Potenciálně prokletý projekt konečně doplul do cíle. A zdárně! I když se tak stává málokdy, několikrát posunutý, přetáčený a kreativními spory provázený snímek se odpíchl z první pozice kasovního žebříčku. Velmi populární dětská knížka Tam kde žijí divočiny od Maurice Sendaka se dočkala osobité adaptace, pod kterou je podepsán režisér dvou kaufmanovštin Spike Jonze. Výroba se protáhla zhruba o rok a půl, náklady nabobtnaly na sto milionů, přesto se filmová verze – u nás překřtěná na Max a maxipříšerky – v kinech rezolutně prosadila a během prvního víkendu nastřádala slušivých 32 milionů dolarů.

Pro nepodbízivý film s jasným uměleckým rukopisem to je velmi lichotivá bilance, která by vzhledem k žánru a pozitivním reakcím recenzentů měla zajistit úhrnné americké tržby nad hranicí sto milionů dolarů. Film zjevně hodně „nese“ populární knižní předloha, u nás ji ale tolik lidí nezná, a tak se u Warnerů zdráhají film uvést i v českých kinech. Není to hezká zpráva, ale s ohledem na ten divoký český název a hrozící dabing je jistá zdrženlivost možná na místě.

Na druhém fleku máme další milé překvapení, byť jen po komerční stránce. Kariéra Gerarda Butlera se mohla o víkendu zle otřást v základech – po zářijovém fiasku Gamera to totiž nevypadalo příliš dobře ani s vykutálenou kriminálkou Ctihodný občan. Kdyby i ta vyhořela, hrozilo by, že se Butler uvrtá jen do romantických komedií a (po vzoru The Rocka) do dobrodružných rodinných výplachovek.

Ctihodný občan to naštěstí schytal jen od kritiků, kteří se zcela nepřekvapivě pozastavují zejména nad nelogičností, případně rovnou debilitou zápletky. V kasách se mu však relativně dařilo, když si vyšlápl na jedenadvacet milionů dolarů. Tržby se můžou tlačit přes padesátku, což je vzhledem k budoucnosti Butlera a drsnějších žánrů obecně velmi pozitivní.

Parádní výsledky z minulého týdne (viz poslední box-office report) potvrdila i hororová novinka Paranormal Activity. Odkládaný nízkorozpočťák, jenž si do kin „vyžádali sami diváci“, se vecpal už do 760 kin (nárůst o šest stovek, pořád ale jde o pětkrát menší distribuční pokrytí, než jaké měly Maxipříšerky) a v nich už mohl poprvé pokořit dvacet milionů za jeden víkend. Byť jen o nějakých sto padesát tisíc dolarů... Paranormal Activity nám definitivně rozkvetlo v opravdový hororový fenomén, který bude v kasovním žebříčku ještě pěkných pár týdnů otravovat.

Můžu zopakovat tezi z minulého týdne, že se tu hraje o stomilionové tržby. A s čím dál tím větší razancí. Během své nenápadné pouti pokladnami Paranormal Activity nastřádalo už 33 milionů… je jisté, že další desítky budou následovat, stejně jako budou následovat další desítky napodobitelů, ukazující bubáky pseudodokumentární formou.

Až na čtvrtou pozici spadla romantická týmovka Trable v ráji. Díky nově přisypaným sedmnácti milionům jí po deseti dnech v distribuci na kontě svítí 63 mega – v centrále studia Universal mají velikánskou radost.

O stupínek níž překvapuje další horor: Nová verze Otčíma si koledovala o absolutní komerční průšvih. O tenhle remake se prakticky nikdo nezajímal, maximálně tak ortodoxní hororáři, nakvašení kvůli tomu, že se dnes předělává opravdu už každá druhá žánrovka. Totální fiasko se ovšem nekonalo, protože film otevřel za dvanáct milionů dolarů. V porovnání s novými verzemi Halloweenu, Pátku třináctého nebo Texaského masakru je to pakatel, před víkendem se však odhadoval mnohonásobně horší výsledek, takže investoři nakonec můžou být relativně spokojení.

Druhou půlku žebříčku uvozuje stomilionový animák Zataženo, občas trakaře a nejúspěšnější zombie-film všech dob Země zombie. Oba filmy hlásí víkendové tržby okolo osmi milionů.

Na osmém místě rychle opouští desítku dvojprogram dvou prvních dílů Toy Story ve 3D, devátí jsou průšvihoví Náhradníci s americkými tržbami pod čtyřicet milionů a desítku zasedla komedie The Invention of Lying s Rickym Gervaisem.

Kompletní tržby zde.

Za týden se představí životopis Amelia s další oscarovou rolí pro Hilary Swank, nenápadný animák Astro Boy, vysoce favorizovaná šestka SAW a fantasy Upírův pomocník.