Některé předsudky vás mohou přivést do pekla. Nedávno jsme si dělali srandu z oscarové kampaně pro Downeyho Jr. a teď tu máme rovnou hlavní hvězdu a režiséra Tropické bouře. Ben Stiller je komediant. Rozesmíváním lidí si vydělává na chleba, dům v Malibu a Ferrari v garáži. Bylo by od něj nerozumné se před mainstreamovým publikem prezentovat jinak. Tak mu to pravděpodobně tluče do hlavy jeho agent. Stačí dělat opičky v zázračně úspěšných filmech (Fotr je lotr, Noc v muzeu) a za naspořené miliony sem tam protlačit nějakou vlastní věc, která jemně kouše do ruky, která jí krmí. Zoolander šil do celebrit obecně a pranýřoval svět módy, v Tropické bouři šel Stiller ještě dál a ironizoval rovnou filmovou branži. Prošlo mu to na jedničku s hvězdičkou u kritiky (83% na Rotten Tomatoes) a film se v delším horizontu zaplatí - 92 milionů rozpočet, 164 milionů na tržbách... do černých čísel zbývá pověstný kousek. Vůbec nejdůležitější ale je, že o Stillerovi-režisérovi se mluví. A štěbetají si to dokonce i ptáčkové u domu Stevena Spielberga.

Následující zpráva zní trochu fantasticky, ale je z velmi důvěryhodných zdrojů. Ben Stiller jedná (to je důležité slovo :) o možnosti režírovat drama The Trial of Chicago 7. Ten název by vám měl být povědomý, zní sice trochu jako comicsová adaptace, ale ve skutečnosti jde o záznam událostí ze srpna 1968, kdy se jako obvykle sešli Demokraté, aby ze svých řad vybrali vhodného kandidáta na prezidenta. Nálada ve společnosti byla, pouhých pár měsíců po zavraždění Martina Luthera Kinga a Roberta F. Kennedyho, mírně řečeno napjatá, a tak v místě konání (Chicago) vypukly masové nepokoje, které policie rozháněla obzvlášť brutálním způsobem. Přidejte do masomlejnku investigativní novináře a televizní kamery a podněcovače "vzpoury proti systému". Právě ta poslední skupinka zažila po uklidnění situace nejpernější chvilky. Původně bylo obviněno osm lidí, ale číslovka v názvu by vám měla naznačit, že jsou na cestě ještě nějaké ty zvraty. Zbytek najdete v učebnicích dějepisu, my se budeme věnovat filmové adaptaci tohoto dobového milníku.

Jako každý projekt upečený v troubě Dreamworks byl tenhle film nejdřív přiklepnut Spielbergovi (stále je hlavním producentem). Platilo to i v době, kdy Aaron Sorkin (Soukromá válka pana Wilsona) sepisoval scénář. Pak ale Spielberg odešel pracovat na jiných filmech a v internetových diskuzích i kuloárech se začal hledat náhradník. Jméno Paula Greengrasse není těžké zdůvodnit, jeho Krvavá neděle popisuje události až nebezpečně podobné. Britského režiséra však nikdo oficiálně nepotvrdil. Další vývoj tedy nastal až teď, když se Dreamworks odtrhlo od Paramountu a hledá způsob, jak nakopnout rozdělané projekty. Právě tady přichází do hry Stiller.

Takže otázka na kterou čekáte od prvního písmenka. Má na to? Popravdě řečeno, staly se i divnější věci. Osobně si myslím, že Stiller je lepší scenárista než režisér. Režijně vzato jsou Zoolander a Tropická bouře hrozně jednoduché filmy, v podstatě sledy gagů plné hláškujících karikatur. Dobové drama je úplně jiná liga, ale pokud se na to Stiller cítí a od malička doufal, že se mu lidé přestanou smát a začnou ho poslouchat, možná budeme svědky velkolepého odhalení. Stačí vzpomenout na Bena Afflecka. A Steven určitě bude nad Benem stát a s rodičovskou trpělivostí opravovat všechny chybičky. Ano, naivita světu vládne, ale tentokrát jí dávám plný průchod. Stiller si tu šanci zaslouží. Snad to nezretarduje.