A čeští filmaři tam možná potáhnou taky. Ve Francii se mají dobře a Němci jim závidí. Proto si vyrobili fond na podporu kinematografie. Ročně z něj teče 92 milionů dolarů na podporu domácí i zahraniční produkce. Němečtí filmaři spokojeně vrní a v mamutích studiích Babelsberg si podávají dveře největší z režisérů. Z fondu jim přiteče pár milionů a oni tu pak utratí mnohonásobně víc za zboží a služby. Loni dal výbor rekordních 14 milionů dolarů na Speed Racera od bratrů Wachowských. Celkem stál 100 milionů a je celkem jisté, že investovaná suma natekla státu do kasy díky zaměstnání místních filmařů a pronájmu obrovských ateliérů.

Smělý projekt zatím funguje ve všech ohledech. Nejen že jsou německé směrovky napříč závěrečnými titulky (v následujících dnech a týdnech je uvidí statisíce lidí), zaměstnanost v oboru meziročně stoupla, poprvé po pěti letech. A zprávy o štědrosti německých zákonodárců se rychle šíří - letos bude v Babelsbergu natáčet třeba Stephen Daldry nebo Julie Delpy. Pro Wachowské znamenají německé fondy výhodnou symbiózu - podporu získali už pro V jako Vendeta a výměnou obstarali fotky z preprodukce a velkorysé info tak, aby každý věděl, že tvůrci Matrixu jsou v Německu. Takovou reklamu si za peníze nekoupíte a v Berlíně to vědí. I proto přispěli dalším milionem na chystaného Ninja Assassina.

Podobnými úplatky k sobě drahé Německo naláká spoustu talentů, kteří by se jinak poohlíželi po Polsku, Maďarsku nebo Česku. Pro naši vládu je to další lekce, i když Babelsberg většinou sbírá spíš filmaře, kteří si mohou dovolit do filmu investovat víc než pět milionů dolarů. Německá intervence je tak pouhým zlomkem celkového rozpočtu, což zajišťuje zpětné investice. Čeští filmaři, vyjíždějící za hranice s předem napečenými řízky, tak budou muset nadále klepat na tuzemské pokladny.