Filmy Luca Bessona vydělávají. V Evropě ojedinělý fenomén, ale francouzská továrna na béčkový polotovar s áčkovými herci, zkrátka jede na plné obrátky. Besson za to vděčí jak dobře seřízenému systému grantů, tak štědrosti všemožných investorů. Už první Arthur, jehož rozpočet šplhal k devadesáti milionům dolarů, byl spoluprodukován bankovním gigantem BNP Paribas. Pokračování Arthur and the Revenge of Maltazard (plánuje se trilogie, pro druhý a třetí díl se některé scény točily souběžně) stálo ještě o deset milionů víc, ale protože BNP Paribas vyšlo z jedničky s černými čísly, dá se očekávat, že se jejich podíl v bessonovkách do budoucna utěšeně rozroste. Ostatně už v prvním případě nešlo o půjčku, ale o přímou investici.

Minimojů se však dřív než v letech 2009 a 2010 nedočkáme, náročná postprodukce (film je z části hraný a z části animovaný) totiž zabere několik měsíců. Besson má ovšem momentálně roztočen snad půltucet projektů a jeden je zajímavější než druhý. O Taken s Liamem Neesonem už jste určitě slyšeli, třetí Kurýr je ve výrobě a Besson hodlá po úspěchu s Arthurem ovládnout i animovaný segment, takže najal režiséra Příběhu žraloka (resp. jednoho z režisérů, Bibo Bergerona), aby natočil něco na způsob pařížské Godzilly. Un monstre a Paris se odehrává v roce 1910 a stylizace s ním zřejmě bude cloumat jako revizor s opilým spáčem. Besson nezapomíná ani na staré známé, důkazem může být akční detektivka L'Immortel s tentokrát doslova nesmrtelným Jeanem Renem v hlavní roli. Těšíme se. Stejně jako na další Bessonovy experimenty, které se k nám možná dostanou, možná ne, ale rozhodně jsou důkazem toho, že francouzský vizionář by chtěl od všeho trochu a tak přelétá z květinky na květinku, od animáků přes akčňáky až k dokumentům nebo artovým kolážím. Na druhého takového čeká pevninská Evropa už pěkných pár let. Kdepak se asi narodí...