Před týdnem jsem naznačoval, že se možná dočkáme věci nevídané – to v případě, že by se animované fantasy Jak vycvičit draka podařilo o čtvrtém víkendu v distribuci prokousat zpátky na první pozici zámořského kasovního žebříčku. Za bukem sice stály dvě silné novinky, ale okolnosti provázející jejich uvedení se seběhly právě takovým způsobem, že Drak opravdu vylétl nahoru. S dvaceti miliony dolarů opanoval víkendové pořadí v pokladnách kin a vykázal dokonce šestnácté nejvyšší tržby historie v rámci zisků ze čtvrtých víkendů!

NEJVYŠŠÍ ČTVRTÉ VÍKENDY
AMERICKÉ TRŽBY 3D FILMŮ

Hit studia DreamWorks se rozjížděl pomalu, vyloupl se z něj však ukázkový držák, který dokonale využil 3D technologie – nejen v samotném vyprávění, ale i v ohledech distribuce a marketingu (kvalitní trojrozměrné bijáky mají větší výdrž, déle dokáží tahat z diváků vyšší 3D vstupné, protože publikum ví, že doma u televize už to nebude ono). Drak svůj ohromný stopětašedesátimilionový rozpočet už v klidu pokrývá jen ze zisků z kin. Účetní totiž hlásí 320 milionů celosvětově, 158 z Ameriky a 160 ze zbytku světa, přičemž je zřejmé, že na obou frontách půjde film přes dvě stě mega. A zaslouženě.

Za necelých dvacet milionů „otevřela“ i comicsovka Kick-Ass, dychtivě očekávaná mezi geeky a fajnšmekry. Experti jí předpovídali start někde na třiceti milionech - jenže se naplno ukázalo, že proti Kick-Ass stojí spousta faktorů. V Americe se originálním a kulervoucím bijákům zas tak nedaří, navíc zámořští kritici z filmu nejsou až tak nadšení jako jejich kolegové ze starého kontinentu (například Roger Ebert hořekuje nad amorálním rozměrem snímku). Film navíc distribuovalo slabé studio LionsGate, takže se jistému zklamání nelze podivovat.

Slovo zklamání je naštěstí poměrně relativní. Režisér Matthew Vaughn pořídil Kick-Ass za nějakých 30 milionů dolarů, takže i předpokládaná padesátka ze severoamerického trhu účetní potěší. Přisypte pár desítek milionů ze zbytku světa a máte úspěšný počin… který by prostě akorát nějaké průraznější studio prodalo o třídu líp. Jejich škoda.

Za bronzovou romantickou komedií Noční rande, která se divákům zjevně líbí (propad o 31% a dalších 17 milionů o něčem vypovídá), se uvedla další novinka. Proklínaný remake tři roky staré britské komedie Horší než smrt, jenž do multiplexů vstoupil pod totožným originálním titulem Death at a Funeral, útočil na věrné černošské publikum. Režisér Neil LaBute totiž ostrovní originál předělal s hvězdným afroamerickým obsazením, čítajícím uřvance z ranku Chrise Rocka, Tracyho Morgana nebo Martina Lawrence.

I proto se kdekdo bál, že se z téhle taškařice vyloupne ryzí megahit. Rozum a spravedlnost naštěstí zvítězili a Death at a Funeral je „jen“ hitem střední ráže. Otvírák 17 milionů dolarů se musí investorům zamlouvat hlavně s ohledem na náklady – ty prý jen nepatrně přesáhly dvacet milionů dolarů, takže se tahle bezpáteřní zlodějina zaplatí už z kin. (mimochodem, britský originál v Americe urval suma sumárum 8 milionů)

Nepovedená nová verze Souboje Titánů o svém třetím víkendu tratila 40% svých víkendových tržeb a těsně se udržela v první pětce. Dalších šestnáct mega přehouplo americké výnosy přes hranicí 130 milionů dolarů, celosvětově už jsou tržby vyčísleny na 321 milionů. Warneři vydělávají a nemusí se děsit negativních reakcí. Money talks. 

Zbytek žebříčku už doplňují jen okoukané tituly s víkendovými zisky pod šest milionů. Úspěšná romance Last Song s Miley Cyrus vydělá nakonec celkově v kinech o trochu víc než novinka Tylera Perryho Why Did I Get Married Too? U obou to bude něco málo přes šedesát milionů.

Na chvostu desítky se drží solidní komedie Hot Tub Time Machine, megahit Alenka v říši divů (827 milionů celosvětově!) a romantické zklamání Exmanželka za odměnu.

NEJVYŠŠÍ CELOSVĚTOVÉ TRŽBY HISTORIE

Kompletní žebříček najdete tady.

Za týden na kina udeří přírodopisný dokument Oceans, romantický comeback Jennifer Lopez Záložní plán a rajcovní akční komedie The Losers. Asi víte, komu budeme fandit...