V Čechách se na Den, kdy se zastavila Země chodí v houfech. Padesátikorunová Filmánie naplnila multikina a snímek s Keanu Reevesem a Jennifer Connelly je spolu s Bondem jediným velkým americkým blockbusterem v nabídce. I proto se na internetu dlouze diskutuje o tom, jestli je Den prostoduchou srajdou nebo solidním sci-fi remakem. Za mořem podobně silný zájem nehrozí: Jeden z posledních blockbusterů letošního roku totiž nedostál očekáváním a odstartoval jen s 31 miliony.

Reevesovu mimozemšťanovi by to teoreticky i tak mohlo stačit na dobývání sta milionů. Pokud nebudou diváci příliš znechucení a Den se udrží ve hře během vánočních žní... tolik dopředu ale nelze předvídat. Jisté je, že o prvním víkendu se čekala mnohem větší suma – slavná značka, oblíbené obličeje, výborné trailery a samozřejmě i křesťanské myšlenky favorizovaly Den na padesát milionů. Realita byla výrazně chudší, což znamená další zklamání pro studio Fox, byť rozhodně ne nějak zásadní (Den měl relativně skromný rozpočet, pouhých 80 milionů). Foxové jsou podepsáni pod mnohem většími neúspěchy – jejich neschopnost vedla k fiasku Austrálie, desítky milionů prodělali i na uvedení Babylon A.D., megapropadáku Seznamte se s Davem, druhých Aktech X, Vesmírných opičácích nebo City of Ember. I proto jsou jednoznačnými losery mezi tradičními velkými studii a jako nejslabší by měli dostat padáka (nebo minimálně jejich marketingové oddělení).

Na dalších místech byl klid, tentokrát charakterizovaný velmi nízkými propady zajetých hitů. Vánoční filmy klesají pomalu každoročně, letos to platí pro Čtvery vánoce (-20%). Na kontě podprůměrné veselohry přistálo třináct milionů a už za týden zaokrouhlí své výnosy na stovku.

Třetí se statečně drží Stmívání s osmi miliony. Pro upírskou lovestory už není ani tak důležitá finální suma – vždyť už teď se levňoucký snímek celosvětově tlačí k hranici 200 milionů dolarů. Mnohem podstatnější jsou jednání o obsazení režisérského postu (momentálně je ve hře hrobař Zlatého kompasu Chris Weitz) a skutečnost, že další díly se na nás budou valit s netradičními ročními rozestupy (2010, 2011, 2012).

Čtvrtý se zjevuje Bolt, jenž o Vánocích doběhne na sto milionů. Tristní pobyt v kinech si dál prodlužuje i pátá Austrálie. Nasbírala zatím 37 milionů, stála zhruba čtyřikrát víc! O tom, že se z amerických kin nezaplatí ani šesté Quantum of Solace, ani osmý Madagaskar 2, jsme se důkladně rozepisovali v minulých box-office reportech.

Na sedmičce propadla etnicky pestrá vánoční komedie Nothing Like the Holidays, když utržila jen tři a půl milionu dolarů.

Deváté místo uzmulo expandující gay drama Milk, dva a půl milionu však kalí neúspěch na Zlatých glóbech. Za desátým Kurýrem 3 dál pomalu roste další oscarový favorit Slumdog Millionaire. Poznámku si ještě zaslouží pád levného hudebního filmu Cadillac Records mimo top ten, který znamená, že tenhle projekt (za dvanáct milionů) v kinech prohučel.

Mimochodem, až na šestnácté pozici se umístil animák Delgo, jeho kolaps ale nemohl překvapit, protože sračkoidnost z něj sálala v trailerech i brutálních recenzích. Delgo nenasbíral ani milion, přitom měl k dispozici 2160 kin. Drama Doubt přitom dokázalo půl milionu vytěžit z pouhých 15 kin, Eastwood zas na čtvrt milionu pro Gran Torino potřeboval jen kin 6. Počkejme, jak se jim bude dařit v příštích týdnech.

Poslední předvánoční víkend bude tlačenice. Will Smith si zkusí prodloužit renomé nejúspěšnější filmové hvězdy planety Země díky Sedmi životům, rodinky by měl lákat Jim Carrey v taškařici Yes Man a i přes široké nasazení věštím neúspěch dalšímu béčkovému animáku, Příběhu o Zoufálkovi.

Kompletní žebříček tu.