Americká kina prožila druhý nejnašlapanější víkend historie. Do distribučního plánu totiž vkročilo rovnou sedm velkých novinek, a to ještě western Appaloosa expandoval ze čtrnácti kin do víc jak tisícovky. Zavání to žněmi, ale nenechte se poplést – studia se zkrátka rozhodla odložit několik titulů zaráz. Jejich jedinou snahou zjevně bylo vyhnout se slaboučkému září, i blížící se oscarové sezóně. Většině premiér ale tahle distribuční škatulata vůbec nepomohla.

Raduje se jen pár vyvolených titulů. V prvé řadě vítězná Čivava z Beverly Hills, která si o víkendu vyštěkala 29 milionů dolarů (= 8. největší říjnový otvírák historie). U Disneyho ví, jak prodávat filmy pro celou rodinu, a slaboduchá psí komedie z toho zvládne vytěžit takovou sumu dolarů, že se z toho protáčejí panenky. Ano, ve hře je zase jednou hranice sto milionů. Marta Kubišová upadá do extáze, střízlivých filmových fandů se naopak jímá deprese.

Čivava přejela i Oko dravce, to se ale zvládlo vymanit z přísných recenzí a propadlo jen o 39%. Stevenu Spielbergovi a jeho svěřencům musel radostně poskočit tep, protože tažení sympatického hi-tech thrilleru se konečně rozjíždí podle plánu. Po druhém víkendu má Oko dravce na kontě 54 milionů (a s trochou štěstí by dalších 40 mohlo přidat).

Třetí flek obsadila s dvanácti miliony druhá z premiér - hudební romantika Nick and Norah's Infinite Playlist, v níž se zamiloval Michael Cera známý ze Superbad a Juno. Mladé diváky tenhle subtilní chlapík zjevně zajímá, navíc prozatím prokazuje čuch na látky vtipné, citlivé i inteligentní. Uvidíme co bude dál.

Čtvrtá pozice patří průhledné romanci Noci v Rodanthe, která za deset dní nastřádala 25 milionů, na pátém místě pak překvapují kovbojové z westernu Eda Harrise Appaloosa. Čtrnáct dní střádal návrat do éry klobouků a koltů dobré reference, ty se teď obrátily v jeho prospěch. Appaloosa se rozutekla do víc jak tisícovky kinosálů, z nichž vytěžila uspokojivých pět milionů. Otázkou zůstává, jak vysoko tohle číslo vykopne Appaloosu v příštích týdnech.

Šesté Lakeview Terrace, sedmé Po přečtení spalte i osmé Fireproof si připsaly po čtyřech milionech, své nejúspěšnější víkendy ovšem už mají za sebou (viz starší box office novinky). Další premiéra se proto musela spokojit až s pozicí číslo devět. S 3,8 miliony se na ní vyšplhala Zuckerova „mooreovská“ komedie An American Carol. V šestnácti stovkách kin ovšem utržila jen o pár tisíc víc než velebený dokument Religulous v němž otázky víry propírá režisér Larry Charles. Tomu ke vklínění se do první desítky stačilo – považte – pouhých 500 kin.

Rovnou tři novinky ze „široké“ distribuce se pak do top tenu vůbec nevešly, ač měly k dispozici víc jak tisícovku kin. Viníci se hledají vcelku snadno. O komedii How to Lose Friends and Alienate People se psalo už během týdne kvůli tomu, že se u MGM absolutně vykašlali na její propagaci, zčásti kvůli tomu, že dlí na Britovi Simonu Peggovi. Studio nechtělo na jeho jménu zbytečně utrácet za reklamu, a tak úspěšně prošustrovalo i příznivce Megan Fox, Jeffa Bridgese a Kirsten Dunst a svým nezájmem odsoudilo film k 19. místu za 1,4 milionu. Těžko si představit ubožejší výsledek.

O moc víc radosti ovšem nepotkalo ani jedenácté drama Flash of Genius a dvanáctou sci-fi Blindness. První se může vymlouvat alespoň na nekomerční téma a nepříliš hvězdného Grega Kinneara v hlavní roli. Dvoumilionový start Blindness je ale totálním fiaskem a velkým problémem pro režiséra Fernanda Meirellese, jenž je poprvé obtěžkán negativními recenzemi i kasovním průšvihem. Už žádné Město bohů? Už žádný Nepohodlný? Už žádná budoucnost?

Za týden se stejnému průšvihu pokusí vyhnout Scottův Labyrint lží, Vévodkyně Keiry Knightley, nepříliš propagovaná fantasy City of Ember, sportovní drama The Express a hororová Karanténa.

Kompletní žebříček tady.