vydělala dalších 57 milionů dolarů a dotlačila americké tržby až k magické  třístovce. Toy Story ji zdolalo jako sedmý nejrychlejší film historie. Připojte k tomu dalších 150 milionů ze zbytku světa a máte jistotu, že do sídla Pixaru přibude spousta nových počítačů a superstylových udělátek. Můžou být klidně pozlaceny, prachy na to jsou.

NEJRYCHLEJŠÍCH 300 MILIONŮ

35 milionů přibylo od středy do pondělí na konto Sandlerových Machrů. Nenáročná bláznivá komedie pro celou rodinu se stane už jedenáctým filmem Adama Sandlera, který za mořem vydělá přes sto milionů dolarů.

Na pátém fleku se udržela Cruiseova akční komedie Zatím spolu, zatím živí s 16 melouny za šest dní. Oddychová popcornovka ovšem zatím utržila jen hanebných 76 milionů celosvětově, takže s ohledem na rozpočet prodělává. Škoda.

Naopak supervýdělečný je (momentálně šestý) Karate Kid, jenž jen v Americe nasbíral už přes sto padesát milionů. Stál přitom pouhou čtyřicítku. Aneb jeden z nejimpozantnějších kasovních výkonů roku…

Do první desítky se ještě vešli A-Team, komedie Dostaň ho tam!, čtvrtý a naštěstí i poslední Shrek. Na desáté pozici se pak hlásí i nová nezávislá konverzační komedie Cyrus, v níž John C. Reilly prudí Jonaha Hilla. Film běží jen v 77 kinech, i tak amá na kontě už půldruhého milionu.

Víkendový žebříček tržeb je k nahlédnutí zde.

Za týden budou o život a o budoucnost bojovat nejen ozbrojení soupeři Predátorů, ale vlastně celá tahle oldschoolová série. Katastrofální situaci posledních měsíců pro studio Universal má pak zachránit animák Já, padouch.