Dlouho šlo o nedostižnou metu. Miliarda dolarů, utržená v multiplexech celého světa, se stala cílem, na který mohly pomýšlet jen bijáky největší velikosti, filmy nejvyšší jakosti a série nejvýraznější proslulosti. Dlouhé roky znal svět pouhé tři snímky, které zvládly miliardovou laťku přeskočit: druhé Piráty z Karibiku, multioscarový Návrat krále a fenomenální Titanic. Předloni se za ně ještě zařadil Temný rytíř, jenž se díky pečlivému přístupu Warnerů nakonec vyhrabal těsně nad bájnou miliardovou hranici. A pak? Pak přišlo 3D!

Avatar a neskutečná modrá mánie posunuly hranice možného o několik úrovní dál. Rekordní tržby Titanicu Avatar navýšil bezmála o miliardu, přestože jeho 2,7 miliardy z kin ještě bohatě doplňují výnosy z nosičů pro domácí kina a naopak sráží ztráty z pirátských kopií. Avatar prokopal technologické novinky a naplno využil jejich nových ekonomických výhod – díky 3D se lidi podařilo udržet v multiplexech, hamižní výběrčí na ně navíc postupně uvalili čím dál tím větší peněžní břemeno. Valí i nadále. Ceny lístků rostou, a výrazně rychleji než roste inflace (a že inflace šplhá nahoru sakra rychle). Avatar mohl i díky tomu definovat nové mety – a hlavně předznamenat dobu, kdy už miliarda dolarů nebude tak zázračným výsledkem, srovnatelným s výhrou jackpotu.

Šestým filmem historie, jenž urval miliardu z kin, se včera stala disneyovská Alenka v říši divů. Před premiérou to asi nikdo nečekal. Alenka ovšem naplno užila výhod 3D technologie, dražších lístků, globálně proslulé předlohy a obliby Johnnyho Deppa a nenápadně vyrostla v superhit. Tenhle úspěch má však nahořklou příchuť: Nic proti pestrobarevným atrakcím bez vyšších ambicí... triumf Alenky je ovšem opravdu triumfem zakázkové podívané, jíž Tim Burton zcela přizpůsobil požadavkům trhu. Trhu s 3D, trhu s neškodnými disneyovkami, trhu s oprýskanými značkami, které člověk tak dobře zná, že je není třeba propagovat monumentální kampaní.

FILMY S NEJVYŠŠÍMI TRŽBAMI HISTORIE
AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ROKU 2010

Alenka v říši divů se svezla na vzmachu stereoskopické projekce, rozpoutané Avatarem, a už od prvního víkendu se jí parádně vedlo v amerických kinech. Z úvodních 116 milionů to za mořem dotáhla na 332 mega. Dvojnásobnou sumu pak ještě přisypala kina ze zbytku světa a Alenka se vyhoupla na šestou pozici historického pořadníku globálních výdělků, jenž ovšem nezohledňuje změny v cenách lístků (s inflací je Alenka v americkém žebříčku až 139., bez ní 19. – anglické literární klasice se logicky muselo líp dařit v Evropě, zvlášť když mohla být na plakátě vykázána jména Johnnyho Deppa a Tima Burtona).

NEJVÝDĚLEČNĚJŠÍ FILMY V AMERICE PO ZOHLEDNĚNÍ INFLACE
NEJVYŠŠÍ AMERICKÉ TRŽBY HISTORIE

Nové poměry ve filmovém byznysu vedly k tomu, že se miliardovým hitem poprvé stal titul, jenž nestrhne fantastickými recenzemi, nezaujme nadšenými ohlasy, neoslní technologickými inovacemi, ani netěží ze zaběhnuté značky, která si slávu vysloužila povedeným prvním dílem. Alenka je vedle jiných miliardových titánů nevýrazným příbuzným, jenž naplno využil příhodné konstelace, leč do kinematografie hlouběji nezasáhl. V tomto ohledu lze cítit jistou 3D pachuť, protože s dva(apůl)krát dražšími vstupenkami se historické tabulky definitivně deformují a výsadní postavení miliardářů se relativizuje. I slabší letošní sezóna, jíž navíc Alenka svým věhlasem rozhodně nedominuje, zásadně promlouvá do žebříčků. Na to si budeme muset zvyknout. Do vybrané společnosti se začnou prodírat další a další sezónní hity, jejichž význam už však nebude ve střednědobém horizontu tak zásadní. Z kruhu několika málo vyvolených se stane zaměnitelná množina velkých projektů, které to zvládly napálit i ve 3D.

TRŽBY FILMŮ VE 3D
TRŽBY FILMŮ TIMA BURTONA

Po dlouhém boji (jenž je veden vlastně už od prvního dílu) se tak svého miliardového bijáku bez pochyb konečně dočká třeba i série o Harry Potterovi. Už v zimě. Nebude pro to muset udělat nic extra, prostě jen přijde do kin sedmička, a v 3D. Jak dlouho se přitom tvůrci potterovských adaptací snažili a cílili na metu o devíti nulách! Teď za ně letitou výzvu vyřeší mimoděčně dějinné okolnosti a posuny na trhu. V té nesplnitelné touze potterofilů, kterou najednou „bez boje“ naplní spuštění 3D mánie, je málem něco filozofického: Ale je v tom i něco velmi smutného, co může filmovému průmyslu na delší štrece spíš škodit. Je v tom něco bolavého, co uvidíte, když se zakoukáte v Alence do sterilně digitálních očí Johnnyho Deppa, a vzpomenete si, o kolik upřímněji tahle kukadla dojímala v mnoha jiných snímcích Tima Burtona.