Ačkoliv jsme o Avatarovi hodně psali už koncem července (Civalovo preview) a momentálně čekáme na říjnové číslo britského Empiru, abychom slintali nejen nad obrázky (viz naše galerie), ale i novými informacemi, nemohli jsme si pitvu prvního teaseru odpustit. Už proto, že byl prvním nezlomným důkazem toho, že Cameron ten film opravdu natočil. Jenže bez ohledu na tu půldruhou minutu na monitoru a patnáct minut v multiplexu, po kterých jsme marně kalibrovali optická čidla, už teď o revoluci mluvíme opatrněji. v marketingovém a technologickém slova smyslu jistě dorazila, mainstreamový divák ji ale pravděpodobně bude vnímat okrajově, a ke vší smůle Foxů především opatrně. Zatímco Kocour po návratu z kina popisoval dojmy srovnatelné s prvním zhlédnutím Terminátora 2, já musím přiznat, že se pořád mnohem víc těším na Expendables. :)

Není ovšem sporu o tom, že se Cameron vrátil ve velkém stylu. A bez ohledu na to, kolik Avatar vydělá, z něj bude velká událost. Zatímco přehnaný hype z Watchmenů učinil ošidnou zkušenost a diváky Speed Racera chirurgicky rozehnal do dvou táborů, Avatar vzbuzuje dojem návratu velké filmařiny. Ochota, se kterou davy jeden den pomlouvaly trailer a druhý den zbožňovaly magických patnáct minut, nutí zmínit Temného rytíře. Přitom je o tolik cennější, protože jakkoliv příběh Avatara připomíná Pocahontas (Cameronem přiznaná inspirace) a všichni víme, že železný Jim má rád tradiční příběhy a archetypy (např. silné ženské charaktery), drží Avatar všechny trumfy v ruce. Nenechte se zmýlit povědomě rozehranou zápletkou. Tenhle příběh Cameron poodkryl jen na dva prstíčky, které jsme strčili do vyhřáté hitech světničky. Co se tam ve skutečnosti skrývá ovšem nikdo neví.

Záběr, u kterého byste se asi obyčejně nezastavili. A přitom je to první pokrok celé ukázky! Trailer na Avatara velmi nenápadně představil zbrusu nové logo 20th Century Fox. Jeho kinoverze se objeví poprvé právě u Avatara. Podstavec je detailnější, kamera sjíždí jinudy a hlavně pozadí za logem je mnohem uhlazenější, včetně nápisu Hollywood. Klobouk dolů, doufejme, že ho Foxové nadále budou propůjčovat nejrůznějším úpravám na míru (animovaná verze u Simpsonů, zpívající chipmunkové na piedestalech nebo barevné deformace u X-Menů).

Co je to ten Avatar? Terminologie napovídá, že jde o nadřazenou bytost, která sestupuje mezi své "poddané". Lidé ve filmu považují mimozemské Na´vi, obyvatele měsíce jménem Pandora, za primitivní, barbarské... no prostě "indiány". Musíme si uvědomit, že lidstvo je sice pokročilejší (mimozemšťana naklonuje na počkání), ale stejně chamtivé jako dřív. Navíc se na Zemi už asi nedá moc bydlet a Pandora nenabízí dýchatelnou atmosféru. Proto přicházejí ke slovu těžařské společnosti, které s pomocí armády rychle srovnají nerostné bohatství se zemí. Nejdřív ale musí planetu trochu oťukat, co kdyby měli Na´Vi někde ve skladu atomovky. K tomu poslouží Avataři, k nerozeznání naklonovaní Na´vi, které lze ovládat lidskou myslí. Ale to už opakujeme mnohokrát řečené...

Tady přichází ke slovu Jake Sully (Sam Worthington). Válečný veterán, od pasu dolů ochrnutý, tuhle misi vzal hlavně proto, že si prostřednictvím Avatara znovu vyzkouší jaké to je mít zdravé nohy. Do mysli loutkáře se přenášejí všechny pocity beze zbytku, takže lze pochopit, proč bez váhání kývnul. Ve skutečnosti ale dostane mnohem víc, než doufal. V pozadí za Jakem vidíte bojový skafandr, částečně připomínající bojové boty z Matrix Revolutions. Proti třímetrovým Na´vi, kteří by člověka přerazili vejpůl, je to účinná zbraň. Na planetě se však pohybují i těžší váhové kategorie.

Jake si prohlíží svého Avatara. Právě v podobných záběrech film musí spoléhat na divákovu benevolenci, protože na sebe naráží analogoví lidičkové a digitální mimozemšťani. Jakmile se děj přesune na Pandoru a prostředí (fauna, flora, hrdinové) začne být stoprocentně animované, zmizí nepřirozené kontrasty a jakmile oči přivyknou pestřejší barevné paletě, je to tzv. "doma". Ukázka tohle postupné zvykání samozřejmě nedokáže zprostředkovat, patnáctiminutová verze byla v tomto směru o dost přesvědčivější. Tím spíš pak bude správně fungovat návrat do lidské dimenze a závěrečný konflikt obou stran. Fandit budeme velmi pravděpodobně mimozemšťanům, tím spíš, že lidstvo je tu za zlého Goliáše a může maximálně ztratit kontrolu nad strategicky výhodným kusem šutru, plným nerostných surovin. Modráci proti tomu bojují o svůj domov a nezávislost. Zní to hrozně idealisticky, ale Cameronovy filmy, jakkoliv často vycházejí z jednoduchých premis, nikdy nejsou hloupé. Stačí si vzpomenout na mírně patetické monology Sarah Connor v Terminátorech. Až do uvedení seriálové verze se jim nesmál nikdo.

Neytiri (Zoe Saldana) si umí v džungli zjednat pořádek a navazuje na tradici silných ženských charakterů. Ostatně nebude sama, ve filmu hraje i Michelle Rodriguez, s níž chtěl Cameron spolupracovat už od dob Girlfight, snímku ve kterém hraje Michelle boxerku. A pak povídejte něco o tom, že je Jim normální. Naštěstí není. Když už jsme u akčních ženštin, ve filmu má jednu z vedlejších rolí i Sigourney "Ripley" Weaver. Dokonce se s Jakem vydá na Pandoru ve vlastním Avatarovi. Těch je totiž víc. Jen Jake se ovšem po výsadku a nenadálém souboji s místním T-Rexem ztratí z dohledu hlavní skupiny a potká Neytiri.

Tady by někomu mohl příběh připomenout animák Delgo. Tedy pokud by se mezi českými fanoušky našel někdo, kdo renderovaný propadák vůbec viděl. Do našich kin se nedostal, ale vzhledem k ději (maník zabloudí v lese, potká princeznu z jiné rasy, zamiluje se a spasí svět) a některým podobně vyrenderovaným scénám (viz níže) se v komentářích pod trailerem ozvalo pár uštěpačných poznámek. Ostatně sedí i další drobnosti (Delgo se začal vyvíjet v roce 1998, ve stejné době, kdy Cameron začal pracovat na Avatarovi), ale pořád je to spíše pro zasmání. Producenti Delga si to ovšem nemyslí a zvažují žalobu. Stejně tak by se mohli postavit do fronty autoři počítačové hry Albion (1995). Podobností je hodně, ale žádná nepřesahuje rámec náhody. Avatar nesliboval originální či revoluční děj. A pokud dojde na soud, budou muset mít autoři Delga hodně dobré právníky, protože jejich zelená ještěrka má do designu Na´vi zatraceně daleko.

Jeden z prvních zveřejněných obrázků, který těsně předcházel vypuštění teaseru. Malé, velké, rozzuřené stíhačky, které zatím vypadají jako modely (příliš lesklé, s příliš digitálními rotory), ale WETA už určitě pracuje na nápravě. Trikové sekvence se ladí do posledního momentu a Cameron si rezervoval celý výpočetní výkon Jacksonových kamarádů na dlouhé měsíce dopředu. Renderovaly i uklízečky, takže když do WETA nakráčel Blomkamp a chtěl triky do District 9, musel se otočit na podpatku a jít hledat jinam (WETA ale v jeho nečekaném hitu udělala alespoň tu epesní mimozemskou loď, která celý film zlověstně visí nad městem). Jackson a Spielberg mimochodem Camerona pravidelně navštěvovali na place a koukali mu přes rameno. Měli na co, díky vlastnímu řešení, šitému na míru, totiž Cameron na monitorech viděl herce realtimově renderované do svých Avatarů/postav přímo v prostředí Pandory. Byl to samozřejmě zjednodušený model (animatika - renderovaný storyboard), ale Cameron okamžitě věděl, co si může dovolit udělat jinak, případně mohl měnit jakýkoliv parametr scény. K téhle zákulisní revoluci, která jistě vydatně pomáhá i při natáčení Tintina, se určitě v budoucnu vrátíme v některém z Filmtechů.

Eragon propadnul a Hobit je daleko, ovšem draků se přesto dočkáte. Tenhle má zubů plnou hubu a je to vynikající bio-zbraň proti lidským stíhačkám. Jenom se musí nejdřív zkrotit. Analogie s westernovým koněm je nasnadě, následný pocit z létání á la Harry na Klofanovi taktéž. Viděli jsme v patnáctiminutové ukázce a v tomto případě rozhodně neplatí, že by ohraná situace jakkoliv ztrácela na působivosti.

Jedna z nejemotivnějších scén filmu mohla ožít díky technologiím, které se v následujících měsících a letech naučíme pojmenovat. Základem je Cameronova superkamera od Sony (Fusion, Reality System... hodně jmen, stejná mašina). Má dva objektivy, které se pohybují a přeostřují jako lidské oči. Nebudeme vás ubíjet podrobnostmi, výsledkem je naprosto nenucený 3D efekt, který nijak nekompromituje možnosti kamerových "setupů". I proto kamera u Avatara nepostrádá typické cameronovské trademarky. Ještě důležitější novinkou je ale systém The Volume, který umožňuje zachytávat jemné nuance obličejových svalů až 6x podrobněji než dříve. Konec strnulých tváří z Beowulfa? Podle ukázek můžeme trikařům gratulovat, zvlášť obličej Neytiri, zkřivený smutkem a skrápěný slzami, vypadá úchvatně. Na celkové hodnocení technologických pokroků je příliš brzy, ale Transformerům z ILM by se měly začít klepat plechy.


Ha, čekali jste snad, že sem tu líbací scénu nedáme? V Prvním kontaktu se královna Borgů líbala s Datem a v novém Star Treku si Kirk užívá se zelenou otrokyní, takže nás nějaký ten intergalaktický polibek nerozhodí, ale věříme, že při něm zvlhne několik kapesníků. Kdykoliv se taková věc stane jinde než u Pixaru, mohou si autoři gratulovat. My jen doufáme, že Cameron kromě fanynek Titaniku bude ždímat emoce i z kluků, co usínají s T-800 pod polštářem a vetřelčí královnou na nočním stolku. A že nás není málo. Mysli na nás, Jime! Někdo ti ty sequely zaplatit musí.