James Cameron uvedl do amerických kin naposledy Titanic. To bylo před dvanácti lety. Nejdražší film všech dob tehdy utržil o prvním víkendu 28,6 milionů dolarů – nijak velkou sumu – nakonec ji ale dokázal 22x znásobit a ustavit rekord v amerických tržbách na šesti stovkách milionů dolarů. Víkendové tržby Titanicu totiž neklesaly, naopak se přidávali další diváci. Objevily se případy roztoužených fanynek Lea DiCapria, které si tragickou romanci vychutnaly v kině i čtyřicetkrát. Nadšení publika pak přebilo nijak-extra-nadšené kritiky a Cameronův megafilm triumfálně zakotvil na jedenácti Oscarech a rekordních celosvětových tržbách na úrovni 1,8 miliardy dolarů.

O dvanáct let později vstupuje do kin Avatar. Znovu jako největší film všech dob, znovu jako řemeslně brilantní hollywoodská superpodívaná, z níž je rozhodující část diváků u vytržení a chce si ji dávat znova a znova. Recenze jsou víceméně identické právě s Titanicem, Avatar si ale na rozdíl od něj může užívat výhod internetové éry a sledovat na Facebooku nebo filmových databázích nebývalou spokojenost diváků (na CSFD průběžně pátá pozice, na IMDb film přes vlažný začátek stoupá, tak vytrvale, že také pravděpodobně skočí do TOP 10) a řetězící se nadšené reakce. Pověst blockbusteru, „jaký jsme ještě neviděli“, se šíří. Kadence euforických výroků stylu „je to nejlepší film, který jsem v životě viděl“ je dokonce vyšší než u Temného rytíře. Víc je ale i lidí brblajících nad scénářem, nebo nad „tupostí těch amerických blábolů“ – zkrátka, jak u Titanicu.

Z tohoto pohledu je rozjezd Avatara velmi slibný. 73 milionů dolarů z Ameriky a 232 milionů dolarů celosvětově za první víkend lehce převyšuje prognózy. Zámořské tržby přitom negativně ovlivnilo katastrofální počasí, sužující východní pobřeží, a také nedostatek 3D sálů. Přesto si Avatar v Americe připsal druhý největší prosincový otvírák (hned za Já, legenda) a druhý nejlepší opening historie mezi filmy, které nejsou sequelem nebo prequelem, ani adaptací jiného uměleckého díla (Gibsonovo Umučení Krista vládne). V celosvětových statistikách pak trůní na vynikající deváté pozici.

NEJVYŠŠÍ OTVÍRÁKY

Odhadovat další výdělky je ošemetné, zvlášť s ohledem na Titanic. Situace na trhu se za poslední roky samozřejmě změnila. Filmy dnes vydrží mnohem míň a obvykle v kinech neutrží ani trojnásobek svých úvodních tržeb. Snímky nasazené před Vánoci (a během nich) ovšem znásobí zisky z prvního víkendu klidně pětkrát, fantastické reakce na Avatara navíc naznačují, že by se na modrásky opravdu mohlo chodit pěkně dlouho a důkladně. Nahrává tomu i schůdnost pro celé rodiny, neokoukaný 3D formát a vánoční svátky, během kterých se točí obrovské peníze. Proti Cameronovi navíc stojí vlastně jen druzí Chipmunkové a Sherlock… takže o miliardě dolarů může klidně dál snít.

Avatar sice nelámal rekord, přesto žebříček krutě poznamenal. Na druhé pozici schytala těžký direkt plochá disneyovka Princezna a žabák. Staromódní pohádka zjevně neodolala pohádce supermoderní a propadla o 49% na dvanáct milionů. Průběžně má 44 milionů a přes Vánoce se bude muset hodně snažit, aby se dostala přes kýženou stovku.

Už popáté za sebou v první trojce najdete i sportovní melodrama The Blind Side. Velehit se Sandrou Bullock, která za něj získala i nominaci na Zlatý glóbus, si připsal dalších deset milionů a s průběžnými 164 mega se bude o svátcích tlačit k dvoustovce.

Jít proti Avataru se nevyplatilo Morganovým. Ambiciózní romantická komedie s Hugh Grantem a Sarah Jessicou Parker (Word mi její jméno návodně opravuje na „Satan“ Jessica Parker) zcela propadla, když na čtvrtém místě vybojovala jen sedm milionů. Víc jak čtyřicet milionů tenhle průšvih asi neutrží. Mohlo by to filmaře poučit o tom, že „humorné“ polízanice o tom, jak manželský pár z velkoměsta v divočině trpěl, vůbec nikoho nezajímají. „Out“ byly takovéhle taškařice už před dvaceti lety.

Na pětce se překvapivě udržel Nový měsíc se čtyřmi miliony. „Twilight 2“ hlásí 274 melounů z Ameriky a víc jak 630 milionů celosvětově.

Šesté drama Invictus: Neporažený Clinta Eastwooda můžeme už s klidem prohlásit za kasovní selhání. Clint během jediné sezóny okusil obě strany kasovní mince. Stomilionové Gran Torino stanovilo jeho kariérní maximum, drama Invictus je (navzdory slušným ohlasům) bolestivě neúspěšné.

Do druhé půlky TOP 10 se vešla ještě šestá Vánoční koleda, remake Bratři a komedie Starý páky. Oscarový favorit Lítám v tom, posilněný nominacemi na Zlaté glóby, se ze 170 kin procpal na osmou pozici, ke třem milionům dolarům. Skromná komedie Jasona Reitmana jich zatím utržila osm.

Kompletní přehled tržeb zde.

Od středy budou v kinech kvíkat Chipmunkové, víc kin dostane k dispozici právě Lítám v tom. Od pátku se pak pokusí prosadit Sherlock Holmes, slibný muzikál Nine a další rozvernost s Meryl Streep, komedie Nějak se to komplikuje.