Recenzi na Normal můžete očekávat již velmi brzy a protože minimálně po audiovizuální stránce jde o projekt v České republice dost ojedinělý, podíváme se i na další filmy, které mají nálepku Czech Made a přitom vypadají, jako kdyby neměly s nudně vypadajícím českým standardem nic společného.

Cival

Když člověk vidí jen pár minut z Démantů noci, ptá se sám sebe, proč se televizní vizáž stala o čtyřicet let později v českém filmu normou. Film režiséra Jana Němce a kameramana Jaroslava Kučery (a Miroslava Ondříčka) je art jako kráva... omladinu musí děsit, protože jde o ukázkový příklad nepoddajného umění, které může být pro chroupaly popcornů jen bezdějovou nudou. Ale Nová vlna měla jednu velkou výhodu - zadumané a hluboce intelektuální výpovědi podávala ve světové formě. Už z prvního záběru, na chlapce běžící nahoru do kopce, vám padne čelist. A možná si pomyslíte, že tihle moudří pánové by se měli rychle naklonovat, prásknout s uměním a darovat českému filmu konečně pořádný thriller nebo akčňák. Lidské zdroje, čarující s vizuálem, na to určitě byly.

 

Imf

V nejdražším českém filmu roku 1994 (a všech let předtím) se Jan Svěrák pokusil o takovou nálož formálních hrátek, že to průměrného českého Tondu muselo zahnat zpátky k trilogii Slunce, seno, cokoliv. Makrozáběry na vnitřek lidského těla, zpomalovačky, rosvěcování žárovky jako v E.T., westernové sestřelování televizí dálkovými ovladači. Akumulátor 1 překypoval nápady a mladickým zápalem pro věc. Skrz trochu prkenného Formana v hlavní roli nabízel nečekaný svět evropského Hollywoodu, jehož výplod dnes připomíná Matrix, smíchaný s divokými sny biotroniků, co k nám svého času posílali energii prostřednictvím televizní obrazovky. Na Českých lvech sice Akumulátor prohrál co se dalo a navzdory číslovce v názvu zůstalo jen u prvního dílu, ale i po letech pro mě symbolizuje důležité světélko v ospalé porevoluční kinematografii.  

k0C0UR

Psal se rok 1998 a Vladimíra Michálka osvítila Múza. Zaujal ho příběh ze zapadlé vesničky, kde válka nezuří prostřednictvím těžkých armádních strojů, ale odráží se ve strachu z toho, co může přijít. Kdo vás práskne, kdo vám co ukradne a kdo vás bude šikanovat. Od všeho dohromady je tu postava Sekala – chamtivého hajzla, kterému nic není svaté. Do Lokotic v době přípravy na vrchol jeho svinstev přichází gestapem stíhaný sedlák Jura a už od prvních minut je jasné, kam ho vítr v tomhle dramatu zavane a jak nevyhnutelně musí skončit. Poučení z příběhu? Dobráci nejvíc zaplatí a sviním všechno projde. Michálek se svou syrovou výpovědí naprosto vymyká mustru „tradičního tuzemského dramatu“ (totální triumf na Českých lvech leccos napoví) a nabízí naprosto nečeský filmový kolos, který zaujme jak řemeslnou, tak výpovědní hodnotou. Dokonalá kamera zdůrazňuje hlavní efekt, který tu zalézá pod kůži – nebýt jednoho hajzla, byl by tu docela fajn život. Ale není. Bohudík pro naše filmové libido.

Mr. Hlad

Některé filmy přežijí nás všechny a jedním z nich bude bezpochyby i Vynález zkázy. Karel Zeman si v adaptaci příběhu z pera Julese Vernea vyhrál doslova s každým detailem a i více než půl století od premiéry je stále na co koukat. Zeman totiž nespoléhal na techniku, ale na originalitu. Inspirace v původních kresbách z knih je více než patrná a záměrně naivně působící kombinace hraných záběrů a animace je jednoduše neodolatelná. Masky, kostýmy, hudba, prostě všechno tu funguje naprosto bezchybně a při sledování téhle klasiky se člověk pokaždé cítí stejně, jako když mu bylo pět a viděl napínavý souboj ponorek poprvé.

st39.6

Zabrousím do neklidných vod nejnovějších filmů, které jsou ještě rozčeřeny poslední koupelí Českého lva. Karamazovi si sošku zasloužili jako žádný jiný z letošních filmů a ačkoliv jsem v rámci redakce asi jejich největší fanoušek, těžko mi někdo může vyčítat, když Zelenkovo dílo označím za film naprosto nečeský. Žádné dobré čecháčkovství na každém rohu, žádné laciné vtipkování a skopičiny, naopak světová kamera a hudba (obě famózní!), na český film nezvykle působivá zápletka a samozřejmě Zelenkova bezchybná režie. Je třeba něco dodávat? Nebýt Ivana Trojana v hlavní roli a českého jazyka v té vedlejší, byl bych přísahal, že jsem právě dokoukal hollywoodskou produkci. Na druhou stranu: Jak často Hollywood vyplodí něco takového?

A co vaši favoriti? Diskuse je vám k dispozici