Nahoru, dolů. Nahoru, dolů... a zase dolů a ještě jednou dolů a pak, dá-li bůh, strmě nahoru. Kdybyste americké tržby posledních deseti filmů Ridleyho Scotta rozkreslili do grafu, dostali byste pěkně zubatou výslednici. Režírující legenda si sice udržuje vysokou výkonnost a ve zbytku světa je kasovní jistotou, v Americe ale střídá lepší chvíle s horšími. Totálním hitem se stal třeba Americký gangster, naopak naprosto propadlo třebas jeho Království nebeské nebo Dobrý ročník. A teď i Labyrint lží. Thriller s Leonardem DiCapriem a Russellem Crowem oficiálně stál sedmdesát milionů dolarů, ze zámořských kin se jich ale nevrátí ani třetina, protože Labyrint pravděpodobně nepřeklene hranici čtyřiceti mega.

O prvním víkendu totiž Labyrint lží utržil jen 13 milionů, což jej zařadilo až na třetí místo žebříčku. Čím si vysvětlit takovou mizérii? Jednak „blízkovýchodním“ tématem, které podrazilo nohy i Království, zadruhé beztvarou reklamní kampaní, jež nedokázala připoutat k postavám a jejich příběhu. Trailery sice byly skvěle setříhané, ale vytáhnout z nich nějakou konkrétní zápletku nebo ještě konkrétnější emoci? Nemožné! Na co pak mají rodinky chodit? Na film s telefonujícím DiCapriem? Nebo na špiónský film bez špionů, válečný film bez války a hi-tech thriller bez cool vychytávek? Zkrátka... marketing selhal.

Čivava z Beverly Hills jasně ukazuje, proč se vyplatí přesně definovat produkt. Rodinná blbina o digitálních psících pokračuje ve vítězném tažení a s dalšími sedmnácti miliony na kontě nadále vládne první desítce. Čivava si nahrabala už padesátku, do měsíce ji možná rozmnoží na stovku.

Před Scottův Labyrint lží se ale vešla i Karanténa, další levný, ale úspěšný horor letošní sezóny, jenž naprosto nestoudně vykradl oblíbené [REC]. Amíci na původnost nehledí, se stejnou ochotou utrácejí za bubáky originální i zremakované, takže 14 milionů za první víkend nelze klasifikovat jako kdovíjaké překvápko.

Nadále solidně se drží Oko dravce a Nick and Norah's Infinite Playlist. Spielbergovský hi-tech thriller se ze čtvrté pozice protlačil už k sedmdesáti milionů, jemná teenagerská romantika z místa pátého sice momentálně přepočítává „jen“ milionů dvacet, s ohledem na nízký rozpočet to ale vůbec nevadí.

Naopak vyloženě zklamaný může být Dennis Quaid ze sportovního dráma The Express, které utržilo jen 4,7 milionu a souhrnně jich nenasbírá ani dvacet. Ještě hůř ale dopadla fantasy City of Ember, zrežírovaná chráněncem Roberta Zemeckise Gilem Kenanem (V tom domě straší) a odehraná nadějnouomladinou i Billem Murraym. Osud téhle výtvarně zajímavé podívané jde připodobnit ke komedii How to Lose Friends and Other Alienate People z minulého týdne - i do City of Ember distributor odmítl nacpat další peníze a odsoudil jej nulovou reklamou k totálnímu neúspěchu. Kenanův rodinný film skončil až desátý s třemi miliony!

Do první desítky se vešly ještě sedmé Noci v Rodanthe (celkově 32 M), osmý western Appaloosa (10,8 M) a devátá historická Vévodkyně (průběžně 5,6 M).

Zy týden se pláten dočká melodrama The Secret Life of Bees, Stoneův portrét George Bushe W., teenagerský Sex Drive a hlavně herní adaptace Max Payne.

Kompletní žebříček tady.