Nejlepší herec své generace? Nejvýkonnější možná. Nejsnaživější určitě, ale s těmi ovacemi, nominacemi a trofejemi to nějak nevychází. Předně bych chtěl zdůraznit, že tenhle článek nemá v úmyslu Christiana nijak očernit. Spíš je to postesknutí nad tím, jak často se proti někomu spiknou okolnosti a castingoví agenti. A jak často jeho úporná a obdivuhodná snaha narazí na špunt v podobě průměrné dávky hereckého talentu.

Když teď chvilku počkáte, uslyšíte vzduchem svištět první kameny. Bale je přeci pan herec. Jedno křivé slovo a zapálíme ti dům. Počet Baleových fandů, zejména na internetu, je obrovský, což je dáno i typem rolí, ve kterých se v posledních letech objevil. Bože, vždyť tu přibíjím na kříž samotného Bruce Waynea, hrdinu jednoho z nejúspěšnějších (po všech stránkách) filmů všech dob. Jak si to vůbec můžu dovolit?

Inu, jde to snadno. Zvlášť pokud vyběhnete z kina, kde zrovna dávali Veřejné nepřátele. Christian Bale jako Melvin Purvis, vlčák z FBI, kterému to pálí a je pravidelných odběratelem časopisu "Nové trendy v kriminalistice a psychologii" tu pronásleduje gangsterského génia a playboye Johna Dillingera (Johnny Depp). Tak jako je vidět rozdíl mezi shůry talentovaným Dillingerem a snaživým Purvisem, který má poctivě nastudováno, lze poukázat na to, jak Depp svým charismatem tapetuje plátno, zatímco Bale bojuje s akcentem tak silným, že budou za titulky vděční i nejšikovnější angličtináři. Dokonce i Billy Crudup (Dr. Manhattan) jako šéf FBI J.E. Hoover v hrstce scén ukazuje Baleovi, kdo je tady pánem. A nejen co se týče služebního postavení. Ano, nejvíc světla z reflektorů má dopadat na Dillingera, jednu z největších zločineckých celebrit vůbec, ale vážně musel Purvis dopadnout jako trouba, trpělivě zkoumající všechny slepé uličky? Nemám pocit, že chtěl Mann Deppovu postavu oslavovat, ale co mu zbývalo, když se Bale soustředí víc na účes než samotné hraní?


Díky úspěšně restartovaným Batmanům jsou Balea plné noviny, ať už jde o rodinné trable v bulváru, nebo oznámení o dalších projektech, do kterých se statečně vrhá. Pětatřicetiletý Velšan v každém filmu zkouší jiný akcent, je schopen za pár měsíců zhubnout pětatřicet kilo (Mechanik), zase je nabrat (Batman) a zase shodit (Temný úsvit) a zase nabrat (Temný rytíř). Některé hlasové polohy zkultovní (Batman), jiné jsou úsměvným omylem (Dokonalý trik) a jiné prostě recyklují (John Connor = Bruce Wayne). Je zajímavé, že Bale se může stavět na hlavu a vydělávat o pěkných pár milionů ročně víc než jeho konkurence - např. Leonardo DiCaprio, se kterým se kdysi pral o roli v Americkém psychu a Titaniku, nakonec ale vyfasoval ten kratší konec - ale na rozdíl od hvězdy Cameronova spektáklu, jež má na kontě tři oscarové nominace a šest glóbových (včetně jedné proměněné) - je Baleovo prozatimní skóre nulové. Svůj podíl na tom mají zcela jistě i jeho spoluhráči. 

S výjimkou Amerického psycha, Equilibria a Mechanika totiž Bale hraje výhradně v týmových filmech. Mohlo by se zdát, že Batmana do téhle kategorie nemůžeme zařadit, ale comicsové filmy jsou vždy postaveny na klasické rovnici hrdina-záporák. A teď schválně, koho si pamatujete z Burtonova Batmana? Michaela Keatona nebo Jacka Nicholsona? Michaela Keatona nebo Michelle Pfeiffer? Vala Kilmera nebo Jima Carreyho? George Clooneyho nebo Arnolda Schwarzeneggera? Ano, tohle je spíš řečnická otázka. V Batman začíná si Bale možná hraje svůj part díky tomu, že Liam Neeson má dohromady desetiminutovou roli, ale válcování od Ledgera a Eckharta už neujde. Tohle není kradení scén, to je kradení filmů. Ale pro Balea to nebyla novinka, o pár let dřív mu vyfouknul roli "cool maníka" v Říši ohně Matthew McConaughey. Bale hrál dobromyslného lovce draků a všechny ostatní postavy ho "braly", než přišel holohlavý psychorváč Matthew a začal se ohánět sekyrou.

Podobně se Bale nechal zahnat do kouta v Novém světě Terrence Malicka (všichni mluvili o Farrellovi a šikovné indiánské debutantce), Mandolíně kapitána Corelliho (to byl Cage ještě v ráži) nebo Dokonalém triku (Jackman na hrad) a 3:10 Vlak do Yumy (od Crowea jsme útok na přední pozice čekali, ale Bale nehrál zápas ani proti Benu Fosterovi). Je to alarmující statistika, tím spíš, že když už Bale zatlačí své herecké partnery na druhou kolej (Drsný časy, Temný úsvit), komerční výsledky naznačují, že u toho nebyl nikdo, kdo by podal svědectví širému světu. V komerčních peckách nám tak roste génius průměrnosti, jehož John Connor v recenzích dostává nakládačku na úkor debutujícího Sama Worthingtona alias Marcuse Wrighta.


Proč tedy smolíček? Protože Bale se snaží a tu trochu talentu někde hluboko dole opravdu má. Jenže všechny role, o kterých se v článku mluví, jsou napsané tak, aby pouze přihrávaly kolegům. O tom, že být comicsovým záporákem je nesrovnatelně vděčnější, vyprávěl už Jack Nicholson v devadesátých letech. V Dokonalém triku byl Bale za většího podrazáka, v Temném rytíři ho Nolan úmyslně schoval do pozadí jako Mirka Dušína ve světě, kde se nelze neušpinit. V Yumě stojí jako dobrácký farmář proti bandě sympatických hrdlořezů a ve Veřejných nepřátelích je Dillinger vždycky o krok před ním. Jestli může Bale na někoho nadávat, je to jeho vlastní agent. Případně málo dioptrií při čtení scénářů. Terminátora se sice snažili sestříhat tak, aby to nakonec vyšlo v jeho prospěch (v původní verzi scénáře je Connor okrajová postava), ale příliš diváckých sympatií mu to nepřineslo. A ani napřesrok to nebude lepší. V Aronofského Fighterovi hraje bráchu Marka Wahlberga. Wahlberg boxuje a slízává smetanu, Bale je trenér v pozadí, lízající si staré rány a temnou duši. O Wahlbergově herectví si nic valného nemyslím (po Stalo se to platí stonásobně), ale čuju další podraz. Nemám z toho radost, ale po Baleově unylém výkonu v Nepřátelích a takřka neposlouchatelném akcentu mi to ani není líto. Batman toho kluka zase spasí. Alespoň finančně. Na ty Oscary by ale měl vážně zapomenout. 

Kdo čekal spíš článek o digitálních kamerách a snímání filmů obecně, dočká se u příležitosti premiéry Crank 2 (Zastav se a nepřežiješ 2).