Největší kýčař Hollywoodu, černoššský Tyler Perry, stále vládne. Perryho nejúspěšnější filmy v kinech vždycky „otvíraly“ okolo dvaceti milionů dolarů, melodrama Madea Goes to Jail však završuje trilogii o „transexuální“ babce Madee, což slibovalo trochu větší zájem. Už druhý díl téhle zvrhlé série (Diary of a Mad Black Woman a Madeaś Family Reunion) o premiérovém víkendu urval třicet milionů, nelze se proto příliš divit, že trojka za první tři dny promítání utržila rovnou milionů čtyřicet jedna. Tyler Perry ja tak zase o chlup silnější a navádí mě k zopakování dvou často omílaných „trendových“ úvah.

Zaprvé, z producentského hlediska je Tyler Perry mnohem jistější investicí než třeba Ridley Scott, Edward Zwick nebo Quentin Tarantino. Co na tom, že točí srajdy? Jeho filmy skoro nic nestojí a skoro vždycky vydělají několikanásobek svého rozpočtu. Dejte Perrymu milion a on vám z něj vykouzlí milionů pět. Kdo by to nebral?

Zadruhé, ani monumentální otvírák neznačí, že by třetí film o Madee měl utržit víc jak pětasedmdesát milionů. Právě Perryho filmy nebo teenagerské horory patří k nejrychleji padajícím filmům, daří se jim enormně lákat o prvním víkendu, a pak rychle zhasnou. Životnost takových filmů není ani měsíc a půl – i proto by se nešlo divit, pokud by daný typ filmů už po čtvrt roce vyšel na DVD a za půl roku už válel v televizi. Koneckonců doby, kdy televizní diváci čekali na kinohit tři roky jsou dávno pryč, teď už běžně uvidíte na obrazovce ani ne rok starý film.

Trend potvrzuje i leader z minulého týdne, Michaelem Bayem produkovaný Pátek třináctého. Uvedl se čtyřiceti miliony, po týdnu jich přidal pouze necelých osm, což znamená pád na šestou příčku a hlavně enormní pokles tržeb o 80,7% - rychlejší sešup zažilo jen pět filmů v historii. Přitom Pátek třináctého není vyložená srajda. Jen dokázal o premiérovém víkendu přilákat do kin šílené davy a v dalších týdnech už jej nikdo další vidět nepotřebuje. Proto nenasbírá z amerických kin ani sedmdesát mega. Životnost filmových hitů se dál bleskurychle zkracuje…

Pokud tedy nejde o vyloženou lahůdku, u níž je reklamní kampaň převýšena kvalitou filmu... Tak jako dvojblok jedenáctimilionových titulů na druhém a třetím místě. Akční šleha 96 hodin už utržila 95 milionů (viz předchozí reporty) a animák Coraline, jenž trpělivě střádá dolary, elegantně zdolal hranici padesáti milionů. Ani u jednoho se taková vytrvalost a tak uspokojivé tržby nečekaly.

Zimní romantiky naopak klesají rychle. Čtvrté Až tak moc tě nežere (-56%) s Jennifer Aniston, Scarlett Johansson, Jennifer Connelly a Drew Barrymore se nakonec bude muset spokojit „jen“ s osmdesáti miliony - po prvním víkendu se čekalo víc. Osmý Báječný svět shopaholiků (-53%) udělá do světa díru zhruba třetinovou: komedie o závislačce na nakupování v Americe utrží nějakých pětatřicet milionů a zařadí se mezi méně úspěšné producentské počiny Jerryho Bruckheimera.

Na pátém místě jsme vynechali brzy stomilionového oscarového favorita Milionář z chatrče (98 M), na osmém se připomíná komediální superhit Paul Blart (121 M). Až za nimi se krčí druhá novinka týdne, teenagerská kravina Fired Up o dvou loserech na tréninkovém kempu roztleskávaček. Je to už několikátý pokus navázat na úspěchy Superbad, Priciček a Zahulíme, uvidíme, který komerčně naprosto selhal. Šest milionů je prostě málo.

Desítku uzavírá propadák Toma Tykwera International.

Kompletní výsledky zde.

Za týden jde do kin koncert Jonas Brothers a nevábný Street Fighter