Už je to pár týdnů nazpátek, co se zuřivě probíral konec režiséra Paula Greengrasse u bourneovské série. Superúspěšná spolupráce s Mattem Damonem se už v rámci příhod „zapomnětlivého“ agenta nezopakuje. Musíme se spokojit jen s Bournovým mýtem a Ultimátem, Bournea 4 už bude režírovat někdo jiný (a dost možná se v něm nezjeví Matt Damon). Greengrass se totiž rozkmotřil se studiem Universal během výroby svého nového počinu, akčního thrilleru Green Zone aka Zelená zóna.

Už jsme se zastavovali u spekulací, podle nichž se Universalu nelíbilo, že pro ně Greengrass nakonec vyrobil film za sto milionů dolarů a situoval jej do Iráku, do války zmítaného teritoria, kde se střetávají různé ekonomické a politické zájmy… a kde se rozhodně nerodí velké komerční hity. Dlouho dopředu se analytici i studioví účetní obávali, že drahý biják s eRkovým ratingem propadne. Lidé chtějí zábavu, ne analýzu politických témat a ohledávání národních traumat. Vždyť i drama Smrt čeká všude, které se všude chválí, je nejméně výdělečným oscarovým laureátem historie.

Co se předpokládalo, to se i stalo. Do puntíku. Zelená zóna zcela propadla a roztrhala Greengrassovu auru hitmakera, kterého kritika vzývá snad ještě víc než obyčejní diváci. Zelená zóna utržila během prvního víkendu 14 milionů dolarů, navíc sbírá velmi rozpačité recenze (hodně se v nich nicméně probírá politika, o řemeslných schopnostech Greengrasse pochybuje málokdo). Není možné, že by se Zelená zóna zaplatila v příštích týdnech. Studio Universal si na ní propálí kapsu a jen tím podtrhne svou dlouhodobou slabost na hollywoodském kolbišti. Navíc si Universal rozkmotřením s Greengrassem zatarasil cestu k rychlé čtyřce Bournea, takže škody napáchané Zelenou zónou jsou četné a obrovské. Film utrží sotva nějakých čtyřicet milionů dolarů. Do účetnictví se vetře několik desítek milionů ztráty. Slušná zátěž.

TRŽBY FILMŮ PAULA GREENGRASSE

I v jejím světle vyniká spásnost 3D formátu. Druhý víkend po sobě vládne kasovnímu žebříčku trojrozměrná Alenka v říši divů, jíž pro Disneyho zadaptoval Tim Burton. Ohromné tržby z minulého víkendu se o 46% zkrátily, díky čemuž si Alenka připsala dalších 62 milionů. V Americe se díky tomu vyšplhala na průběžných 208 milionů dolarů a už po deseti dnech promítání rozšířila klub filmů, které v zámoří utržily přes 200 milionů, na rovných sto členů.

Alenka je velkým hitem a bez problémů pokryje svůj přebujelý rozpočet, Disneyho ale musí mrzet, že vytrvalost srovnatelná s Avatarem u ní nehrozí. I když propady o příštích víkendech budou nejspíš menší, ze Severní Ameriky Alenka asi nevytěží víc jak 350 milionů dolarů.  Spolu s výnosy ze zbytku světa to přesto dává slušný balík.

TRŽBY FILMŮ TIMA BURTONA
TRŽBY FILMŮ VE 3D
NEJRYCHLEJŠÍCH 200 MILIONŮ DOLARŮ

Ostatní filmy za Alenkou znovu zaostávaly. Zejména další tři novinky, které do jedné zklamaly. Jen devět a půl milionu utržila prostořeká komedie Na tuhle nemám, v níž Jay Baruchel randí s blonďatou sexbombou. Nemá na ní, a neměl ani na dotáhnutí filmu do pozice komediálního hitu. Tržby se budou ztěžka tlačit přes hranici pětadvaceti milionů, a to i přes průměrné (v rámci žánru tedy docela dobré) reakce. Pořád to ale dopadlo líp než u Sex Drive, jenž před dvěma lety napsali stejní scenáristé a v amerických kinech utržil pouhých osm milionů za celou dobu promítání. Dalším dílem „ozkoušeného“ týmu bude komedie Hot Tub Time Machine, uváděná za čtrnáct dní - portfolio komerčních zklamání se bude nejspíš dál rozrůstat utěšenou rychlostí. :)

Ještě hůř dopadlo drama Nezapomeň na mě. Jeho potenciální poutavost spočívala pouze v tom, že v něm hraje Robert Pattinson z Twilight ságy. Jinak pusto, prázdno. Projevilo se to na tržbách, které nepřekročily hranici 8,3 milionů dolarů. Podobně jako u filmů Jessicy Alba nebo Megan Fox prostě platí, že „internetové“ sexuální symboly nemají sílu film prodat v kinech. Jakmile Twilight sága skončí, zavře se nad půlkou jeho „hvězd“ voda. Prostě proto, že nikoho nezajímají. Třeba si alespoň studia rozmyslí své velkolepé plány s Taylorem Lautnerem, ze kterého se prý má stát v příštích letech nový akční hrdina. Finanční ohlasy by byly myslím srovnatelné…

Za veleúspěšným Prokletým ostrovem, který si na pozici č. 5 připočetl dalších osm milionů, se krčí ještě jedna novinka: Etno-komedie o svatbě mexické krásky a černošského mladíka (a o jejich dvou veselých rodinách) Our Family Wedding měla k dispozici nejméně kin. I z 1605 lokalit ale mohla vytáhnout víc než jen sedm milionů. Celkové tržby kvůli tomu nepřesáhnou dvacítku – a na následníka Mojí tlusté řecké svatby se pořád čeká.

TRŽBY FILMŮ MARTINA SCORSESEHO

Propad o zanedbatelných 18% ještě udržel na šestém místě Avatara a přinesl mu dalších šest milionů. Z Ameriky jich má už 730 – poslední metou, kterou ve své domovině překoná tedy bude 750 mega.

FILMY S NEJVYŠŠÍMI TRŽBAMI HISTORIE
AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ROKU 2009
NEJVÝDĚLEČNĚJŠÍ FILMY V AMERICE PO ZOHLEDNĚNÍ INFLACE
NEJVYŠŠÍ AMERICKÉ TRŽBY HISTORIE

Desítku uzavírají levný policejní thriller Brooklyn´s Finest, komerčně nejúspěšnější film Kevina Smithe Poldové a vynikající horor The Crazies.

TRŽBY FILMŮ KEVINA SMITHE

Kompletní žebříček tady.

Příští víkend je extrémně našlapaný. V limitované distribuci se představí Polanského Ghost Writer a hudební biografie The Runaways s Kristen Stewart a „dospělou“ Dakotou Fanning. Image outsiderů se pokusí zahnat sci-fi thriller Repo Men a adaptace oblíbené dětské knížky Diary of a Wimpy Kid. Nejvíc peněz by ovšem mělo vydělat spojení dvou současných tahounů romantických komedií, Jennnifer Aniston a Gerarda Butlera, kteří se budou škorpit v Exmanželce za odměnu.