Lepší filmy už letos neuvidíte, ozývá se ze zámoří po uplynulém víkendu. Dostaveníčko si totiž daly hned dva extrémně dobře hodnocené výtvory ze dvou ověřených manufaktur. Na jedné straně nová pixarovka, na té druhé návrat Sama Raimiho k hororu. A předhánění v superlativech mohlo začít…

U kritiků nakonec o malý fous vyhrál Pixar. Žádné překvapení. K pohádkám pro celou rodinu budou kritici vždycky vlídnější než k hororům, navíc Pixar tak dobře platí… ehm, je tak dobře zajetou značkou, že o něm jednoduše nikdo nepochybuje. Za mořem se našli zatím jen tři nešťastníci, kterým novinka Vzhůru do oblak nešmakovala. Zbylých 147 textů chválilo při průměrném hodnocení 8,7 hvězdiček. Takový rating se bude těžko překonávat i Jamesi Cameronovi – Pixar si zadělal na další biják s nejlepšími recenzemi v daném kalendářním roce.

 

Což je hezké, ale kasovní úspěch to samo o sobě nezajistí. I proto se našlo dost pochybovačů, kteří Pixaru předpovídali zklamání. Klidně se mezi ně započítám – protože partička tvořená hranatým dědkem, asijským klučinou, mlčenlivým ptákem a polodementním psem (i Maxipes Fík vedle něj vypadá jako intelektuální čtenář spisů C. G. Junga) mě od trailerů lehce znepokojovala, zvlášť když za ní byl cítít tradičně pixarovský, politicky korektní doják. Ale na plátně to prý funguje výtečně, lidé chválí a juchají, a zejména pak platí. V pátek rezolutních 21 milionů, v sobotu ještě o pět víc, za víkend to dělá neuvěřitelných 68 milionů dolarů!

VÍKENDOVÉ TRŽBY PIXAROVEK
SOUHRNNÉ TRŽBY PIXAROVEK
ŽEBŘÍČEK ANIMÁKŮ

V kontextu Shreků a Madagaskarů to není zas taková pálka, ale uvědomme si, že poslední pixarovky měly trochu vyšší ambice a nespokojily se jen s bandou uřvaných zvířátek. Ale povedly se. A díky tomu mají naopak daleko větší výdrž! Pro studio je proto rozhodující, že Vzhůru do oblak začalo výrazně líp než Ratatouille (47 M) a že překonalo i start WALL-Eho (63 M). Dědula na balóncích se pokusí doplachtit až někam k 230 milionům. Zametl s pochybovači, za pár týdnů překoná i výdělky 3D výplachu Monstra vs. vetřelci a bude čekat na kontr od třetí Doby ledové.

Ani Raimiho vyhlídky nebyly zlé. Horor poslední týdny chyběl, KVALITNÍ horor scházel rovnou celé dlouhé roky. 94% amerických recenzentů zvedlo palec nahoru při výjimečném průměru 7,9 hvězdiček. Stáhni mě do pekla bylo uvedeno sice jen do 2500 kin (o 1500 míň než Vzhůru do oblak), ovšem to je na hororové poměry standardně široká distribuce, z níž se i tak dají spáchat velké věci. Bohužel se o ně musí pokusit úplně jiný film, protože Raimiho velebený „návrat ke kořenům“ diváky do kin nestáhl. Šestnáct milionů za víkend se rovná velkému zklamání – i sračky či skorosračky jako Krvavý valentýn, Pátek třináctého, Hrůza v Connecticutu nebo Nenarození utržily o prvním víkendu výrazně víc.

Raimimu to může na moment zkazit náladu. Ale opravdu jen na moment. Stáhni mě do pekla určitě nestálo takový balík, aby mu komerční klídek nezajistily tržby ze zbytku světa a hlavně z DVD a Blu-ray (jejichž prodej by měly určitě popohnat nadšené ohlasy). Raimimu zůstane po srovnání účtů v hlavě zejména chvála, kterou na něj pějí kritici i platící publikum, bude si ve své filmografii šlechtit „nej horor dekády“, jak se o Stáhni mě do pekla vyjadřují největší nadšenci.

Horor o babici, která proklela křehkou Alison Lohman, má zkrátka hned vlítnout do zlatého fondu. Raimimu určitě napravil reputaci po nepovedeném Spider-Manovi 3 a nabil slušnou mírou optimismu fandy vyhlížející čtvrté dobrodružství Pavoučího muže. Ostatní se ptají, proč tak výjimečný režisér (mj. trilogie Evil Dead) plýtvá energií na předigitalizované superhrdinské eskapády. Není to škoda? Povíme si v květnu 2011.

Každopádně zamrzí, že si Raimiho podala sterilní Noc v muzeu 2. O druhém víkendu spadla o 52% a připočítala si 25 milionů. A překonala metu sto milionů dolarů… byť se jí vyhlídky na dvoustovku poměrně výrazně vzdálily (Foxové si můžou drbat hlavu, že nenechali Stillera honit dolary o Vánocích, kdy mají filmy mnohem větší výdrž).

http://boxofficemojo.com/yearly/chart/?yr=2009&p=.htm

Mnohem – MNOHEM – hůř je na tom blockbuster Terminator Salvation. Oproti minulému týdnu ztratil 62% z tržeb, což ho srazilo až na 16 milionů a čtvrté místo. Z Ameriky má průběžně jen 90 milionů. To by bolelo i větší tvrďáky, než jakým je John Connor.

V první pětce se možná naposledy udržel i Star Trek, tentokrát díky dvanácti milionům. V Americe už nastřádal 209 mega a stal se průběžně nejúspěšnějším filmem roku. Celosvětové tržby o hodnotě 301 milionů dolarů navíc zázračně vzkříšenou sérii vytlačily na čtvrté místo v globálním žebříčku, kde Star Trek poráží jen Wolvie (316), Rychlí a zběsilí (336) a prozatím vedoucí Monstra vs. vetřelci (346 mega).

Popojedem. Šestí Andělé a démoni mají už sto milionů z Ameriky i další stovku ze zbytku světa, za nimi je v žebříčku sedmý Děsněj dupák a osmý už zmíněný Wolverine.

Desítku uzavírá romantika Bejvalek se nezbavíš a thriller Obsessed.

Kompletní výsledky tady.

Za týden poleze do kin výhradně humor: Bláznivá komedie Pařba ve Vegas, dobrodružná taškařice Země ztracených a romantická oddychovka My Life in Ruins.

Největší květnové openingy historie

P.S.: Dnes o půlnoci se uzavírá červnová dlouho-tipovačka.