Dneska to vezmeme trochu zeširoka. Úvahy o vztahu kvality a prodejnosti jsou věčné. Říká se, že některé filmy jsou tak dobré, že se širému lidu ani vnutit nedají. Medituje se o snímcích ušitých na mírů obyčejnému Pepanovi nebo průměrnému Johnovi, filozofuje se o lidové zábavě, o síle reklamy a do toho občas ještě vstoupí film, který zároveň milují zádumčiví intelektuálové i skladníci ve šroubárnách.

Kariéra Martina Scorseseho k takovým úvahám vyloženě vybízí. Nikdy totiž nepatřil ke kasovním titánům. I když lidu předhodil geniálního Zuřícího býka, mistrovského Taxikáře a Poslední pokušení Krista, fantastické Casino nebo oblíbené Mafiány, nepadaly do pokladen nějaké horentní sumy. Dlouho nejúspěšnějším projektem Scorseseho byl hitchcockovsky vyšperkovaný thriller Mys hrůzy, lehký úkrok od psychologických majstrštyků a gangsterských kronik k méně honosnému žánru, vyplacený 79 miliony dolarů z amerických kin.

O třídu větší peníze se okolo jednoho z nejlepších režisérů všech dob začaly točit až v novém století. Gangy New Yorku utržily 77, Letec 102 milionů: Od pohledu velké sumy se ale nezdají být tak velkými, když uvážíme obří rozpočty i kotel oscarových nominací. V tomto směru byla o řád úspěšnější kriminálka Skrytá identita, která to přes vřelé přijetí a oscarové haló dotlačila až ke 132 milionům dolarů. Otvírák za 26 mega byl navíc suverénně nejlepším startem pro jakýkoliv Scorseseho film.

Najednou tu poletují desítky milionů. Přestože se drtivá většina kritiků, filmových vědců i diváků obeznámených s Martyho filmografií shodne na tom, že jeho filmy už nejsou tak brilantní jako kdysi, jméno Scorsese funguje jako výborná prodejní značka. Víc než kdy předtím. Nikdy se na jeho filmy zkrátka nelepilo tolik dolarových papírků.

Zvláštní (nebo naopak logický?) rozpor podtrhuje nástup Prokletého ostrova. Podle zprůměrovaného názoru amerických kritiků jde o nejhorší Scorseseho film za posledních třicet let, tedy od uvedení New York, New York a Berty z dobytčáku. Martyho novinka se sice drží na RottenTomatoes v plusu, ohlasy jsou ale jen rezervovaně pozitivní, o trochu slabší, než jaké můžete najít třeba v recenzi na MZ. Přesto odkládaný projekt monumentálně vstoupil do amerických kin a urval v nich čtyřicet milionů dolarů za první víkend! Je to fantastické číslo a zhruba tolik, kolik dalo Casino a Mafiáni během celého svého běhu zámořskou distribucí (i když v trochu jiné době). Američtí diváci na Scorseseho zjevně víc dají v méně ambiciózních žánrech, které ale zvládne uchopit líp než bezejmenní zelenáči a zaměnitelní videoklipaři - koneckonců právě jen ve světle nejbližší mysteriózní konkurence (většinou nevalné, nebo rovnou „goyerovsky“ směšné) Prokletý ostrov výrazněji vyniká.

TRŽBY FILMŮ MARTINA SCORSESEHO
NEJVYŠŠÍ ÚNOROVÉ OTVÍRÁKY

Nejpalčivější otázkou února teď je, jak se Prokletému ostrovu bude dařit v příštích týdnech. Teď neměl konkurenci, protože šel do kin zcela osamocen, jako jediná novinka týdne. Drtivá většina letošních premiér ale vyklízí pozice ďábelsky rychle a zvláště thrillery, horory a všelijaké jiné napínáky mají co dělat, aby v kině celkově vydělaly alespoň dvojnásobek svých zisků z prvního víkendu. Propady bývají enormní a výjimek je jen pár. Protože se rekrutují vlastně jen z rodinných komedií (Víla zuběnka) a usedlejších titulů pro diváky starší a pokročilé (Crazy Heart, před tím Blind Side, Lítám v tom a Nějak se to komplikuje), neodhaduje se snadno, zda trh vnímá Prokletý ostrov jako nový flák oscarového režiséra, co bude válet dál, nebo jako lehce rutinní kvalitní thriller, co vydrží v plné síle třeba jen dva tři víkendy. Cesta ke sto milionům je otevřená dokořán, v době enormních pádů tržeb by se ale teoreticky mohla zkomplikovat. Ovšem asi opravdu jen teoreticky.

Dlouhodobější vydělávání se ale komplikuje skoro všem letošním hitům. Dech jim dochází hodně brzy. Po žních z minulého týdne se čekaly velké ztráty, i tak jsou poklesy výnosů alarmující. Na sv. Valentýna podlehlo „povalentýnovské kocovině“, spadlo o 69% na 17 milionů za víkend a jako instantní romantika rychlé spotřeby vyklízí zhurta pozice. Naštěstí šedesátku vydělala minule, proto teď stojí na kótě 87 milionů a stovka jí neuteče. Ale na dřívější hity Garryho Marshalla to stačit nebude.

Velký pokles zaznamenal i Percy Jackson, ačkoliv rodinné fantasy obvykle vydrží hodně dlouho. Poloviční sešup tržeb znamenal 15 milionů – s průběžnými 56 melouny se Percymu vzdaluje nejen vidina sta milionů ze zámoří, ale i vyhlídky na druhý díl.

Samozřejmě i třetí novinka brutálně spadla: Byl jí totiž Vlkodlak (který má mimochodem k Prokletému ostrovu žánrově z top desítky asi nejblíž). Týden po obstojném vstupu do kin se tržby ztenčily o 69% na devět milionů, díky čemuž se prozatímní výdělky zaokrouhlily na padesátku. Rozpočet a náklady na reklamu přitom byly třikrát vyšší, takže je jasné, že Universal prodělá desítky milionů.

TRŽBY HORORŮ S VLKODLAKY 
ŽEBŘÍČEK NEJVĚTŠÍCH PROPADŮ TRŽEB O DRUHÉM VÍKENDU

Mezi filmy, které dokazují, jak moc se ztenčuje výdrž blockbusterů v kinech, se samozřejmě dál tyčí jedna trvalka: Avatar. Připsal si dalších šestnáct milionů a po necelých deseti týdnech v distribuci hlásí 687 milionů dolarů ze zámoří a 2,46 miliardy dolarů z celého světa. Nejen že Cameronův triumf hravě překoná 700 milionů v Americe, on si ještě opravdu může dojet pro vysněnou třetí miliardu. Pokud zásadně nepoleví jeho výkonnost (Oscary by ji měly naopak posílit) a když odolá ataku březnové Alenky v říši divů, mohl by na videotrh přiburácet jako první třímiliardový megahit historie. V civilizovaných zemích mimochodem dorazí na DVD a Blu-raye prý už v dubnu. Snad i u nás.

FILMY S NEJVYŠŠÍMI TRŽBAMI HISTORIE
AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ROKU 2009
NEJVYŠŠÍ DESÁTÉ VÍKENDY
NEJVYŠŠÍ AMERICKÉ TRŽBY HISTORIE

V druhé půlce žebříčku je dál razantně zbržďován rozlet romantiky Milý Johne. Ta má momentálně 65 milionů dolarů, což jí bohatě stačí na pokrytí nákladů, první víkend ale sliboval trochu velkolepější tažení kiny.

Slušnou trvanlivost mají naopak již zmíněné tituly Víla zuběnka, v níž hraje The Rock hokej a rozesmívá děti (průběžně 49 milionů, stejně jako rozpočet), a hudebně rozněžnělé drama Crazy Heart, které by mělo vynést Oscara Jeffu Bridgesovi. Tržby obou filmů spadly o méně jak 30%.

Desítku uzavírají dva thrillerové propadáky: Na hraně temnoty a From Paris with Love.

Kompletní tržby zde.

Za týden se zkusí prosadit zajímavě vyhlížející hororový remake The Crazies. Navíc hrozí, že budu sepisovat podobné pojednání jako dnes, tentokrát kvůli Kevinu Smithovi: Ten totiž opustil své hrdiny z New Jersey a nechal se najmout jako režisér akční buddy-komedie, s níž má velkolepé záměry studio Warner Bros. Poldové alias Cop Out aka Couple of Dicks budou nasazeni do víc jak 3100 kin (!), s evidentním cílem vytáhnout prachy jak z černošských fandů Tracyho Morgana, tak i z odrostlejších ctitelů Bruce Willise a puberťáků zvědavých na další roli Seanna „Stiflera“ Williama Scotta. Jak tohle dopadne? Trailery nám zatím nic moc optimistického nenapověděly…