Steven Spielberg už před premiérou Indyho upozorňoval na to, že smlouva Dreamworks končí a Paramount se bude muset hodně snažit, aby si úspěšného partnera udržel. Spielberg sice měl v rámci studiového systému slušnou volnost (i v době kdy Paramount sázel na HD-DVD, měl Spielberg tzv. modrou výjimku), ale procenta hrála až příliš do karet velkému bratrovi. A když si odmakáte všechny Shreky, Transformers a čtvrtého Indyho, začne vám vrtat hlavou, jestli vás někdo neškube jako slepici. Možná to Stevenovi našeptal George Lucas, nejslavnější nezávislák všech dob (a taky nejbohatší), ale po premiéře Indyho už Spielberg otevřeně tvrdil, že chce pro Dreamworks opět absolutní nezávislost.

Ta samozřejmě nespadne jen tak z nebe, ale je třeba jí hledat mimo Hollywood. Ostatně nad velkými studii stojí ještě větší konglomeráty a k tlakům na obsah dochází až v návaznosti na menší hráče (typicky Warner Bros. a New Line Cinema). Spielberg se pro podporu vydal až do Indie. Tamní lídr trhu, firma Reliance ADA, vloží do Dreamworks něco kolem 600 milionů dolarů, výměnou za podíl na zisku. Spielbergovi zůstane slušný podíl akcií a také absolutní kontrola nad chodem firmy a jejím směřováním, tedy klauzule, kterou by žádné studio (dokonce ani Universal, jehož služeb kdysi Dreamworks ráda využívala) nepodepsalo. Někteří varují, že je to vývoz amerického kulturního dědictví do Indie, ale práva na distribuci většiny Spielbergových klenotů (Jurský park, Indiana Jones, Transfomers) stejně zůstávají původním kolaborantům, takže jde spíš o animáky a teprve chystané blockbustery.

Historie Dreamworks je, přes nejlepší pověst a četné úspěchy, celkem divoká. V roce 1994 ji Spielberg založil s kolegy Geffenem a Katzenbergem (viz to SKG v názvu), přičemž do ní všichni nalili 33 milionů. Zbylých 500 milionů do základního jmění zajistil Paul Allen, spoluzakladatel Microsoftu, který se hned postaral o sekci Dreamworks Interactive. Ta byla o pár let později prodána Electronic Arts, stejně jako Dreamworks Records (hudební sekce), která skončila v područí Universal Records. Úspěšnými značkami jsou tedy především Dreamworks Pictures a Dreamworks Animation. Obě se však minimálně jednou ocitly na pomezí bankrotu. V případě hraných filmů za to mohl Bayův Ostrov, u animáků zase vyrobil 125 milionovou ztrátu CGI Sindibád, kterému nepomohl ani Brad Pitt jako dabér hlavního hrdiny.

V prosinci 2005 koupil Dreamworks Pictures (nikoliv Animation) Paramount za 1,6 miliardy dolarů. Obratem pak prodal práva na videodistribuci další straně, čímž získal zpátky zhruba 900 milionů.

Detaily celé akvizice nejsou známy, takže můžeme jen spekulovat o tom, jak to teď s Dreamworks bude. Když ale odpočítáme koprodukce a zahrneme jen tituly, které pomáhá distribuovat některé z větších studií (většinou Paramount), máme tu v nadcházejících měsících velmi pěknou sbírku hitů: Tropic Thunder, Eagle Eye, Madagascar 2, The Soloist, Lincoln, Shrek 4, Tintin nebo Jump Street 21. Indové musejí skákat radostí. :)