Výplach nám definitivně krystalizuje a stává se čím dál tím aktuálnějším. Takže už můžu najisto prohlásit, že nová várka deseti zajímavostí z uplynulého týdne právě svítí na vašem monitoru. Jen do ní... 

Výchovný spot týdne

Auto byste neukradli, peněženku byste neukradli... však víte. Leta letoucí odrazovala od pirátství reklama, která přirovnávala sosání ripů ke krádeži kabelek. Už na ní ale vzniklo asi příliš mnoho parodií, a tak musela přijít znělka modernější. Kupříkladu na DVD s Wolverinem najdete nový spot, jenž problematiku nelegálních kopií vztahuje k nejcitlivějším místům každého mladého diváka - k touze být cool. Když si budete pořizovat nelegální kopie, čeká vás hnusný obraz, šílený zvuk, kdovíjaký jazyk a hlavně opovržení od kamarádů! Kdo nekupuje originály, ten není in a nemá styl! A nejen podle téhle reklamy si pravděpodobně nikdy nezasouloží.

Fešanda týdne

Poznáte ji?

Áno. Salma Hayek si svoji charakteristickou postavičku naštěstí uchovává i po čtyřicítce, takže ji lze rozpoznat i pod fousy, vypěstěnými pro potřeby Upírova pomocníka. Doufejme, že Salma brzy znovu najde svůj holící strojek a bude zase krásná jako obrázek.

Progres týdne

To nejhorší ale Salmu teprve čeká. Pro málokoho je stárnutí tak obtížné jako právě pro sexbomby, na něž se dlouhé roky upínaly slintavé pohledy mužů (a žen s vkusem). Krásně je to vidět na Brigitte Bardot, která v září oslavila pětasedmdesátku.

Satisfakce týdne

Když už jsme to takhle tematicky rozjeli, u hezkých slečen ještě na moment zůstaňme. Časopis Esquire (to je ten magazín, který připomíná Maxim, akorát je v něm míň šovinistického humoru, méně bujná poprsí a pozadí a nemaká v něm imf) tradičně zvolil nejkrásnější žijící ženu na světě. Pozorný uživatel si jistě všiml, že jeho výběr je lehce diskutabilní a často se řídí vedlejšími ukazateli typu „kdo to ještě nedostal“ a kdo nám kývne na focení - jak jinak si vysvětlit, že Halle Berry vyhrála loni, sedm let po Dnes neumírej a dokonce osm roků po své vrcholné herecké kreaci z Postel… pardon, z Plesu příšer, tedy v době, kdy už prakticky nikoho nezajímala. Na Angelinu Jolie, Jessicu Biel, Scarlett Johansson a Charlize Theron už taky došlo, takže letos musela volba logicky padnout na Kate Beckinsale. Jsem za to rád, protože za číslo jedna jsem ji jmenoval už při premiéře druhého Underworldu. Konečně jsme se tedy s Káťou dočkali. Jen se obávám, že s blížící se čtyřicítkou se blíží i konec její kariéry. Bílá smrt propadla, k Underworldu se holka jedna vybíravá nehlásí a mezi seriózní herečky se pořád přehrát nedokázala...

Předzvěst týdne

Abychom nenahrávali pouze mužským hormonům, tak i douška pro dámy. Dá se předpokládat, že v jakékoliv anketě o nej chlapa se příště objeví hezouni ze Stmívání. Pokud v ní budou rozhodovat přímo hlasy čtenářek, divaček nebo posluchaček, pak dvě první místa najisto připadnou Robertu Pattinsonovi a Tayloru Lautnerovi. Pattinson už jakousi obskurní anketu vyhrál (tak jako Stmívání vyhrálo MTV Awards a tipuju, že i Knihu mého srdce - Zlatého slavíka snad neopanuje), Lautner se ale nebojí a šlape do pedálů. Svého bledého kolegu, který povýšil plachý pohled bojácného bezdomovce na sexuální zbraň, se chystá vyštípat z piedestalu. Pomoct mu v tom má kupříkladu focení pro Rolling Stone, o kterém informovala všechna média, jež to se showbyznysem myslí vážně. Jezdil během něj na motorce, řádil v mokrém tričku a udivoval svými gymnastickými výkony - ten klučina ví, jak pro dívky zapózovat a zjevně na to má i fyzičku... Dám mu hlas spíš než Robíkovi.

Výlev týdne

„Vážený pane Fílo,
je to poprvé, co odpovídám na nějakou kritiku svého filmu, ale v tomto případě už opravdu musím.Vaše kritika je totiž tak demagogická, že byste si mohl jít podat ruce s vašimi předrevolučními kolegy. Čiší z ní pouze jediné - vaše zoufalá snaha film potopit za každou cenu a to s použitím jakýchkoliv prostředků."Úplně si můžeme představit" jak sedíte a přemýšlíte - čím bych tak mohl tomu zlovolně neuměleckému filmu ublížit? Film je pro děti, tak co kdybych lidi přesvědčil, že se u něj děti nudí..?
V první řadě jste si vzal jako argument své kritiky dítě Jolky Krásné, kterému jsou ČTYŘI ROKY!!! Většina rodičů jistě ví, že v tomto věku prostě děti neposedí. A samotná Jolka Krásná mi po projekci říkala,že se jejímu dítěti film moc líbil. Možná byste mohl popsat, jak vypadá "znuděné" kopání do sedačky a jak se odlišuje od kopání neposedného, nebo dokonce od kopání nadšeného :-) Dále píšete o celé řadě dětí za vámi, co chtěly odejít... Mirka Spáčilová, která byla na stejné novinářské projekci jako vy, napsala ve své kritice z 6.října toto :"Děti na předpremiéře se smály, bály, opakovaly průpovídky - Mazej, ošklivko! - a povzbuzovaly vrstevníky na plátně.". Osobně jsem byl na té projekci také a musím říct, že děti přede mnou fandili hrdinům velmi intenzivně. Ale o objektivní pravdu vám zjevně nejde. Je možné, že se některým dětem nemusí líbit, když ve filmu nejsou obludky, které máte tak rád. Ale jsou také děti, které obludky ve filmu nepotřebují. Když už si berete dětské diváky jako předmět doličný, tak byste se měl zmínit i o těch, kterým se film líbil. Jenže ty vy zjevně nechcete vidět. Dáváte si klapky na uši a vytahujete jen to, co se vám hodí při té krásně zlovolné práci potápění filmů.
Prostě vaše imaginární děti nedávají filmu šanci a stávají se tak reprezentantem všech dětí světa.
Dětí, které nechtějí mít ve filmech více než dva hrdiny (filmy s více hrdiny jako jsou Letopisy Narnie, Ať žijí duchové, Indiáni z Větrova apod. - by podle vašeho vzorce nemohly fungovat).
Dále si živě představuji, jak sedáte za vaše varhany a dáváte se do přemýšlení. Děti i jejich rodiče už jste krásně odradil, ale co když na film příjdou ti ostatní?! To by vás jistě moc mrzelo, protože by někdo mohl poznat, že vaše kritika byla čistá blamáž?! A už vás napadá spásná myšlenka - Adidas se čtyřmi pruhy z vietnamské tržnice. Krásné přirovnání!!! Je jedno, že vietnamské zboží se vyznačuje rychlou a nekvalitní výrobou a že na filmu Ať žijí rytíři pracoval velice poctivě a velmi dlouho celý štáb těch nejlepších odborníku v oblasti filmu, historie, jezdectví, historických soubojů a podobně. A vy dál bušíte do kláves varhan a rozjíždíte svou ďábelskou pomstu. Zasejeme do lidí pocit, že jít na Rytíře bude trapné pro všechny, kterým je víc jak dvanáct let! Úžasné!!! Co ještě lidi nemají rádi...? Reklamy na jogurty - výborně, to se mi dílo zkázy daří! A ještě něco...pochopitelně - socialistické umění pro dělný lid!!! Chachá!!! Škoda, že jsem vás neviděl při psaní vaší "recenze". Mohl jsem se od vás naučit, jak příště vést Pavla Kříže, aby jeho postava Albrechta z Krvenos byla dokonalá.
Vy zjevně víte, jak má vypadat správný film, ale bohužel vás ještě nenaučili, jak se má psát filmová kritika. Ta by měla rozebrat všechny klady i zápory filmu. Měla by zmínit, co ve filmu funguje či nefunguje a patřičně rozebrat proč. To se ve vaší "recenzi" neděje. Jde jen o snůšku vašich osobních nepřátelsky naladěných pocitů, bez jakéhokoliv konkrétního příkladu a zdůvodnění...
Navíc - i ten nejhorší film má vždy něco, co se dá pochválit. A správný kritik by se o tom měl v rámci své objektivity zmínit, aby si diváci mohli udělat svůj vlastní názor a pak se podle svého rozhodnout. Toho se u vás bohužel nedočkáme. Proto bych chtěl doporučit všem čtenářům - přečtete si také ostatní kritiky na můj film, protože ty jsou psány bez varhan a zlovolného chechtání.
Na závěr ještě jeden vzkaz pro pana Fílu - Kdybych já točil filmy stejně kvalitně, jako vy píšete své kritiky, tak bych je mohl promítat možná tak na těch vietnamských tržištích...:-)

Karel Janák, režisér filmu Ať žijí rytíři“

Karel Janák (nebo věrohodný vtipálek) se vyjádřil k Tetsuově recenzi na Aktuálně. Ne že bych nedokázal pochopit některé pasáže z jeho litanie, jeho bolest v hrudi a naštvanost, ale věty, ve kterých po vzoru internetových kverulantů tvrdí, že vyvážená kritika musí obsahovat i pozitiva a že kritik jest krvelačný tvor, bažící po kopání do jiných, jednoduše zarazí. Podobné myšlenkové pochody totiž ventilují i ti nejzoufalejší anonymové zastávající se Zdeňka Trošky a Martina Kotíka. Panu režisérovi sympatie nezískají, bojuje válku, kterou vlastně ani nemůže vyhrát (ano, dojde i na objektivitu). Když pominu podpásové myšlenky typu „co lze sakra pochválit na Disaster Movie?“, tak mě i napadá, jestli by správná kritika v případě některých geniálních a zdánlivě bezchybných filmů měla naschvál cucat z prstu i negativa. To aby byla taky vyvážená - když musí povinně alespoň něco pochválit, musí asi povinně i něco zkritizovat. Nabízelo by se to... Jdu hnípat do Kmotra, nějakou mouchu tam najdu!

Rád bych ještě dodal, že i já jsem absolvoval inkriminovanou projekci ve společnosti dítěte. Nebylo moje, nebylo to ani ono „bavící se škvrně od Mirky Spáčilové“, ani „nudící se capart od Kamila Fily“. Tomu stvoření byly, hádám, sotva tři roky a na film se dívalo čistého času zhruba minutu, jinak pobíhalo před plátnem, dvakrát vyběhlo ze sálu (rodiče sprintovali za ním), jednou zakoplo na schodech a asi minutu na mě upřeně civělo zhruba z půl metru. Což byl zážitek jednak poměrně znepokojivý, zadruhé jsem díky němu pochopil, že vyvozovat z téhle divácké sorty nějaké závěry a psát o tom do recenzí - ať už rytířsky pozitivních, nebo padoušsky nevinných - je absolutní kravina.

Diskutérský humor týdne

„Re: Reakce Karla Janáka III (Zdeněk Troška)
Máte pravdu kolego [Karle Janáku], Vaše filmy jsou divácky úspěšné a tudíž musí být kvalitní. Filmy se přece točí pro diváky a ne pro znuděné intelektuály. Filmoví kritici nikdy v životě nedokázali, a proto jen ze závisti plivou jed a síru na úspěšné filmaře. Nenechte se odradit, a přeji hodně úspěchů s Vaším novým filmem.

Re: Reakce Karla Janáka III (jů a hele)
:)) tak to je dobrý, už chybí jen reakce Miloše Formana:)))
           
Re: Reakce Karla Janáka III (Miloš)
Soustředím se na tvorbu kvalitních filmů, nemám čas reagovat na nesmysly v diskuzích. :-)“

Užívám si už delší dobu lidovou tvořivost diskutérů, jejich fórky, bonmoty a nápady, které dokážou občas prosvětlit i vulgárně-rasisticko-nenávistnou žumpu na Novinkách nebo iDnes. Tyhle tři reakce na inkriminovaný komentář Karla Janáka mě tudíž velmi pobavily. Celá diskuze mimochodem stojí za přečtení, rozjela se totiž do nebývale horlivých rozměrů a zjevil se i pan kameraman (na rozdíl od výše uvedených tvůrců pravděpodobně skutečný).

Svatá pravda týdne 

Vychovával-li vás otčín, smýšlející v intencích náboženského fanatismu, pravděpodobně jste se dozvěděli, že pokaždé, když si sami přivodíte orgasmus, Bůh za trest provede něco velmi nepěkného (Every time you masturbate... God kills a kitten). Byla to lež - neměli jste jí věřit. Zámořští bojovníci proti pirátství se tohohle populárního obratu nicméně chopili a velmi vtipně dali najevo, že stahování jest nástrojem ďábla. Proto platí, že pokaždé když sosnete film, Bůh zabije jedno kino (obrázek mimochodem pořídil režisér Zombielandu a upozornili na něj tady).

Video týdne

Miley Cyrus opustila Twitter, to byla zpráva, která během týdne zasáhla většinu světové populace, a to přímo na srdeční komoru (věděli jste, že i u nás přišlo na Hannah Montanu 120 tisíc diváků? Skoro jak na Tarantina...). Hudební hvězdička od Disneyho chtěla negovat spekulace o tom, že ji k odchodu donutil přítel, a tak sestavila video, ve kterém rázně deklaruje, že si jen chtěla chránit soukromí. Rap´n´roll, baby! Tajně doufám, že až mi bude Mr. Hlad jednou vysvětlovat, proč praštil s Facebookem, použije stejnou formu...

Hádanka týdne

Identifikujete dvě velké herecké hvězdy současnosti během jejich prvních krůčků před kamerou?

 

Odpověď na minulou otázku: Fotka muchomůrky vás má nalákat na film Kněžna Libuše!