Jak vycvičit draka a vydělat při tom spoustu peněz, učili se už pěkných pár let fachmani od DreamWorks. Studio stabilně nabízející průhlednou komediálně-dobrodružnou protiváhu k pixarovským dojákům navázalo na Madagaskar a Kung Fu Pandu méně atraktivní látkou – příběhem malého Vikinga, který zkrotil draka a vytáhl s ním do boje. Odsun premiéry o čtvrt roku a poněkud vlažnější rozjezd kampaně naznačovaly, že se schyluje k průšvihu, Drak ale nakonec zabral. I když první animovanou ligu úplně nedostihl…

TRŽBY FILMŮ VE 3D

Ani s dopingem 3D projekcí, ještě dražších vstupenek a hlavně s výpomocí jásavých recenzí (i prvních reakcí diváků) se filmu nepodařilo doletět na kýžených padesát milionů. Tuhle metu by měl pokořit každý animák první kategorie, Jak vycvičit draka ovšem o prvním víkendu utržilo milionů „jen“ 43. Pohroma byla odvrácena, zároveň se však dreamworksácká novinka nepřiblížila šedesátimilionovým otvírákům Pandy a Monster s Vetřelci. Drak se kvůli tomu nedotáhne k 200 milionům dolarům z amerických pokladen, na kteroužto sumu museli účetní při zahájení produkce nutně pomýšlet. Celkové náklady na snímek totiž přesáhly 165 milionů dolarů.

Komerční zklamání bude pravděpodobně přišito nedůraznému marketingu. Debaty o výnosnosti 3D formátu by mohl výrazněji rozkymácet až příští týden, když by za očekáváním zaostal i nový Souboj Titánů. Jenže to se asi nestane… Navíc většina tržeb Draka plynula právě z 3D projekcí, nabízí se proto spíš otázka, jak by u DreamWorks pochodili bez třetího rozměru. Nejspíš dost tragicky.

3D prapor navíc stále drží vysoko Alenka v říši divů. Rozjívená burtonovská veselohra si připsala dalších 17 milionů a přiblížila se už na dostřel hranici 300 mega ze Severní Ameriky. Celosvětově už barevná adaptace literární klasiky Lewise Carrolla nasbírala přes 650 milionů dolarů. 

FILMY S NEJVYŠŠÍMI SVĚTOVÝMI TRŽBAMI HISTORIE
NEJVYŠŠÍ AMERICKÉ TRŽBY HISTORIE

Bronzové entrée si odbyla komedie o cestování v čase Hot Tub Time Machine. Úvodních třináct milionů je na poměry přisprostlé komedie bez velkého marketingového taháku snesitelných, v týdnu akorát leckdo předpovídal sumu přesahující dvacet milionů – realita byla o poznání skromnější, i proto, že kvalitní film (ohlasy jsou pozitivní) prodávalo divákům studio MGM, zmítané finančními potížemi. To se projevilo jak na kampani, tak samozřejmě i na konkrétních výdělcích. Druhá Pařba ve Vegas se jednoduše nekonala.

Tím jsme fakticky odbyli novinky a můžeme jen probírat vytrvalost titulů na dalších příčkách, jež do kin vstoupily v týdnech minulých. Nejlépe se v tomto směru profilují romantická komedie Exmanželka za odměnu (4. místo za 12 milionů), teenagerská taškařice Na tuhle nemám, za kterou shodou okolností stojí scenáristé Hot Tub Time Machine, a veleúspěšný thriller Prokletý ostrov. Oba posledně zmíněné tituly si sice připsaly jen další tři miliony dolarů, jejich poklesy tržeb se ovšem udržely pod 40%.

Za pozornost stojí ještě páté místo pro Diary of a Wimpy Kid. Víkendové výnosy téhle rodinné oddychovky spadly dolů o nečekaných 55%, na deset milionů rovných. Film si na sebe už fakticky vydělal, takže investory sešup trápit nemusí – nicméně se ukázalo, že všichni ctitelé literární předlohy naběhli do kina už o prvním víkendu, a teď už není o lístky zájem.

V top desítce narazíte ještě na akční propadáky Zelená zóna a Repo Men, pořadí uzavírá komedie Our Family Wedding.

Ano, v TOP 10 poprvé po patnácti týdnech není Avatar! Za chvíli koneckonců vychází na nosičích pro domácí kino...

Kompletní přehled tržeb zde.

Za týden se pokusí pokladny kin znovu rozmést Sam Worthington. Řádit bude jako akční hrdina z dob starých řeckých bájí, Perseus. Nová verze Souboje Titánů ho postaví proti Medúze a Krakenovi, k ruce ale bude mít černého okřídleného koníka Pegase. Už ve středu vstoupí do distribuce i nové melodrama Miley Cyrus The Last Song, o víkendu se přidá ještě sequel od Tylera Perryho Why Did I Get Married Too. Budou to dolarově plodné Velikonoce.

P.S.: Dnes je uzávěrka měsíční tipovačky, příští kolo týdenní se zavírá už ve středu! Tak tipujte.