Proč to už dávno někoho nenapadlo? Spojit dvě herecké jistoty, to byl vždycky recept na úspěch. Stvořitelé romantiky Milý Johne si uvědomili, že i mladá generace našla svoje oblíbence. Odhlédli ale od nejprovařenějších obličejů z obálek časopisů a našli si hezké tváře, které mají dost herecké práce, i když nejsou „sexbombou z Transformerů“ a „krasavcem ze Stmívání“. Za Amandou Seyfried a Channingem Tatumem pochopitelně je mnoho obdivovatelů i obdivovatelek, kterým ke štěstí stačí jedna poloobnažená póza, zároveň se ale obě mladé hvězdičky pokouší protloukat byznysem v nejrůznějších projektech, jež nestojí jen na jejich tělesných proporcích.

A protože se jejich filmům většinou daří v rámci mezí uspět, vybudovali si v Hollywoodu slušné postavení. Teď ho definitivně podtrhl úspěch jejich společné romantiky Milý Johne. Režíroval ji uvadající mistr „hladivých lidských dramat“ Lasse Hallström, který mnoho let po Gilbertu Grapeovi, Čokoládě nebo Pravidlech moštárny zjevně dospěl do fáze, kdy už nemá vyšších ambicí (a to jeho filmy svého času hromadily oscarové nominace ve velkém).  Ale o to úspěšnější a přístupnější masám je jeho novinka. Kritici ji sice smetli jako přeslazeného a uondaného bratránka Zápisníku jedné lásky, divačky a jejich partneři ovšem kina důkladně naplnili. V pokladnách díky tomu zůstalo 32 milionů dolarů, což je na poměry únorové romance bez Sandry Bullock nebo Gerarda Butlera fantastické číslo.

NEJVYŠŠÍ ÚNOROVÉ OTVÍRÁKY

Víkendové tržby totiž ještě snížil nedělní SuperBowl i sněhová kalamita, která paralyzovala východ Spojených států. Navíc za týden je Valentýn a po romantice bude ještě větší sháňka. Dopisová lovestory by se měla díky tomu stát prvním stomilionovým hitem letošního roku, samozřejmě pokud nebude extrémně klesat v příštích dnech, anebo pokud ji nepředběhne „americká Láska nebeská“ Na sv. Valentýna, která se chystá do kin za týden. I kdyby od ní Milý Johne dostalo na budku, rekordní tržby z víkendu se SuperBowlem a parádní start mu už nikdo nesebere.

NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ OTVÍRÁKY O SUPERBOWL VÍKENDU

Útrapy zamilované omladiny po sedmi týdnech přetrhly neotřesitelnou jízdu Avatara. S nástrahami počasí a amerického fotbalu se modrásci vyrovnali tak akorát, aby si mohli připsat dalších 23,6 milionu dolarů. Na první místo nebyl nárok, na pokoření rekordních tržeb za osmý víkend v distribuci to stačilo. Titanic před dvanácti lety utržil o půl milionu míň. Další víkendové rekordy už ovšem Avatar přebírat nebude, v kinech už mánie okolo něj pomalu odeznívá.

NEJVYŠŠÍ SEDMÉ VÍKENDY
NEJVYŠŠÍ AMERICKÉ TRŽBY HISTORIE

Už je načase. Koneckonců všechna významná maxima byla překročena. V úhrnných amerických tržbách Titanic padl během uplynulého týdne, jeho 600 milionů dolarů už Avatar překonal o třicet milionů, takže je zřejmé, že v pohodě udolá i hranici sedmi set melounů. V celosvětovém měřítku je jeho dominance ještě výraznější, protože film už stihl utržit víc jak 2,2 miliardy dolarů.

FILMY S NEJVYŠŠÍMI TRŽBAMI HISTORIE
AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ROKU 2009

Bohužel až ze třetího místa se odpíchl nový akčňák From Paris with Love. Stojí za ním režisér megahitu 96 hodin aka Taken Pierre Morel, který před rokem zvládl obrodit žánr jak kvalitativně, tak i komerčně. Na výsledky další pařížské řežby, v níž hláškuje John Travolta, se proto netrpělivě čekalo. Úvodních osm milionů je bohužel zklamáním, které vrací žánr zpátky do reality. Do smutné reality, plné propadáků a neúspěchů, kvůli kterým lidi jako Vin Diesel a The Rock musí co chvíli natáčet rodinné komedie. 96 hodin vydělalo v Americe víc jak 140 milionů, From Paris with Love jich neutrží ani 25. Drsné recenze navíc nedávají moc nadějí ani divákům, kteří nepotřebují dolarový hit, ale stačí jim poctivě odvedená žánrová vypalovačka. Prý se tentokrát nekoná. Ach jo.

Pro ctitele tvrdých pánů v tvrdých filmech je nedobrou zprávou i rychlý, i když očekávaný pád tržeb thrilleru Na hraně temnoty. Mel Gibson se v něm vrátil na scénu jako herec, film s rozpočtem 80 milionů dolarů nicméně v Americe selhal a utrží sotva polovinu svých nákladů. O víkendu si připsal 8 mega, průběžně jich má 29, a to je málo.

Menší ztráty postihly pátou Vílu zuběnku (6,5 milionů), naopak střelhbitě vyklízí pozice romantická komedie When in Rome s Kristen Bell (5 milionů). Když máte za sebou průměrný otvírák a před vámi stepuje silná žánrová konkurence, nemůžete myslet na to, že si naplníte kapsy prašulemi.

Za sedmou Knihou přežití vykoukl ještě „countryový Wrestler“ Crazy Heart, se kterým artová divize studia Fox vyrukovala kvůli letošním Oscarům. Zřejmě udělala dobře, protože Jeff Bridges, který tu hraje pochlastávajícího zpěváka, má největší šanci na pozlacenou sošku. Film se o víkendu dostal do osmi stovek kin a vytáhl z nich tři a půl milionu dolarů. Po dvou měsících v (převážně limitovaném) nasazení do distribuce jich má na kontě jedenáct, množit by se měly hlavně v době případného oscarového triumfu.

Desítku uzavírá Legie a superúspěšný Sherlock Holmes, který v Americe zdolal metu 200 milionů a celosvětově hlásí báječných 405 mega. Dvojku můžeme při pohledu na čísla čekat tak o Vánocích 2011.

FILMY, KTERÉ NIKDY NEBYLY NA PRVNÍ PŘÍČCE

Kompletní tržby zde.

Za týden nás čeká invaze tří ambiciózních novinek. Nejjistěji se může cítit grupen-romantika Na sv. Valentýna s Julií Roberts a asi půlkou Hollywoodu, pokus o objevení nového Harryho Pottera se bude konat v rámci uvedení Percyho Jacksona a proinvestované desítky milionů se mají vrátit i hororu Vlkodlak. Osobně ale netuším, proč přesně by na něj lidi měli chodit. Všechny tři novinky nicméně čeká zajímavé klání.