Kniha Duna Franka Herberta patří do zlatého fondu světové science fiction literatury a o tom, že natočit podle ní solidní film, není žádná legrace, se přesvědčil v osmdesátých letech David Lynch. Televizní minisérie už dopadla o něco lépe, ale přesto fanoušci nebyli úplně spokojeni. A pak přišel Peter Berg a naštval je úplně.

Jeho Duna měla stát 175 milionů dolarů a režisér akční pecky Vítejte v džungli se netajil tím, že ze své novinky hodlá udělat film spíše zábavný než věrný předloze, což milovníky planety Arrakis, pouštních červů, melanžového koření a velkých příběhů úplně nepotěšilo. Teď se ale Berg na Dunu vykašlal a situace je úplně jiná. Paramount však chce film natočit za každou cenu, a tak se začali hledat náhradníci. Ve hře jsou hned dva. Prvním je Neil Marshall., jenž si udělal jméno vynikajícím hororem Pád do tmy, získal si srdce fanoušků béčkových filmů se svým Soudným dnem a dlouho se motal i kolem Predátorů.

Studio by však režii raději svěřilo někomu jinému. Neilu Blomkampovi. Ten je teď díky Districtu 9 hodně v kurzu a na světě nejspíš není nikdo, kdo by si myslel, že tenhle chlapík science fiction nezvládne. Akce mu podle závěrečné dvacetiminutovky Districtu evidentně jde také a při představě, co by udělal se 175 miliony dolarů, když jeho debut stál pouhých 30, zkrátka nelze nebýt zvědavý. S velkými penězi ale přichází i velká zodpovědnost. U svého debutu měl Blomkamp víceméně volnou ruku, tady by ho však nejspíš hlídali producenti na každém kroku. Paramnount ale Dunu evidentně chce. Jak byste se na tyhle režiséry tvářili vy?