Summit Entertainment nabírá na síle. Malé studio, s portfoliem naplněným neúspěšnými nízkorozpočťáky, bylo loni na podzim vystřeleno do výšin fenomenálním Stmíváním. Směšní upíři vydělali desítky milionů a na několik let dopředu zabezpečeli existenci celého studia (i pokračování utrží majlant), Summit ale nezahálel a o uplynulém víkendu protlačil na nejvyšší pozici kasovního žebříčku svůj další projekt.

Jmenuje se Knowing a o víkendu nasbíral bezmála 25 milionů dolarů. Sci-fi thriller s Nicolasem Cagem přesně splnil očekávání. Recenzenti se mu smějí, režisér Alex Proyas v něm ovšem znovu prokázal, že umí natočit vizuálně zajímavý film, který přitáhne diváky (a ti jsou mimochodem docela spokojení). Proyasovo Knowing prý stálo 50 milionů dolarů, z kin proto musí vytěžit zhruba dvojnásobek. V Americe si na padesátku přijde, stejnou sumu určitě vydoluje i ze zbytku světa, takže v účtárně Summit Entertainment může být zase jednou veselo. I když se nekoná druhé Stmívání, tohle malé studio si dál sebevědomě buduje pozici a je třeba s ním do budoucna počítat.

Americká kina potkalo celkové oživení, obě další premiéry jsou hned v závěsu za Nicem Cagem. Stříbrná komedie I Love You, Man spojila jednak Paula Rudda s Jasonem Segelem, zadruhé zkombinovala trochu drsnější humor s romantikou (jak partnerskou, tak heterosexuálně-kamarádskou). Vylezla z toho další velmi dobře hodnocená dialogová komedie, která se nebojí peprnějších výrazů i upřímných citů. Diváci o prvním víkendu utratili za lístky 18 milionů dolarů, což je slušná suma, srovnatelná například s Ruddovým předchozím hitem Role Models. Výborné recenze navíc naznačují, že by z I Love You, Man mohla vykvést jarní trvalka. Snad ji brzy uvidíme i v domácí distribuci.

Hořký start z bronzové pozice si odbyl nový režijní počin Tonyho Gilroye s českým názvem Dvojí hra (v originále Duplicity). Parádně obsazený projekt s Julií Roberts, Clivem Owenem a Paulem Giamattim zklamal recenzemi, které jsou „pouze dobré“, a nepotěšil ani vlažným otvírákem za čtrnáct milionů dolarů. Filmy s Clivem Owenem prostě nevydělávají, jak jsem podrobně popisoval například zde při premiéře thrilleru International, a Dvojí hra to jenom potvrdila. Ještě dva tři podobné neúspěchy a Owenovi už producenti možná vystaví červenou kartu.

Na čtyřku spadla dětská sci-fi Útěk na Horu čarodějnic, která před týdnem jednoznačně vedla. Teď ztratila 46% z výdělků a urvala jen třináct milionů. I rodinné filmy tak potvrzují, že se výdrž všech filmových hitů dál zkracuje. První víkend je čím dál tím důležitější, pak tržby brutálně padají, což poznávají například i Watchmeni. Klesnout i o třetím víkěndu o 62% (na šest milionů), to je pro Warnery hotová tragédie. Odvážná comicsová adaptace v Americe jen těsně překoná hranici sta milionů, ze zbytku světa takovou sumu nevyválčí ani náhodou. Už je to definitivní: Solidní fiasko!

O víc jak 50% klesly tržby i hororovému remaku The Last House on the Left, jenž na šestém místě přepočítává průběžných 24 milionů, a u devátého Madea Goes to Jail (celkem 87 mega). Nejlépe se naopak znovu drží akčňák 96 hodin, vytrvávající na sedmém místě s prozatimními 133 miliony dolarů jen z Ameriky. Nádhernou cifru kalí jen osobní tragédie Liama Neesona (viz zde).

První desítku doplňuje ještě osmý Milionář z chatrče (137 M) a desátá Koralína (72 M).

Kompletní žebříček tady.

Za týden se ukáže trojrozměrný animák Monstra vs. Vetřelci, adrenalin rozpumpuje akční béčko 12 Rounds a hororovou žílu zkusí znovu vytěžit další báchorka o strašidelném baráku The Haunting in Connecticut.