Pochvaly a pohlavky si získaly na frekvenci MovieZone FM docela slušnou popularitu, proto nastal čas oprášit jejich formát a vyrukovat s ním mezi písmenka. Systém zůstává stejný. Jednou za měsíc budeme rozdávat červené a černé puntíky, na vás bude s námi souhlasit nebo hlasitě protestovat. Kdo nám padl do oka tentokrát?

Cival

Pochvala: Filmoví fajnšmekři se narodili do nádherné doby. Díky levným DVD a zdrojům internetu (legálním, pololegálním i protizákonným) si můžete aktuální kinonabídku neustále zpestřovat v podstatě neomezenou škálou „jiných“ titulů. Člověk by v podstatě mohl jen sedět doma u obrazovky a hltat a hltat, aniž by si tím vyčerpal další možnosti. Přesto se zjevují nová lákadla, a to v kadenci neuvěřitelné. ČT chválím za to, že po bloku filmů Romana Polanského uvede v říjnu i méně provařené filmy Francoise Truffauta a s nimi i krátkou sérii filmů Orsona Wellesa (Občana Kanea nevyjímaje). V metropoli se pak budou pro změnu střídat FESTIVALY. Německý Der Film přejde ve výběr z Bollywoodu, aby v druhé polovině měsíce navázal další ročník přehlídky Music on Film, Film on Music. Kdo to má proboha stíhat?

Pohlavek: Pohled na producentskou kariéru BRATRŮ WEINSTEINOVÝCH, obávaných zvířat, o nichž Hollywoodem kolují ty nejhorší zvěsti, je už od odluky od Miramaxu tristní. Komerční úspěchy nepřicházejí, zajímavé filmy naopak mizí v černé díře jejich marketingu. Teď - po rozkmotření s MGM - to vypadá na pohřeb dalších titulů: ambiciózního The Road, tarantinovského Killshotu, Daldryho The Reader a osobně se bojím i o novou Smithovku. Když člověk čte zvěsti o tom, že Weinsteini seženou pro Extreme Movie (ne, to není pokračování Disaster Movie) plných 60 kin, člověk se musí sám sebe ptát, jestli není čas na předčasný důchod.

imf

Pochvala: TELEVIZI NOVA. A nikoliv za to, že jsem na tiskovce dostal propisku s logem Kriminálky Anděl. :) Dnešním dnem Nova začíná vysílat komplet v HD. Resp. tak třicetiprocentně. A jenom na satelitu. A musíte mít nějaké speciální udělátko. Nicméně... alespoň to zkoušejí a takřka kdokoliv s "talířem" může bezplatně naladit HD bratříčka nejúspěšnějšího kanálu, kde si bude moci vychutnat část zpravodajské a seriálové produkce v HD. V 1080i pojedou prý i některé ze seriálů (CSI, Ztraceni, Útěk z vězení) a do budoucna i filmy (Madagaskar). Je jasné, že většina materiálu bude upscale z PAL, ale to je částečně i daň za to, že Nova nemůže HD kanál vysílat terestriálně (ČTÚ jí to zakázal, zjevně by datovými nároky spolknula půlku multiplexu). Do budoucna se očekává navyšování HD a úbytek SD, ale pokud tomu věříte jen napůl, můžete si svlažit žáhu u dalších kanálových novinek. Kompenzační licenci, kterou Nova v průběhu následujících měsíců získá, použije na pozemní šíření kanálu Nova Cinema, zatímco už za tři dny nastartuje Nova Sport (čímž zmizí koupená Galaxie Sport - očekává se dost změn) a začátkem roku se objeví i Nova Music, což bude hudební kanál v licenci od MTV.

Všechny kanály budou šířeny v 16:9, přičemž Cinema by výhledově také měla být HD. Stejně jako Sport, ale to jsou podle všeho úvahy sahající do příštího tisíciletí. Důležité je, že se to hýbe, i když zatím dost daleko od našich prstů a očí. Česká Televize vs. Nova = 4:4, nicméně nováci vyhrávají díky HD bonusu. Jak to bude dál a jestli bude možné Novu v HD naladit časem i přes kabelové operátory, to se ještě uvidí, ale pro televizní všežravce jsou to potěšující zprávy, zvlášť po věčném čekání na rozjetí dalších multiplexů. Kde je Febio TV nebo TV Pohoda? A chceme je vůbec?  Nova se vydala cestou komečního všeználka, který chce mít od všeho trochu. Klasika, filmy, sport a hudba. Konkurenční boj se tak může rozhořet naplno. Jestli tedy bude s kým bojovat. Osobně bych ocenil, kdyby HD nabídka UPC (nově i Eurosport HD) byla k mání v jednom balíčku za rozumnou cenu. A nebo radši ne. Chtěl bych si ji pak, nedejbože, objednat. :)

Pohlavek: ZA ZDRŽOVÁNÍ "HRY". Dvaadvacet minut. Přesně tak dlouho jsem čekal od zhasnutí světel do začátku samotného filmu (nebudu jmenovat). Reklamy (7 min.), upoutávky (7 min.), další reklamy (5 min.), rada na vypnutí mobilů (1 min.) a... loga. Tenhle mor už zabíhá do krajnosti, kdy před úplným začátkem filmu čekáte klidně celou minutu, než se vystřídají loga všech producentů, koproducentů a přicmrndávačů. Warner Bros. ve spolupráci s Legendary Pictures a produkční pidifirmou pana režiséra a pana hlavního herce a pana vedlejšího herce a kamaráda hlavního producenta uvádějí... s klidem můžete napočítat až šest, sedm obrázkových sekvencí, přičemž platí, že čím menší firma, tím opulentnější logo (a často i delší... než doběhne chlapeček z Lakeshore do vody, trvá to snad patnáct vteřin :). 

Nechápejte mě špatně, mám rád hlavní studiová loga, patří k Hollywoodu od nepaměti a tvůrci s nimi občas zvládnou zatočit (Warneři, Foxové a Universal to dělají dost často... je to skoro téma na blog), ale ta kumulace (v Česku nahrazena zdlouhavými logy sponzorů) už je na pováženou. Stejně jako těch dvaadvacet minut přešlapování, než se konečně ten film rozjede. Chci zpátky akademickou čtvrthodinku! 

k0C0UR

Pochvala: Dneska trochu nefilmově, i když… Prázdninové dozvuky, pobyt mimo civilizaci a obecná nechuť zabývat se vším, co zavání internetem, bulvárem a hrůzami typu Disaster Movie, mě z velké části ochudily o poznatky z filmového světa jako takového. S návratem do práce, kde se obklopuji technofily a gadget-geeky, se však vrátily staré zvyky a s nimi přišla i chuť prozkoumat novinky na Apple Store skrze upgradovaný iPhone. A už to bylo – do telefonu se mi zatoulala APLIKACE MOVIES od společnosti FLIXSTER (defakto zmenšená verze jejich webu), která nejenže uchovává informace prakticky o všech filmech, na které si jen vzpomenete (ideální na dohledávání údajů typu režisér/herec/filmový plakát(!) v rámci zuřivé hospodské hádky ;), ale – a právě díky tomu získává na internetu takový věhlas – posílá vám do telefonu víkendové tržby filmů, obsahuje výhled distribučních titulů na několik týdnů dopředu (kino i DVD) včetně možnosti OKAMŽITĚ ¨si pustit jakýkoliv trailer. A když zadáte PSČ svého města, zobrazí se vám program nejbližšího kina (u nás to samozřejmě nefunguje, ale… časem by snad mohlo ;). Ano, je to tak trochu offtopic, ale pokud vlastníte jeden z produktů nakousnutého jablka, které umí šmátrat na Apple Store, tuhle aplikaci skoro jako ušitou pro čtenáře MovieZone si určitě nenechte ujít! Je zadarmo.

Pohlavek: Původně jsem se KRIMINÁLKY ANDĚL zastával i před mojí nepočetnou rodinou, přestože ta totálně nestíhala souvislosti i tempo, kterým se tu věci řeší (ano, není odkojena americkými seriály) a už vůbec ne vizuální prostředky, které prostě jenom drží krok s dobou. Zkrátka mi v jednu chvíli přišlo, že to má nějaký smysl, diváka to osloví a především – konečně se v českém rybníčku začne dít něco pořádného. S každým dalším dílem se však Anděl dostával v jednom bodě blíž a blíž k tomu, co v našich končinách prostě nikdy neudrží vysokou laťku (i ten, kdo fandil Krausovi, příliš brzo pochopil). Z nadprůměrného vodopádu scenáristických nápadů zbyl už po čtvrtém díle čůrek balastu, nelogičností a zbytečných průpovídek, které bohužel nejvíc přispěly k opětovně propírané bilanci, že Češi neumí napsat přirozený dialog. A pokud ano, hodně rychle se vyčerpají. Pohlavek za promarněnou šanci, která už se nemusí opakovat – nejsme v Americe, aby se tu podobně laděné série uchytily hned dvě (deset, dvacet) najednou a tedy aby vůbec dostávaly předem nějakou šanci.

Mr. Hlad

Pochvala: Dobrovolně a bez zbytečných řečí se přiznávám, že letošní září jsem měl trošku jiné starosti než koukat na filmy a hledat skryté poklady. Zkrátka nebyl čas, proto bude moje pochvala zoufale neoriginální a dost možná i laciná. Začíná nám podzim a to znamená, že krom nového školního roku, hnusného počasí a chřipky přicházejí i nové seriály. V Americe je září považováno za takový ten neoficiální start seriálové sezóny a i když ani přes prázdniny nebylo zrovna sucho, teprve teď se všechno rozjíždí na plné obrátky. Staré hity se vrací a pokouší se přesvědčit své fanoušky, že minulý rok se jim zadařilo ne jen díky náhodě, objevují se nové potenciální bomby, ale i hovadiny, které nemají v televizi co dělat. Přiznám se, že tohle období, kdy se bojuje na všech televizních frontách, mám docela rád a baví mě sledovat, kdo z nováčků se dokáže procpat mezi osvědčené hity, takže zkrátka – pochvala míří k AMERICKÝM TELEVIZÍM za to, že je a chvíli ještě bude na co koukat. Já jsem říkal, že to bude neoriginální.

Pohlavek: S pohlavkem to bude jednoduché. Nezávislý hit loňského roku Juno se v říjnu konečně dostává i do našich kin a i když by si distributor – v tomhle případě Falcon – zasloužil za tento bohulibý čin možná i pochvalu, nedá mi to a pohlavek dostane ČESKÁ DISTRIBUCE JAKO TAKOVÁ. Bylo by naivní myslet si, že filmy jsou v kinech jen proto, aby člověka nějak duševně povznášely, distribuce filmů je kšeft jako každý jiný, ale čekat tři čtvrtě roku na snímek, který vyhrál Oscara a na další tři byl nominovaný, to zkrátka není v pořádku. Podobně to dopadlo s Gone Baby Gone a určitě byste sami přišli na minimálně desítku dalších skvělých filmů, které se k nám do kin nedostaly, protože zkrátka nejsou zase až tak komerčně zajímavé (vzpomeňme si na Faunův labyrint, na nějž jsme také museli čekat pěkně dlouho). Zkrátka by bylo fajn, kdyby některý z velkých hráčů na českém trhu občas zariskoval a udělal filmovým fanouškům radost. Ono čekat devět měsíců, než se distribuce rozhoupe, nikoho moc nebaví a jsou tu i jiné zdroje, jak si film opatřit. Díky tomu je i poměrně logické, že takhle opožděný film v kinech prodělá. Kdo ho chce vidět, ten ho uvidí dřív. Nač čekat?

st39.6

PochvalaJEDNODUŠE HOLLYWOODU. Sice jsem díky naší zbabělé distribuci neměl šanci vidět v 3D nic jiného, než skotačení rybiček a lezení po Galapágách, stejně ale dokážu ocenit, jakým směrem se poslední dobou filmaři ubírají. Po šedesátimilionovém tažení Temného rytíře po IMAXech se není čemu divit: nastupuje éra 3D blockbusterů. Mnozí se k 3D filmům možná staví skepticky a popravdě sám teprve čekám, až mě nějaký z nich opravdu zvedne ze sedačky (a pak zase posadí na zadek), je to ale zřejmě jediný způsob, jak diváky dostat z pohodlí gaučů - televizory se zvětšují, zvuk domácího kina je už dávno mnohem lepší, než ten v kině ... 2D zanedlouho, v době VoD a HD na každém rohu, nebude člověku stačit k tomu, aby vytáhl paty z domova. Proto rád slyším o tom, že chce Jon Favreau část druhého Iron Mana natočit na IMAX kamery (trojku pak případně celou), stejně tak DJ Caruso svého Y: The Last Man a hlavně: Michael Bay na IMAX kamery natočí minimálně tři akční scény v druhých Transformerech. Pevně věřím, že Bay zvedne ze sedačky i vaší babičku ... a těším se na to. Nakonec dopadneme tak, že nás 3D verze filmů nevyženou jen z domu, ale rovnou do ciziny - tedy pokud se u nás konečně "imaxovci" nevzpamatují.

Pohlavek: ZBYTEČNÝM ZLEPŠOVÁKŮM. Jsem sice velký zastánce nových technologií v domácí zábavě, některé věci mě ale dokážou opravdu vytočit. BD-Live mezi ně rozhodně patří. Tahle funkce možná má nějaký potenciál, jak se nám studia snaží poslední dva roky namluvit, ale zatím je to jen otravná fičura, která z pouštění filmu dovede udělat skoro umění. Máte starší přehrávač? Načítání disku zabere i několik minut, o pomalém pohybu v menu ani nemluvě. To by ale nebylo to nejhorší - ti, kteří si koupili nového Iron Mana, tedy film, který podle předpokladů prolomí všechny rekordy v prodejnosti Bluček, budou mít s načítáním disku ještě větší trable. Pokud má totiž jejich přehrávač možnost připojit se k internetu, hned po vsunutí disku se ... nic neděje. Alespoň to si myslela většina lidí, kterým se na obrazovce objevilo jen otravné kolečko loadingu. Důvod? Když si to rekordní množství lidí chtělo doma večer pustit film, disk bez optání začal stahovat nějaký soubor, což samozřejmě vedlo k přetížení serverů. Doma se pak nic nedělo a na obrazovce zůstal třeba i třičtvrtě hodiny "modrý prsten smrti". O tom, že bude spousta obsahu na discích online jsme už věděli, ale aby si začal disk doslova dělat co chce hned poté, co ho zasunete do mechaniky? To v pořádku rozhodně není a já se už teď bojím časů, kdy si budou studia pomocí BD-Live zjištovat o uživateli doslova všechno, co je napadne. Ještě že se můžeme jak v Matrixu odpojit.

Shushika

Pochvala: sice mě předběhl magazín iDnes, ale nešť. Ona to není ani tak pochvala, jako spíše gratulace a povzdechnutí v jednom. Od 1. října už Česká televize nikdy nebude jako dřív. Po čtyřiceti letech se s ní totiž loučí kultovní postava tuzemských televizních dějin, MILOŠ FRÝBA.
Hlasatel se specifickým projevem a ještě specifičtějším výzorem do roku 1990 zval holátka pacholátka k Večerníčkům a ty odrostlejší k seriálům jako Velké sedlo nebo Malý pitaval z velkého města. Pak se před zraky diváků osmnáct let skrýval jako režisér denního vysílání. Odchází na zasloužený odpočinek... ale kdo ví, třeba se stejně jako Muf Supermuf jednou na obrazovky vrátí. A kdyby ne, o jednom místě bych věděl. Neslavně slavná skupina Orlík jej na začátku 90. let posílala... na Hrad. Že Miloše Frýbu neznáte? Hm, tak to asi budete hodně mladí...

P.S. O situaci Saši Hemaly a Jirky Chalupy vás budeme časem také informovat.

Pohlavek: nesestřelitelný komentátor výbojů tuzemské kultury, Otakar Svoboda, je sestřelen a jeho kulturní redakce se rozpustí v denním zpravodajství. Neříkám, že mi jeho tří či čtyřvěté vstupy z Varů, rautů nebo obskurních performancí kdesi ve sklepě nějak schází. Na to byly až příliš bezobsažné a zároveň naduté. Ani netvrdím, že pro mě byly povinné kulturní vstupy
v Událostech a Událostech, komentářích úběžníkem dne. Snaha šéfa zpravodajství skomírající kulturní rubriku zkvalitnit a "pustit do kultury čistý vzduch, otevřít tamním redaktorům i jiné možnosti, vytáhnout je ze stereotypu" je sice chvályhodná, ale trochu se bojím toho, že výše uvedený administrativní krok povede spíš k tomu, že ZPRAVODAJSTVÍ Z KULTURY bude na veřejnoprávních obrazovkách nakonec méně než šafránu. Z nedostatku prostoru to zase bude
jen další cukrle pro pár vyvolených (prostě další snobárna), nebo trpěný přílepek (pokud zbude čas nebo vypadne jiná reportáž). Pokud šéfovi zpravodajství "chyběla vlastní témata a přesah", stačilo vypsat konkurz na nové zapálené redaktory. Jsem si jist, že přes přísné podmínky by se ozvalo pár mediálně zdatných culture-freaků, kteří by rubrice dali "špičkové zpracování, přesah a představili tisíc úhlů pohledu na kulturu", jak si šéf zpravodajství přeje. Osobně bych se spokojil i s třistašedesáti.