Už jen pár hodin zbývá do dychtivě očekávané premiéry Snyderových Watchmenů. Co film nabídne ve světle legendárního comicsu Alana Moorea, Davea Gibbonse a Johna Higginse? Leccos už zaznělo v recenzi, dovolím si přidat i menší srovnávačku bod po bodu, respektive postavu po postavě. A snad i bez výrazných spoilerů o ději, tak aby si i látky neznalí mohli prohloubit představu o tom, jak dopadl Synderův přepis na plátno. Předem upozorňuji, že srovnání není psáno z perspektivy „zažitého a jediného možného chápání předlohy“, ale z čistě subjektivního pohledu na původní comics. Některé postavy tedy můžete vnímat trochu odlišně.

Částečně srovnávací RECENZE

 

COMICS         VS.        FILM      

fragmentárnější    VYPRÁVĚNÍ    jednolitější      

žlutá a fialová vládnou      BARVA      modrá nadevše        

      hodně retro, temný svou podstatou    FEELING    vůbec retro (jen Dreibergovy brýle      
             i příběhem                         evokují 80. léta), 
                                                                                            temný vizuálně (náznaky neo-noiru) 

POSTAVY:

  

Rorschach / Walter Kovacs

V comicsu: Za maskou schovaný drsňák, který se asi příliš často díval na filmy s Humphreym Bogartem. V dlouhém kabátu a v klobouku prochází ulice a noční bary a vyhledává v nich konflikty se šmejdy nejrůznějšího druhu. Moore Rorschacha pojal jako dost agresivní a prchlivou postavu, která si supehrdinskou kariérou zjevně léčí vlastní komplexy (nejen ty z dětství).

Ve filmu: Opravdu těžký „badass“, který se může stát pro nejednoho teenagera v kinosále novým hrdinou. Traumata a až patologickou agresivitu Snyder trochu potlačil, Rorschach je v jeho podání comicsovým Drsným Harrym, který se nebojí přitvrdit, ale pořád přitom ctí jasná morální kritéria. Jeho měňavá maska je nehorázně cool.

 

Dr. Manhattan / Jon Osterman

V comicsu: Obyčejný vědec, jenž se po vzoru marvelovských comicsáků změnil v hrdinu díky tragické nehodě. Nejdřív zmizel, pak se zhmotnil jako modrý titán, který může měnit svoji velikost, předjímat budoucnost a pouhými myšlenkami ovládat veškerou hmotu. Američané jej ohlásili slovy „Superman existuje a je to Američan“. Pojmenovali jej Dr. Manhattan.

Ve filmu: Stále modrý, stále většinou bez trenek (a s větším penisem), stále podivín. Filmaři dokázali zachytit to, jak je neustále duchem nepřítomen - vnímá totiž věci v mnohem širším kontextu a patálie pozemšťanů jej přestávají zajímat. I proto bude pro některé diváky možná trochu nevýrazný.

 

Ozymandias / Adrian Veidt

V comicsu: Nejinteligentnější muž světa a úspěšný obchodník s vizáží poloboha. Antické rysy, spanilá tvářička a v hlavě samolibé přesvědčení o tom, že by mohl po vzoru bájných starověkých vládců svet dirigovat shůry a udělat z něj lepší místo. Domýšlivý, ale nesmírně charismatický megaloman, který svou osobností zastiňuje všechny ostatní postavy.

Ve filmu: Dokonale souměrný vzhled je pryč, tvůrci vsadili jen na „árijské“ vzezření, když obsadili do role Matthewa Goodeho. Nebyla to šťastná volba - o šišlání už byla řeč v recenzi, Goode navíc nemá zdaleka tak oslnivé osobní kouzlo. Ve filmu navíc nedostal ani tolik prostoru, aby si dokázal některé důležité scény ukrást sám pro sebe a prokázat v nich tak svou nadřazenost. Film Veidta redukuje v druhořadou figurku jak z laciných comicsů.

 

Hedvábný přízrak II / Laurie Jupiter

V comicsu: Superhrdinské jméno zdědila po matce, stejně tak uspokojivé fyzické proporce. Jen její kostýmek se přizpůsobil době - je o řád vyzývavější a jako takový by se určitě dobře prodával v sexshopech. Laurie rozhodně není intelektuálka, spíš trochu tupoučká šťabajzna, kterou hrozivě štvou zadumané chvilky filozofujícího Dr. Manhattana, jejího dlouholetého partnera.

Ve filmu: Obsazení Malin Akerman budilo rozpaky, ukázalo se ovšem jako výborná volba. Okouzlující dáma z ranku Nicole Kidman, Charlize Theron nebo Cate Blanchett by z Laurie udělala mnohem oduševnělejší postavu, což by byla chyba. Malin Akerman má ideální míry, ráda se ve filmech svléká, i proto může zastat úlohu prostoduchého masturbačního idolu, který se nerad v něčem do hloubky pitvá. Vytýkat takové postavě, že je na plátně nezajímavá a „trochu blbá“ se rovná nepochopení její úlohy… jednoduše taková má být. Samozřejmě otázkou zůstává, jestli to prospívá filmovému vyprávění: Co vyzní na papíře, nemusí vyznít na plátně. A moc úspěšných filmů o „nezajímavých“ postavách historie nepamatuje.

 

Sůva II / Dan Dreiberg

V comicsu: Nevýrazný mameluk, o kterého byste v civilu ani pohledem nezavadili. Nejistota je podstatou jeho existence, sebevědomí nabírá až v kostýmu. I v tom je na jednu stranu cool hrdinou, na tu druhou trochu trapným ušákem v poněkud směšném obleku. A s trochu kulatějším bříškem. 

Ve filmu: Podobný případ jako u Laurie. Loserskost postavy se podařilo zachovat a věrně zhmotnit v kině. Jenže nakolik bude taková figura zajímat i diváky zkratkovitého filmu?

 

Komediant / Eddie Blake

V comicsu: Cynický pošuk, pro něhož je i rozstřelená hlava důvodem k úsměvu a zábavné průpovídce. Stejně jako Dr. Manhattan pracuje ve službách americké armády, na rozdíl od něj ale přistupuje ke své práci s opravdovou chutí. Inu, není nad to si někoho zamordovat nebo znásilnit a ještě si u toho užívat postavení „superhrdiny“, který se nemusí zodpovídat ze svých činů.

Ve filmu: Ještě drsnější i drzejší. Každou ránu si užívá, jedno jestli ji schytá ženská nebo rákosník. Když vlítne mezi demonstranty, svítí mu očka jako hladovému tygrovi v ohradě plné gazel. Na plátně velmi vděčná postava, jistým zvráceným způsobem nejen zábavná, ale i přitažlivá.