Všechno se tak nějak pokroutilo. Den nezávislosti vyšel protentokrát na sobotu – a možná to předznamenalo prapodivné komerční výsledky filmů v amerických kinech. Přitom nalajnováno bylo jednoznačně: Třetí díl úspěšné animované série o době ledové si měl podat ruku s rekordními Transformery a zezadu je mohl krýt Johnny Depp se svým Thompsonem. Jenže kasovní žně se nekonaly. Hned z několika důvodů.

Zaprvé: Doba ledová je za mořem počítána spíš do animované střední třídy, kvůli devadesátimilionovému rozpočtu pak i mezi outsiderské „šetřílky“ (ale ne každý musí vyhazovat stamiliony, že ano). O chlupatou bandu z tohohle animáku Amerika nejeví moc velký zájem. Jednička urvala slušných 175 mega, dvojka ale moc nepřidala a též zamrzla pod dvoustovkou. A trojka? Tu čeká nejspíš sešup zpátky zhruba k hranici sto padesáti milionů, protože za prvních pět dnů v distribuci jich nasbírala „jen“ 66 (z toho 41 o víkendu).

Zámořští účetní se v první chvíli možná chytili za hlavu. Srovnání s jinými animovanými značkami je totiž neúprosné. Jenže stejně jako v případě Doby ledové 2 se úvahy o výdělcích dostávají do úplně nového kontextu, když si 1) připomenete už zmíněný mikroskopický rozpočet a 2) podíváte se na výsledky ze zbytku světa. Tak tak... monstrózní výsledky! Už dvojka utržila na neamerických trzích 456 milionů, čímž si zajistila pozici jednoho z nejúspěšnějších filmů roku, Doba ledová 3 odstartovala v ještě velkolepějším stylu, když si o prvním víkendu připsala 148 milionů!

Žádný animák nevydělával rychleji, zprávy o rekordních výnosech přicházejí z Brazílie nebo Ruska. Kdo viděl tlačenici v českých multiplexech, musí tušit, že čísla ještě poletí hodně nahoru. Tak dlouho až bude z „americké padavky“ jeden z top projektů letošní sezóny.

Podobný osud o víkendu postihl i Transformery. Ti po bombastickém startu rychle přisypávali i přes týden, o víkendu se ale jejich motor zadrhl a na konto přilítlo „pouze“ 42 milionů. Stačilo to na první místo, i když jen těsně o chloupky na Scratově čumáku. Z propadu tržeb o 61% se ale musely robotům pořádně protočit jejich plechové panenky. Transformeři 2 se zas tak moc nelíbí, a tak nehrozí vytrvalost srovnatelná s Temným rytířem. Průběžných 293 milionů se asi ani nepodaří rozmnožit na čtyři sta mega, s nimiž se po velkolepém otvíráku počítalo ta nějak najisto. Koneckonců, i ten Potter se blíží...

Bay a spol. z toho můžou být mrzutí jak dětičky, kterým někdo zrovna ujedl půlku zmrzlinového poháru. Jenže znovu platí, že globální pohled je poněkud optimističtější. Tržby z ostatních světových destinací dál čile bobtnají, a tak Transformeři už teď vykazují souhrnných 591 milionů dolarů. Pro srovnání, jednička se zastavila na sedmi stech.

A aby těch rozporuplných pocitů nebylo málo, přidává se do party i druhá velká premiéra, Veřejní nepřátelé. Na poměry Michaela Manna nikterak zásadní kriminálka, situovaná do Ameriky 30. let, přivedla na plátno nejen gangstera Johna Dillingera, ale i komerčně vděčný obličej Johnnyho Deppa. Vylezlo z toho 25 milionů za víkend (a 40 za prvních pět dní). Prognostici z jakýchsi tajemných důvodů čekali víc, a tak možná budou hovořit o zklamání. Na poměry finančního hrobaře – a jen tak mimochodem i výtečného režiséra - Michaela Manna to ale není špatné číslo.

Veřejní nepřátelé zdá se nepřeklenou stomilionovou hranici, jejíž zdolání je pro letní hity povinností, ale znovu stačí mrknout na rozpočet (uvádí se skromných osmdesát milionů i trochu košatějších milionů sto) a vyčkat na tržby ze zbytku světa a bude po smutku. Kasovní pohroma předraženého Miami Vice se opakovat nejspíš nebude - poměr nákladů a tržeb zněl tehdy 135 ku 165 milionům celosvětově, Veřejní nepřátelé na tom budou asi líp.

Ale ne tak dobře jako Návrh. Romantická komedie se Sandrou Bullock a Ryanem Reynoldsem oslnila v době premiéry a teď bodovala i na začátku svého třetího distribučního týdne. Propad tržeb o zanedbatelných 30% (co by za to dali Transformeři) vedl k dvanácti milionům o uplynulém víkendu, díky čemuž si Návrh už stihl nahrabat 94 melounů. Při čtyřicetimilionovém rozpočtu tedy investorům jednoznačně vydělává.

Což platí tuplem pro Pařbu ve Vegas, která na pátém místě zdolala metu dvě stě milionů dolarů.

Zbytek filmů klesá výrazně rychleji. A to jak superúspěšná pixarovka Vzhůru do oblak, tak rozpačitě přijatý trojblok My Sister´s Keeper, Únos vlaku Pelham 123 a Rok Jedna. Desítku uzavírá Noc v muzeu 2, naopak z ní vypadla indie novinka Sama Mendese Všude dobře, proč být doma, která bude za pár hodin k vidění ve Varech.

Kompletní pořadí k nahlédnutí tady.

Za týden se přivalí Sacha Baron Cohen se svým dalším alter egem. Zázračného Borata má napodobit přiteplený Bruno. Představí se i teenagerská komedie Chrise Columbuse I Love You Beth Cooper.