"Musíme z toho filmu taky prodat nějaký hračky!", ozývá se často na producentských poradách. Od chvíle, kdy George Lucas pochopil, že může na povlečeních s princeznou Leiou trhnout daleko víc, než na eRkovém seriálu o Klonových válkách, je filmový merchandising důležitou součástí hollywoodského byznysu. Kapsu si můžete namastit na plyšových praveverkách, latexových ušních lalůčcích i plastové Sienně Miller (myslím tu vpravo!), a čím víc roztomilých chlupatých věcí tedy narvete do scénáře svého nadcházejícího blockbusteru, tím líp.

Jedna firma sledující mezinárodní obchod se proto rozhodla, že spočítá, který film z posledních osmnácti měsíců je na tom v tomhle směru nejlépe. A výsledky jsou to celkem zajímavé. Ukazuje se, že výdělky z kin sice dokáží ovlivnit, kolik hraček prodáte, ale zdaleka ne vždy. Moc lidí se například nehrne do figurek divochů z Pandory, ale z už nyní zapomenuté Princezny a žabáka prodávají Disneyovci vycpané krokodýly po tuctech.

Čísla tohohle žebříčku tvoří kontejnery dopravené do Ameriky z celého světa, i když prý naprostá většina zboží přichází z Číny. Velkou výjimku tvoří akorát neblaze proslulé skleničky se Shrekem, které byly domácí výroby a musely se z amerických McDonaldů stáhnout pro příliš vysoký obsah kadmia. A prostěradla z Iron Manem 2, která šijí výhradně comicsoví experti v Pakistánu. Kdo tedy vyhrál? I tady trochu nečekaně vládne Pixar (je v kině pátý den!), na zbytek dojných krav se podívejte sami.

1. Toy Story 3 - 724 (kontejnerů)
2. Iron Man 2 - 474
3. G. I. Joe - 403
4. Princezna a žabák - 321
5. Doba ledová 3: Úsvit dinosaurů - 248
6. Shrek: Zvonec a konec - 230
7. Monstra vs. Vetřelci - 182
8. Avatar - 175
9. Jak vycvičit draka - 174
10. Star Trek 143

Polštářové verze Edwarda a Jacoba už netáhnou? Rovnováha Síly se začíná obnovovat...