Co se zjistilo? Nic moc, tedy kromě toho, že na to nejlepší z Megan Fox se každý rád podívá doma zadarmo, ale do kina za deset dolarů už se mu nechce. Velký zub mezi sedmi miliony zhlédnutých trailerů na Jennifer's Body a finálními tržbami, jejichž propad mj. vymazal film z českého distribučního listu, nic moc neprozrazuje, tím spíš, že spočítat zhlédnuté ukázky dnes není tak snadné jako dřív. V době YouTube totiž rekordy trhají úplně jiná videa a bráno čistě optikou největšího videoserveru na světě, zabírá filmový marketing něco kolem osmi procent (v globálním internetovém prostředí to bude o nějaké to procento víc).

Jak na tom byly podle žebříčku z května 2009 vůbec nejsledovanější videa na YouTube? Filmová ukázka je překvapivě už na druhém místě a nikoho asi nepřekvapí, že jde o první trailer na Stmívání. 274 600 000 zhlédnutí. Ne, neudělali jsme tiskovou chybu, to spíš autoři obludně velkého čísla sečetli všechny reinkarnace traileru (kterých mohou být díky pilným kopírovačům desítky až stovky). Dalším filmovým příspěvkem je až Temný rytíř se 175 500 000 zhlédnutí. Jen na Yahoo měl Temný rytíř za rok 2008 rovných 11 000 000 zhlédnutí a stal se vůbec nejžádanějším videem roku (Stmívání bylo druhé). Jen pro férovější srovnání Yahoo vs. YouTube - nejnovější trailer na druhé Stmívání (Nový měsíc) má na jednom odkazu natočeno přes 15 000 000. A číslo nezadržitelně stoupá každým dnem. Ve světle těchto cifer poněkud bledne nedávno médii propíraný Avatar, jehož první ukázku si z Apple během prvních čtyřiadvaceti hodin stáhly 4 000 000 uživatelů. Překonal tak předchozí rekord stanovený Abramsovým Star Trekem (1,7 milionu).


S podporou HD se YouTube stal nejen oblíbeným místem pro vyhledávání trailerů (české titulky tam ale nemají, tak nikam neutíkejte :), ale také sekundárním nástrojem místních tipérů. Podle oblíbenosti traileru/filmu na YouTube, kterou lze nepřímo změřit počtem zhlédnutí, lze odhadovat, jak moc se fanoušci na film těší (podobně fungují nástroje na četnost zmínek v profilech na Twitteru). Statistiky sice ukazují, že přímou souvislost nelze prokázat a vše je mnohem víc odvislé od důrazu reklamní kampaně a strategie, kterou zvolí distributor. To už vstupuje do hry klasická blockbusterová "nalejvárna", jenž sice postupně sílí, ale když porovnáme první a druhý díl Transformerů, zjistíme, že fanboyové byli v obou případech masírování plus mínus stejně:

Transformers: 3 trailery, 1 SuperBowl spot, +/- 12 TV spotů, několik klipů, test triků, 3 pohledy za kulisy, 3x international/internet trailer, video z Comic Conu, video z MTV

Transformers 2: 3 trailery, 1 SuperBowl spot, +/- 16 TV spotů, několik klipů, videoklip (Linkin Park), záběry z natáčení, zákulisí, virální videa

Star Trek (pro srovnání): 3 trailery, SuperBowl spot, +/- 16 TV spotů, několik klipů rozhovory, 2x zákulisí, televizní trailer, internetové trailery

A to se jedná pouze o nahlédnutí do klipové sekce na našem webu. Kdybychom sečetli kompletní stopáž marketingové omáčky, možná se dostaneme přes půl hodiny. Pokud vykrátíme zdvojené záběry, možná před vstupem do kina absorbujete 10-12 minut filmu. U Avatara někteří z nás dokonce téměř dvacet. U některých filmů litujeme toho, že u tohohle zlomku nezůstalo, jindy je naopak škoda, že nás páni Karfíci z Hollywoodu takhle zásobují. Vzpomenete si na konkrétní příklady z vašeho kinoživota?

Na závěr jeden přehledný graf, porovnávající poměr tržeb a zhlédnutí traileru:

 

P.S. Podle statistik na MovieZone jednoznačně vedou v počtu stažení Transformers 2, Terminátor 4, Harry Potter 6, Stmívání a Avatar. Dá se říct, že se od Američanů lišíme snad jen zvýšenou úchylkou na studený kov. Blockbusterová mašinérie slaví úspěchy i tisíce mil od domova.

P.P.S. Poklona všem, kdo si Avatara šetří do kina a v kině i na MZ se mu usilovně a trpělivě vyhýbají. :)