Výměna: Recenze

Krátká protirecenze na předposlední film Clinta Eastwooda nevzniká kvůli zásadnímu nesouladu v hodnocení. Neprovází jí kroucení hlavou a touha rozstřílet předchozí argumenty, protože mnohé z toho, co Mr. Hlad zmínil ve svém pojednání, brání i mně v absolutním nadšení (které bude kapat z jiných recenzí a které doslova prýští z CSFD a IMDB). Druhý text by měl prostě jen namítnout, že Výměna není tuctovým filmem a že v kontextu mizérie posledního půlroku nabídku kin rozhodně prosvětluje.

Clint Eastwood se Výměnou znovu připomíná jako výjimečně vyzrálý režisér, jenž pozvolna - přesto vytrvale - dorůstá svůj herecký stín. Jeho poslední projekty k sobě mají velmi blízko, přestože vznikly podle předloh různých scenáristů. Eastwood v nich však dokáže nacházet svá srdeční témata a akcentovat je z pozice „zkušeného starce, jenž vyslovuje zajeté životní pravdy“. Eastwoodovou velkou výhodou je, že jeho prostý neokrasný styl se nemůže okoukat a že i několikátý snímek podobného ražení dokáže zapůsobit znovu silně, jakoby „napoprvé“. Eastwoodův zemitý rukopis výtečně funguje v příbězích z periferií dnešních amerických velkoměst, režisér z něj ale kupodivu neustoupil ani ve Výměně... a znovu jím velmi umně připoutává k postavám, jejich psychologii a vztahům mezi nimi. Právě tím odlišuje Výměnu od desítek retrofilmů let minulých, které se nakonec skoro vždy zvrhly v show garderobiérů a architektů, za nestydatého dohledu opájejícího se kameramana. Samozřejmě i tady je evokace doby precizní a nominací kostýmů nebo výpravy na Oscara si Akademie rozhodně neuškodí, přesto to jsou (na rozdíl od mnohých jiných projektů) skutečně pouze technické perličky. Jen kulisy umožňující plné vyznění příběhu.

Scenárista (a můj - proč to nepřiznat - vůbec nejoblíbenější comicsový autor) Michaela J. Straczynski onen příběh vpletl do košatého a multižánrového scénáře. Na jednu stranu tím Výměnu povýšil na nečekaně komplexní počin, se záběrem výrazně širším než tematicky spřízněné Gone Baby Gone, navíc překvapující a leckdy sympaticky nedořečený. Na tu druhou se snímek tříští na několik úseků (viz výtky Mr. Hlada), z nichž některé by po mém soudu šlo klidně vetknout do jednoho mezititulku nebo zkratky. Platí to hlavně pro poslední půlhodinu z přepálené stopáže, která v podstatě jen názorně ukazuje (a názorně vyslovuje) věci zcela zjevné a trochu zbytečně celou mateřskou epopej doťukává.

Jednotícím prvkem všech těchto pasáží je postava silné ženy, která vzdoruje svému osudu. Výměna sleduje cestu solitéra, jenž čelí systému, a pomocí všech svých zbraní (žádný sex, ani násilí, jen vytrvalost a instinkt matky) jej zkouší přemoct... a udělat lepším. Ano, vypočítávám klasické eastwoodovské motivy, které režisér pořád umí přesunout ze své hlavy k divákům v navýsost uhrančivé formě. I v retro kriminálce zvládne plasticky zachytit atmosféru místní komunity, i s jejími oficiálními či reálnými vůdci (zas ta církev). Když pak přidá masité scény vražd, výslechů a nemocničního teroru, není co řešit. Výměna je v tomhle směru esencí všeho dobrého z Eastwoodovy tvorby posledních let. Proto se tu hraje o Oscary.

Nonkonformní filmař Michael Winterbottom měl Angelině Jolie před rokem přinést ceny filmem Síla srdce. Eastwoodův úkol možná zněl podobně, je to ale právě sveřepost letitého vypravěče, která Angelinin sex-appeal přísně skryla pod hučku a protáhla hrdinku (ne přehrávající celebritu!) rozmáchlou kriminální story. Eastwood holt stačí i na mladší a originálnější filmaře. Že by taky síla srdce?