Star Trek je zpátky mezi elitou. Sedm let poté, co desátý díl neuspěl v amerických kinech (a ve zbytku světa spadl rovnou na DVD), se podařilo slavnou sérii znovu nakopnout. Na J. J. Abramse teď musí soudní trekkies pět ódy, protože jejich relikvii napumpoval novou krví a přiblížil ji světu v tak přitažlivé podobě, v jaké snad nikdy nebyla. A hned to nese dolarové ovoce, když má Star Trek už po prvním víkendu na kontě 76 milionů dolarů.

Tváří v tvář Star Wars nebo Temnému rytíři, jakožto i Wolverineovi nebo budoucím otvírákům Terminátora a Transformers, se to nemusí zdát jako příliš velká suma. Jenže opak je pravdou. Star Trek v posledních letech nebyl kdovíjak výnosnou značkou. Desátá Nemesis utržila celkově směšných 43 milionů, devátá Vzpoura nasbírala melounů jen sedmdesát. Obě poslední části startrekovské série tedy Abramsův restart překonal hned na začátku své pouti. Brzy zdolá kompletní sérii, z níž nejvýdělečnější čtyřka, s podtitulem Cesta domů, má v kolonce americké tržby uvedeno 109 milionů. S inflací to dělá samozřejmě mnohem víc, jenže na tu se v historických přehledech příliš nedbá – a tak se bude nová verze brzy chlubit titulem nejúspěšnější Star Trek všech dob.

TRŽBY STAR TREKŮ

J. J. Abrams tudíž dál úřaduje jako zázračný léčitel, který na co sáhne, to se ve zlato promění. Stál na začátku současného seriálového boomu, vylepšil reputaci (čistě po kvalitativní stránce) značce Mission: Impossible, jako producent oslnil s Monstrem a teď po všech stránkách boduje se Star Trekem. Tleskají mu nejen účetní a diváci, ale i kritici, což by mohlo Star Treku pomoci k (relativně) vysoké výdrži v amerických kinech. I když otvírák není z největších, v konečném součtu by Star Trek mohl být v pořadí letních blockbusterů velmi vysoko. Na dvě stě milionů by dosáhnout měl, kupa dolarů připluje i ze zbytku světa.

Star Trek tak povýšil  z otloukánka na dobře rozjetou vesmírnou ságu. A pokud má Paramount dobře ošetřené smlouvy, mohl by se hned změnit v populární sérii, jejíž nové pokračování dostaneme každé dva tři roky. Naše děti tak nebudou vyrůstat na Star Wars, ale na Star Treku. A George Lucas se asi bude pořádně drbat na hlavě, jestli by nestálo za to kývnout na další trilogii, na stará kolena by mu totiž konkurence jinak pořádně utekla. A to se jí dřív kdekdo posmíval.

Star Trek, domnívám se, v celkovém součtu bez problémů překoná i Wolverinea. Ten sice zahájil slušně, v Americe za 85 mega a celosvětově za víc jak 150 (což Foxe motivovalo k rozjetí prací na dvojce i na sólovce o Deadpoolovi), jenže pak přišel očekávaný útlum. Diváci jsou v rozpacích a kritici si na Wolverineovi smlsli, takže není divu, že adamantiový bijec spadl o druhém víkendu o bolestivých 68% a připsal si nyní „jen“ 27 milionů. V součtu má z Ameriky prozatím 129 mega a na dvoustovku určitě nedosáhne. Ve zbytku světa by na ní ale dosáhnout mohl - v globálu proto Wolvie bude pomýšlet zhruba na 350 milionů dolarů. A u Foxů přeci jen budou spokojení (zvlášť když jim ostatní značky vadnou pod rukama).

Za dva letní velikány se seřadily romantika Bejvalek se nezbavíš (10 M), thriller Obsessed (6,6 M) a komedie Znovu 17 (4,4 M), druhá víkendová premiéra se proto musela spokojit až se šestým místem.

Je jí gangsterská komedie Next Day Air, která vcelku potěšila svým trailerem, v kinech se ovšem zmohla jen na čtyři miliony. Černošské tituly obvykle dost vynáší, ale kupodivu jen v sekci melodramat (Tyler Perry a spol.) a dementních komedií (Eddie Murphy a Martin Lawrence). O stylové křížení koltů nikdo nestál, takže Next Day Air naprosto vyšumělo.

Za ním desítku uzavírají ještě Sólista, Monstra vs. vetřelci, dokumentární Země a drama Život je boj.

Kompletní výsledky zde.

Za týden se pokusí zázračné tržby Šifry mistra Leonarda zopakovat další náboženská detektivka z pera Dana Browna Andělé a démoni. O jejích kvalitách už leccos tušíme, právě tržby proto rozhodnou, jestli se Robert Langdon definitivně stane výraznou postavou filmové historie.

Nej májové otvíráky

Nejvýnosnější první dny