Uplynulý týden nepřivál k pokladnám amerických kin mnoho překvapení. Něčím zlehka potěšil, jinde nepatrně zklamal. Celkově se ale držel v mezích neškodného a předvídatelného pokroku, kdy se čeká na další mohutné události. Jinak řečeno… za bukem je 3D jaro, s ním přijde fičák. Teď je spíš klid, kdy máme čas vyhodnocovat dílčí pohyby na trhu.

Mezi ty pozitivní patří výnosy Scorseseho Prokletého ostrova. Už dlouho tu nebyl mysteriózní thriller (koketující s hororovou atmosférou), který by zvládl o druhém víkendu nepropadnout. Novince Martina Scorseseho se to povedlo, a to vcelku bez problémů. Na vynikající tržby z prvního týdne v distribuci navázal 22 miliony o uplynulém víkendu a tedy i obhajobou první pozice v žebříčku. Recenzenti z Prokletého ostrova možná nejsou nadšení, diváci (zejména ti mladší) se však mlsně olizují a hodnotí film velmi vstřícně. Proto tržby klesly jen o 45% a film se dohrabal k momentálním 75 milionům dolarů. Stovka padne bez větší námahy do dvou týdnů… přitom legendární „Marty“ má podobně výkonné tituly ve filmografii jen dva: Letce a oscarovou Skrytou identitu. Teď se blíží třetí. A přiznejme si, že po patáliích s distribucí a odkladem premiéry vcelku překvapivý.

TRŽBY FILMŮ MARTINA SCORSESEHO

Prognózám naopak odpovídá komerční úspěch režiséra Kevina Smithe. Samorost z New Jersey se po dlouhých letech vzdal svých hláškujících hrdinů i svého rukopisu, zapomněl na Jaye a Tichýho Boba a nechal se najmout studiem Warner Bros. ke zrežírování přisprostlé akční buddy-komedie Poldové. Stárnoucí Bruce Willis a uřvaný černoch Tracy Morgan mu pomohli k největšímu otvíráku kariéry. 18 milionů dolarů je slušný počin, kterému se žádní Clerks, Zack a Miri nebo Dogma nemůžou rovnat.

Má to bohužel svou stinnou stránku. Smith tu je prostě jen za námezdního dělníka, za obyčejného řemeslníka, kterého Warneři zaplatili za režii svého třicetimilionového projektu a pro jistotu jej nezmiňují ani v rámci promokampaně. Osobitý filmař je tu zredukován do pozice vykonavatele, který má zařídit, aby bylo okolo dvou hereckých hvězd veselo, aby vůkol létaly sprosté vtipy a všechno to zavánělo rozjíveností akčních tandemů z devadesátých let. Nevíme, jak to dopadlo, ale recenze jsou v podstatě zdrcující. Průměrný rating na „Rottenech“ je 3,8/10. V tomhle světle je pak 18 milionů vlastně velmi solidních – Warnerům se zjevně vyplatilo rozkročení mezi „staré a mladé“ i „černé a bílé“ diváky. Ti koneckonců reagují na film výrazně vstřícněji než kritici. Definitivně hůl nad Smithem ještě lámat nemusíme.

TRŽBY FILMŮ KEVINA SMITHE

Konečně na třetí příčce se míchá zklamání s překvapením. Horor The Crazies mile šokoval tím, jak pozitivní hodnocení sbírá. Pěkně dlouho tu totiž nebyl strašidelný remake, který by hromadil tolik pochval od diváků i kritiků. Jenže… distribuční společnosti Overture Films se kladné reakce nepodařilo adekvátně prodat. Každá druhá hororová srágora „otevře“ za dvacet milionů, The Crazies se přitom rozjeli jen s miliony šestnácti. Není to málo, protože film stál jen dvacet mega a bez problémů se proto zaplatí. Tvůrci ale můžou být malinko frustrovaní, že se za dobře odvedenou práci nedočkají většího balíku. Už je pozdě. Teď už smí leda doufat v dlouhou výdrž v kinech (u hororu prakticky nereálná věc), v odpovídající zájem na videotrhu a hlavně v to, že se jejich příštího projektu ujme schopnější a marketingově agresivnější distributor.

PRVNÍ VÍKENDY HOROROVÝCH REMAKŮ

Víc novinek nebylo. Pozornost na sebe alespoň zase strhl Avatar. Na čtvrtém místě si uzmul dalších 14 milionů (jen o 13% míň než posledně!) a stal se prvním filmem historie, který v Americe utržil víc jak 700 milionů. Momentálních 706 mega jej v americkém žebříčku po zohlednění inflace zařazuje na 15. místo, těsně za Návrat Jediho. Stačí si ale uvědomit, že Avatar utržil ještě dvakrát tolik na neamerických trzích a znovu se protáčí panenky. Momentální mezisoučet je 2,48 miliardy dolarů, takže třetí miliarda se neodvratně blíží. Pamatujete si ještě, jak Cameronovi nikdo nevěřil ani na tu jednu jedinou? Já vím, už je to jen bezvýznamný historický omyl…

FILMY S NEJVYŠŠÍMI TRŽBAMI HISTORIE
AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ROKU 2009
NEJVÝDĚLEČNĚJŠÍ FILMY V AMERICE PO ZOHLEDNĚNÍ INFLACE
NEJVYŠŠÍ AMERICKÉ TRŽBY HISTORIE

Ve zbytku žebříčku se nic objevného neděje. Percy Jackson se udržel na třetinové ztrátě a vyškrábal se na průběžných 71 milionů. Srovnatelnou sumu zatím vydělal ve zbytku světa.

Výrazně rychleji opadává zájem o romantiku Na sv. Valentýna. Investory to ale nemusí trápit, protože Marshallova bonboniéra zaokrouhlila i ze šestého místa výdělky z Ameriky na sto milionů dolarů.

V TOP 10 ještě vytrvává dopisová lovestory Milý Johne, rodinná komedie Víla zuběnka a hudební drama Crazy Heart, naopak další strmý pád potkal Vlkodlaka a napříště jej vymete ze žebříčku.

Kompletní přehled tržeb zde.

Příští víkend se budou předávat Oscaři, přesto se dají čekat strmější ztráty Avatara. Potenciál 3D kinematografie totiž bude testovat studio Disney se svou Alenkou v říši divů. Vedle digitálních kejklí od Tima Burtona se zkusí prosadit ještě další drsné policejní drama od Antoinea Fuquy jménem Brooklyn´s Finest.