Kvality filmu objektivně nezměříte, jeho komerční úspěšnost ano. I proto (a protože nás to baví) se tržbám věnujeme pravidelně a vydatně, sledujeme trendy, hodnotíme přijetí jednotlivých snímků, anebo ještě před premiérou tipujeme jejich budoucnost. Protože ještě úplně neodběhl čas rekapitulací a ohlédnutí za uplynulým rokem, můžeme se vrátit k nejúspěšnějším filmům loňského roku...

Samozřejmě není nic jednoduššího než si vyjet žebříček amerických nebo světových tržeb. Slušná skupina z vás ale bude přesně vědět, k čemu se v nich prokouše. My se proto podíváme na tržby trochu z jiného úhlu a zkusíme zvážit výsledky z pohledu očekávání, vstupních podmínek a predikcí ve vztahu ke kasovním výsledkům. Do objektivních parametrů se tudíž vmíchávají i parametry subjektivně vážené. Díky tomu bude následující pořadník nejen lehce specifický, ale samozřejmě i napadnutelný, a tedy i k diskuzi vybízející. Projeďme si tedy desítku filmů s nejpůsobivější výkonností v pokladnách amerických kin. A ne, Harryho Pottera, Wolverina ani jiné filmy, které akorát splnily předpoklady, tu nehledejte. Takže nakonec ani toho Baye.

AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ROKU 2009
SVĚTOVÉ TRŽBY FILMŮ ROKU 2009

10. Doba ledová 3: Úsvit dinosaurů

Animovaná rodinná oddychovka loni nečekaně zaválela. I proto, že její tvůrci zvládají držet náklady na hodně těsné uzdě - za 90 milionů si dnes v Pixaru ani neškrtnou, chlupatá prazvířena si s nimi ovšem vystačí. První dvě Doby ledové nastavily komerční laťku docela vysoko, po Oblevě se ale zdálo, že se potenciál série pomalu vyčerpává.  Neokoukaná jednička nastřádala v kinech celého světa 380 milionů, dvojka i díky tomu vytěžila melounů 650. Jenže kvalitou za prvním dílem zaostávala, na což mohla trojka doplatit. Okolo ukázek na třetí díl moc velký humbuk nebyl a film dokonce podskočil i docela skromné předpovědi výnosů z prvního víkendu. Jenže Doba ledová 3 se nakonec zvládla v amerických kinech udržet hodně dlouho a protlačila se bezmála k 200 milionům dolarů, ve zbytku světa pak rozjela ohromnou dolarovou jízdu (částečně ve 3D), jíž překonal až Avatar. 687 mega z neamerických destinací nedorovnal ani Harry Potter, ani katastrofický megaflák Rolanda Emmericha 2012. Čtvrtý výlet do zamrzlého pravěku se holt může chystat. Ve hře bude protentokrát už rovnou miliarda.

9. Twilight sága: Nový měsíc

Když chudinké Stmívání utržilo 384 milionů, musel Nový měsíc bodovat výrazně víc. To bylo zjevné. První film protlačil upírskou mánii do všech koutů světa a pozval hrdiny z hlavy Stephanie Meyer i tam, kde o ně nikdo neměl zájem. I kdybyste pracovali v Iráku v protiteroristické jednotce, dostali byste se mnohem spíš k informacím o milostných lapáliích Belly a Edwarda než k soupisce populárních akčních hrdinů současnosti. Na megahit tu zkrátka bylo zaděláno s velkým předstihem. Jenže přesto (skoro) nikdo nečekal, že Nový měsíc bude lámat rekordy: 28 milionů z půlnoček a 72 mega z prvního dne v distribuci zjednaly Twilight sáze definitivně respekt. Za normálních okolností bych tvrdil, že takový ranec dlouho nikdo nepřekoná. Jenže už v létě nás čeká Zatmění, které bude dost možná přepisovat další maxima. Už Nový měsíc jich pár zmákl, na víkendový rekord Temného rytíře ale nedosáhl. Podařilo se mu ovšem svým krátkodobým rozmachem zastínit letní boom okolo dvojky Transformerů. Bezmála 700 milionů, nastřádaných v kinech celého světa, slibuje velké obraty i v případě dvou dalších dílů téhle de facto nízkorozpočtové fantasy ságy. Ještě jsme neskončili.

8. Návrh

Sandra Bullock je odepsaná. Vypadalo to tak po neúspěchu Slečny drsňák 2 a po několika nedopečených pokusech o nadpřirozenou žánrovku (Předtucha, Dům u jezera). Sandra je žena docela obyčejná a jako taková z pochopitelných důvodů stárne. Příznivci romantických komedií to nenesou dvakrát libě. Jenže Sandřiných příznivců je zjevně mnoho, a i když ji nepodporují v anketách o nejvíc sexy ženu světa nebo o nejlepší herečku současnosti, rádi si vyhlédnou její nový přírůstek do filmografie. Jejich hrdinka vlastně zaplnila mezeru po Julii Roberts a Meg Ryan a stala se tahounkou konzervativních hollywoodských filmů „do pohody“. Červnová romantická hitovka Návrh Sandřinu pozici přetavila ve spoustu zelených papírků. Film se čtyřicetimilionovým rozpočtem utržil po celém světě 314 milionů dolarů a stal se nejen nejúspěšnější romantickou veselohrou roku, ale i šestým nejúspěšnějším filmem v rámci příslušného žánru v historii amerických kin. Přitom Sandra měla vedle sebe jen Ryana Reynoldse a jeho vzorné břišní svaly z třetího Bladea a Deadpoolovy hostovačky ve Wolverineovi. Nic moc víc. Odmakala si to zkrátka skoro sama.

7. Policajt ze sámošky

Slyšíte tenhle název poprvé? Pak asi málo chodíte do videopůjčovny a ještě míň se pídíte po buranských komediích o patáliích obyčejných amerických tlouštíků. Paul Blart je právě takový. Obézní alter ego komika Kevina Jamese, které v jednom obyčejném obchoďáku čelí spoustě prekérních situací, nás přesvědčilo, že žádný námět není dost debilní na to, aby nemohl vydělat desítky milionů. Snímek originálně nazvaný Paul Blart: Mall Cop stál jen šestadvacet milionů - koneckonců pronajmout si jedno podlaží v obchodním domě, půjčit si pár uniforem velikosti XXL a koupit vozítko, ze kterého bude moct váleček legračně padat („It´s funny, because he´s fat“), to není dvakrát nákladné. Když se pak filmu zadaří oslovit stejně intelektuálně náročné publikum a přesvědčí ho, aby šířilo jeho pověst i mezi další rodiny na nákupech, může se na kontě najednou objevit suma 146 milionů dolarů! Plus 36 ze zbytku světa a máte komediální megahit, za který tvůrci můžou obnovit vozový park sobě, manželce, švagrovi a dokonce i psovi tchýně. Kevin James loni trumfnul Adama Sandlera, Willa Ferrella i Jacka Blacka. Potlesk outsiderovi!

6. Hanebný pancharti

Nemusel se zvedat z popela jako Fénix, ale moc důvěry už do něj hollywoodští účetní nevkládali. Quentin Tarantino se zamiloval sám do sebe, sliboval hory doly, až se mu podařilo projektem Grindhouse odpálit i velkou část svých obdivovatelů. Do sebe zahleděná pocta kiny víceméně prošuměla, a to jak v americké verzi, tak i v evropské, rozstřižené a rozšířené (přičemž, co čert nechtěl, víc chvály než Quentin schytal Robert Rodriguez). Návrat se ale odehrál ve velkém stylu. Pancharti svého strůjce de facto vykopli mezi mainstreamové hitmakery (zpátky, nebo poprvé?), a to při zachování jeho osobitého rukopisu. Což bylo a stále je obdivuhodné. Tuplem s ohledem na marketingovou podporu dlouhodobě slabého studia bratří Weinsteinů (Quentin jim svým kasovním triumfem na oplátku zachránil studio). Jméno Tarantino má zvuk, těžko ale mohl někdo tušit, že film s tak podivným názvem, s křenícím se Eli Rothem a eRkovým ratingem utrží celosvětově 312 milionů dolarů. Skoro stejně jako Schindlerův seznam a o sto dvacet mega víc než Valkýra! Bryan Singer to holt podcenil. Měl Hitlera odpravit a peníze by se sypaly. Židé si totiž zaslouží svoji pomstu a historické učebnice krvavou revizi.

5. The Blind Side

Sandra podruhé. Návrh zvedl její akcie, to ale neznamená, že by se sportovně-konejšivé drama tvářilo v předstihu jako kdovíjaký hit. Vědmy před premiérou počítaly maximálně s osmdesáti miliony dolarů, The Blind Side ovšem doplachtil až ke čtvrtmiliardě jen ze Severní Ameriky! Film vyznávající a upevňující tradiční křesťanské hodnoty, v němž dobrá bílá žena pomáhá lidem slabým, jinak barevným i lehce retardovaným, udělal ze Sandry Bullock definitivně největší ženskou hereckou hvězdu současnosti. A možná nejen ženskou. Zatímco hollywoodské stars ztrácí lesk a chodí se spíš na digitální potvory nebo zvučné ansámbly, Sandra Bullock zmákla odtáhnout hned dva velké hity loňského roku. The Blind Side by přitom bylo v žebříčku ještě výš, kdyby se film dostal i do distribuce ve zbytku světa. Jenže studio uznalo, že jde o drama na míru ušité jen Americe. Proto se do kapes sypou výhradně dolary.

4. 96 hodin

Skoro rok po světové premiéře a půl roku po premiéře na internetu v kvalitním DVDripu se Liam Neeson rozběhl americkými kiny. A to v situaci, kdy akční filmy nikoho moc nezajímají - pokud tedy nespadají do zajetých žánrových sérií, anebo v nich nehraje Will Smith. Přesto přitekly miliony. Zázrak? Ne. Spíš vzácná shoda okolností. 96 hodin (a dalších pár titulů v tomhle žebříčku) dokazuje, že se diváci možná rádi nechávají zmasírovat reklamou, ale často se u nich prosadí i čistá kvalita. U Taken o ní nelze pochybovat – z 25 milionů dolarů produkující Luc Besson a jeho šikovní svěřenci snad ani nemohli vytlouct jízdu s větším nábojem, adrenalinem a energií. Což se zjevně stihlo rozkřiknout, jak před premiérou, tak po ní. „Amerických“ 145 milionů dolarů nejen že překonává výdělky ze zbytku světa, ale zároveň nutí k polemice o vlivu pirátství na trh. V případě 96 hodin totiž byl efekt snad jen blahodárný. Amíci si díky ripům mohli začít povídat o tom „evropském akčňáku s nasraným Liamem Neesonem, který prostě musíte vidět v kině“. Anebo za mořem opravdu nestahují evropské ripy, ignoranti, a do kin je dostal nasupený trailer? Odpověď znají asi jen Všemohoucí a Sherlock Holmes. Filmová kvalita každopádně vyhrála nad všemi nástrahami a po zásluze dostala desítky milionů a půl království k tomu. Krásná pohádka.

3. Pařba ve Vegas

Když jsme se v redakci mimoděčně bavili o tom, co je pro nás největší událostí filmové sezóny, zmínil se Mr. Hlad o úspěchu Pařby ve Vegas. Warneři k ní dlouho dopředu přistupovali jako k černému koni sezóny, přitom neměli v ruce jasně čitelné trumfy. Copak prověřené herecké tajtrlíky může nahradit tygr a Mike Tyson? Je někdo zvědavý na retardovaného tlouštíka s plnovousem? Může Bradley Cooper utáhnout velký komediální hit? Ano, ano... ANO!

Dokonce takováhle zvláštní sešlost, která abstinentům připadá na hlavu postavená, může utržit půlmiliardu dolarů po celém světě. Taktéž s eRkovým ratingem. Přitom nešlo mluvit o náhodě. Lidi se prostě jen chytli na chytře koncipovanou látku. Od fajnového traileru se dostali ke spokojeným recenzím, od recenzí k nadšeným divákům a od diváků k vlastní sedačce v kině. Vtipná banda natočila vtipný film o jedné prohýřené noci. Stálo je to 35 milionů dolarů. Protože ale trh umí být někdy spravedlivý, byli vyplaceni 467 miliony z kin. V rámci žánru se takový superúspěch snad ani nedá překonat.


2. Paranormal Activity

Zkuste si sami sebe představit v kůži šéfa úspěšné americké distribuční společnosti. Někdo zaťuká na vaše dveře a předhodí vám na DVD obskurní pokus o horor za patnáct tisíc dolarů, který spíchl před nějakými dvěma lety. Bez slavných jmen, díky časovému odstupu vlastně i bez čehokoliv originálního. A přesto by dotyčný člověk trval na nasazení do široké distribuce. Většina z nás by s ním asi vymlátila dveře a zkusila zapomenout.

V Paramountu ale pracují lidé prozíravější. Supernízkorozpočtový horor promítli pár hororovým fanboyům, nechali ho vychválit samotným Stevenem Spielbergem, a pak nasypali miliony dolarů do kampaně, která vydávala film za hororovou senzaci, jíž prostě musíte vidět v kině. Chytře se odpíchli od promítání ve třinácti univerzitních místech (babičky a pantátové by usínali, zhulení vysokoškoláci se zato nechají rádi vylekat), kde film nabral slušné reference, a dokonale promyšlená strategie je následně rozšířila po internetu. Do široké distribuce se pak měl film Orena Peliho podívat jen v případě, že o jeho uvedení zažádá dost lidí – protože se jich sešlo přes milion, Paranormal Activity se postupně rozlezlo do 2712 severoamerických kin a nasbíralo v nich přes 107 milionů dolarů! Absolutní triumf virálního marketingu k nám dorazil jen v lehoulinké ozvěně, která už neměla takovou sílu prodávat „zajíce v pytli“. Za mořem se to ale podařilo beze zbytku, když byl film prohlášen za senzaci vlastně bez ohledu na své (sporné) kvality. Stačil příslib od Stevena a pár lekavých vysokoškoláků…

Do velké míry uměle vytvořená hororová senzace už splaskla, ale i kdybyste vedli dlouhé diskuze o její originalitě ve vztahu k Záhadě Blair Witch, nebo děsivosti a působivosti ve vztahu k Monstru a [REC], ničeho kloudného se nedoberete. Podstatné je jen to, že nikterak oslnivý snímek za 15 tisíc dolarů utržil jen v Americe 7200x víc, než kolik byly jeho pořizovací náklady. Něco takového se zas dlouho opakovat nebude. Dost možná nikdy. Máme alespoň hodně času na přemítání o tom, jestli je to dobře nebo špatně.

1. Avatar

I miliarda by byla za daných podmínek velkým úspěchem. Sci-fi non-sequel se k takové metě obvykle neblíží, i když má ve vínku monumentální rozpočet. Jenže 3D technologie a cit Jamese Camerona pro film i jeho prodejnost mají sílu bořit bariéry. A tak miliarda vážně klapla. Padnou i dvě. Minimálně. Na zdolávání Titanicu nikdo soudný nepomyslel. Přesto se tak stalo, bez větší námahy. A žebříčky, média i divácké diskuze se na celé týdny zalily do modré. Byznys se těší největší pozornosti za poslední roky. Proto: Respekt!

Všechno podstatné k Avatarovi jsme snad už stihli napsat dřív: