Uplynulý víkend byl v mnohém symbolický. Na prvních dvou místech se sešli dva titáni amerických pokladen. Will Smith, největší hollywoodská hvězda současnosti, která dokázala v posledních letech vykutat hit z jakéhokoliv žánru, zkoušela protáhnout svoji sérii osmi stomilionových bijáků o další zářez. Proti ní stál Jim Carrey, gumový komik, jenž kasy plnil už před Smithem, tedy v době, kdy byl komerční tutovkou ještě i třeba Tom Hanks (a zahříval se Ben Stiller). Oba přišli se snímky, u nichž by byly extrémně vysoké výdělky překvapením... oba přesto zklamali.

Jim Carrey alespoň z první pozice. Jeho bláznivá romantická komedie Yes Man utržila o víkendu osmnáct milionů a prodrala se do čela komerčního žebříčku. Přes Vánoce může svoji bilanci několikanásobně rozšířit, vždyť právě uječené oddychovky se přes svátky prodávají nejlépe. Jenže Yes Man není taškařice kdovíjak zázračná, těžko na ní bude někdo chodit opakovaně a těžko se tak vyškrábe přes vymodlených sto milionů. O čtvrt miliardě, kterou utržil Carreyho poslední veleúspěch Božský Bruce, ani nemluvě. I proto se u Warnerů jásat nebude.

Výrazně větší smutek však ovládne účetní oddělení studia Sony a hlavně pak rodinnou rezidenci Willa Smithe. Parádní série skončila. Průměrně vyhlížející drama Sedm životů nezopakovalo zázračné výdělky Štěstí na dosah. Za víkend si připsalo 16 milionů, což by i při extrémní výdrži stačilo tak maximálně na osmdesát milionů. Jenže na rozdíl od dva roky starého melodrama nebude Sedm životů usilovat o oscarové nominace a načerpávat další a další síly z recenzí. A ani sváteční plýtvání dolary všechno nespasí. Ještě štěstí, že Sedm životů stálo „jen“ 55 milionů. Skončí tak nakonec v plusu.

Pro Willa Smithe každopádně končí jedna éra. Ne že by z toho měl mít těžkou hlavu. Afroamerický hitmaker je nejspíš ještě prozíravější, než by se chtělo věřit, protože je to právě teď – poblíž prvního komerčního zakolísání – kdy Smith překonal svou averzi k druhým dílům a koketuje s pokračováními hitů Já, legenda a Hancock. Smith tedy nejspíš nepůjde směrem Vina Diesela (ten si tak dlouho klestil cestu novými látkami, až málem skončil... a nakonec pokorně kývl i na xXx 3 i na čtvrté Rychle a zběsile), naopak si podloží cestu jistými hity, a pak se uvidí. A kdyby se nevidělo, Smith se může vždycky vrátit k Mužům v černém. Nebo sběhnout k hudbě. Nebo se dát na dávno avizovanou politiku... černoši jsou teď docela v módě.

I třetí novinka selhala. Příběh o Zoufálkovi sice vyskočil na bednu, s deseti miliony ale rozhodně nedostál plánům svých producentů. I když své tržby navýší tak na čtyřnásobek, v kategorii „animáky pro nejmenší“ je vyloženým zoufalcem. Za sebe můžu skromně říct, že mě kolaps Zoufálka nepřekvapil (a že jsem na něm na hollywoodské burze narejžoval slušné peníze :-), protože americké publikum vytrvale odmítá chodit na béčkové animáky, v lacinějším technickém provedení. Superpropadáky Delgo nebo Mravenčí polepšovna jasně ukazují, že v tomhle směru jsou diváci nekompromisní.

Na dalších místech žebříček nudí. Čtvrté místo prohlubuje depresi u Smithů. Den, kdy se zastavila Země, v němž otravuje malý Jaden Smith, diváci zcela odmítli. Sci-fi remake propadl oproti minulému víkendu o 66%, na deset milionů. Průběžně jich má 48 a svůj osmdesátimilionový rozpočet bude muset pokrývat i z tržeb ze zbytku světa.

Páté Čtvery vánoce sice kdekdo nazývá peklem, za mořem už však nasbíraly sto milionů. Že by nakonec komediální hit roku?

Šesté Stmívání rozšiřuje své triumfální tržby už jen pomalu (158 mega), sedmý Bolt vyšplhá za týden ke sto milionům.

Na osmé pozici oslňuje oscarový favorit Slumdog Millionaire Dannyho Boylea, jehož posílily i nominace na Zlaté glóby (Milk takové štěstí neměl a spadl). Desítku uzavírá propadák Austrálie a předražená bondovka Quantum of Solace.

Příští víkend fakticky začne už ve čtvrtek, den po našem Štědrém dnu. Do kin se totiž 25. nahrne Podivuhodný případ Benjamina Buttona, Pohádky na dobrou noc s Adamem Sandlerem a expandující „herecká tutovka“ Pochyby. Tak trochu na popravu jde comicsový Spirit od Franka Millera a o zázrak se pokusí i Valkýra Toma Cruise. Naopak jistotou pro celou rodinu by měla být adaptace kynologické bible Marley a já.

Kompletní výsledky tu.