Pochvaly a pohlavky si získaly na frekvenci MovieZone FM docela slušnou popularitu, proto nastal čas oprášit jejich formát a vyrukovat s ním mezi písmenka. Systém zůstává stejný. Jednou za měsíc budeme rozdávat červené a černé puntíky, na vás bude s námi souhlasit nebo hlasitě protestovat. Kdo nám padl do oka tentokrát?

Cival

Pochvala: Je asi divné chválit festival, jehož projekce musím kvůli časové vytíženosti ignorovat, ale co naplat. Cením si toho, že FERO FENIČ vecpal energii, kterou díky kmotřičce Nově a českým zákonodárcům nemůže věnovat své vlastní televizi, do Febiofestu a ten nám dorůstá áčkových parametrů. I když mě dramaturgicky míjí, každá protiváha Varů se musí pochválit. Nahlas.

Pohlavek: SEM. Nebo znáte složitější a otravnější způsob, jak se dostat k informacím? :-)

imf

Pochvala: JACKIEMU A JETOVI za pokání (zatím jenom s malým p ;). Ať už Forbidden Kingdom dopadne jakkoliv, oba se veřejně přiznali k tomu, že jim první oficiální spolupráce nesedla. Letokruhy stranou, vidět ty dva na jednom plátně chceme stůj co stůj. Po War nebo třetí Křižovatce smrti si potřebují napravit reputaci, přičemž i vetchý stařík Clint Eastwood nebo steroidy zmasakrovaný Sly dokazují, že jste tak staří, jak se cítíte. Jet vs. Jackie je pro fandy východního bloku stejně zásadní spoluprací jako Sly vs. Arnie nebo Van Damme vs. Seagal (kdysi dávno v jedné předaleké galaxii, kde místo vody v řekách tekly videopásky). Proto je ohlášený reparát vítanou událostí. Čím déle o tom přemýšlím, tím víc to zní jako comeback a míň jako hřebík do nedočkavě spouštěné rakve. Tak se s tím (a se sebou navzájem) poperte, kluci. Držím palce.

Pohlavek: Hollywoodu za vytrvalé MASAKROVÁNÍ HERNÍCH ADAPTACÍ. Nerentabilní žánr přešlapuje na místě a malé producentské ryby přesto znovu a znovu narážejí hlavou do betonové sítě. Nový Street Fighter nebo obsazení podobně laděného Tekkena tomu napovídají. Už jsem se několikrát zamýšlel nad tím, že točit bojovku bez skutečných bojovníků je jako obsazovat Stevea Martina do pokračování Komanda, ale je to házení hrachu na zeď. Hollywood je momentálně ve fázi, kdy zběsile kombinuje a čeká na zázrak. Nevím, jestli by se jiný žánr s takhle zdivočelou účetní historií dokázal vůbec udržet na "výsluní". Buď musí herní firmy toto znásilňování vlastních dětí samy finančně podporovat nebo někoho baví vyhazovat peníze z okna. Trpělivost ale vždycky dojde. Pokud se žánr v další pětiletce nevzpamatuje, stane se obětí céčkových velikánů - Asylum už si brousí zuby a hodlá nahradit Uweho Bolla... tomu tvůrci herního Postalu neváhali vyhradit speciální úlohu v dalším pokračování jejich série. Pomsta je sladká, v tomto případě však přichází s křížkem po funuse, největší direkt Bollovi zasadila německá legislativa. Díkybohu...

k0C0UR

Pochvala: Když máte rozumu a talentu na rozdávání, chválit vás je snadné. Případ číslo 432821 je na světě a JIŘÍ STRACH se pomalu ale jistě prokousává do první filmové ligy. Se svou vyprávěcí lehkostí a bezbrannou upřímností vyrazil minulou neděli i na výlet Českou televizí – a jeho nový film Brainstorm v sobě objevil sílu vyrazit svému divákovi dech. Skvěle obsazené drama o třech pomyslných dějstvích rázně tyčí oba prostředníčky většině tuzemských režisérů, kteří si v pravidelných intervalech hřejí místečka na plátnech kin. Strachův počin je válcuje i zpoza skel televizních obrazovek a výsledný kontrast obou produkcí tak pro „velké ikony českého filmu“ vyznívá o to tristněji. Scénář Brainstormu v sobě kloubí dvě důležité ingredience: jednoduchost příběhu (pochopíte ho z jedné věty) i originalitu konceptu (ještě jste nic takového neviděli). Strachova režijní a především kameramanova řemeslná zručnost pak spolu s brilantními herci dováží tenhle povoz někam daleko za hranici toho, co jsme si z nedostatku kvalitních českých filmů zvykli nazývat „uspokojivým průměrem“. Velké filmové překvapení, které bych na televizní obrazovce vůbec nečekal.

Pohlavek: Za poslední rok a půl jsem získal dojem, že SYLVESTER STALLONE ještě pořád ví, jak naložit se svou kariérou a na stará kolena dělá jeden dobrý tah za druhým. Šestka Rockyho i čtyřka Ramba v podstatě donesly svým fanouškům na práh přesně to, co slíbily a Stallone tak dostal možnost v klidu dožít s vědomím, že ze stříbrného plátna coby legendární bijec a akční hrdina odejde s hlavou vztyčenou. A pak přišla zpráva o dalším Rambovi. Zprvu legrace a fáma, dnes už tvrdá realita. Sly se nechal slyšet, že má plné ruce práce se scénářem a že to bude velký experiment. Rozhodně se prý nechce vracet k válečnému běsnění, protože to je jednou provždy uzavřená kapitola. Otázka zní – bude Rambo bez války ještě mít nějaký smysl? Koho bude zajímat experiment, když se tam nevyskytne velký kulomet a salva šípů s pekelně ostrými hroty? Tohle vidím jako cestu do pekla - tentokrát ne jako podtitul filmu, ale jeho statut.

Mr. Hlad

Pochvala: ČESKÉ TELEVIZI ZA ZRUŠENÍ POŘADU DETEKTOR. Vždycky je příjemné vidět, že když si za něco člověk platí, tak o tom může alespoň trochu rozhodovat. Koncesionářské poplatky platí (nebo by měl platit) každý majitel televize, když ale člověk zahlédne něco, jako je Detektor, nutí ho to uvažovat o tom, jestli jsou to dobře investované peníze. Tajuplný plešatý pán v každém díle vyprávěl o záhadách kolem nás a já jsem se ve dvou epizodách dozvěděl snad o všech myslitelných tajemstvích pražského orloje a zjistil jsem, jak nahlédnout s pomocí pastelek do jiné dimenze. Detektor byl zkrátka idiotský pořad, který se mohl líbit snad jen jeho tvůrcům (i když Petru Vachlerovi se líbí podle všeho i slavnostní večer s Českými lvy). Jsem tedy moc rád, že Česká televize zareagovala na rozlícené dopisy diváků i odborníků z vědeckých kruhů a tenhle paskvil zrušila.

Pohlavek: EDWARDU NORTONOVI ZA ZDRŽOVÁNÍ HULKA. Mám rád Edwarda Nortona jako herce. Mám rád Edwarda Nortona jako režiséra. Nemám rád Edwarda Nortona za to, že každému do všeho kecá a málokdo s ním chce znovu pracovat. Přiznávám se, že na Neuvěřitelného Hulka jsem se hodně těšil. Už když se před půl rokem objevily fotky, ve kterých bylo auto zapíchnuté do autobusu, říkal jsem si, že tohle nemůže dopadnout špatně. Louis Leterrier na režisérském křesle taky sliboval hodně a obsazení v čele právě s Nortonem bylo vyloženě lahůdkové. Marvel si ale nepohlídal smlouvy nebo si myslel, že se mu všechny problémy vyhnou, a teď to vypadá, že namísto reimaginace, která by měla akční náloží dát zapomenout na psychologické drama od Anga Leeho, dostaneme něco, v čem nebude akce téměř vůbec. Možná, že hádky Nortona se studiem jsou jen vábničkou pro novináře, ale už trailer naznačil, že nový Hulk asi nebude tím, co bychom chtěli vidět. Pravda je možná úplně jiná, ale zatím to vypadá, že za všechno může právě Norton.


Shushika

Pochvala: Za MIMOŘÁDNĚ RYCHLÝ A PŘEHLEDNÝ SYSTÉM REZERVACE A PLATBY LÍSTKŮ přes internet na letošním Febiofestu v pražském Village Cinemas na Andělu. Žádné cesty zbůhdarma po Praze, dlouhé fronty, nervozita, zda "si ti přede mnou nevezmou poslední lístky a na mě zbude houby." Za deset minut jsem měl v mobilu lístky na 8 filmů a mohl se v klidu plácnout zpátky do postele. Mimo jiné jsem u sebe vypozoroval, že objednávání přes internet na mě - v případě že lístky nejsou - funguje i jaksi konejšivě. Strašně rychle se s tím smířím a hrrrr na lov jiných. Uznávám, zní to celé jako neplacená reklama, ale v místních podmínkách mi to v daném měřítku přijde neuvěřitelně novátorské a odvážné, byť vím, že "vesničtí kinaři" už takhle v malém nějakou chvíli fungují. Teď už zbývá podobný systém protlačit na ostatní festivaly, nejlépe ten lázeňský...
 
Pohlavek: Ach ty návraty gigantů! Čteme a píšeme o tom stále. Coppolův YOUTH WITHOUT YOUTH jsem sice ještě neviděl, ale tolik zahraničních recenzí, které dlouze, jaksi omluvně a s nadějí v lepší zítřky sdělují, že Mistr natočil nesrozumitelný propadák, jsem vážně nečekal. Dokonce i jindy otcovský Roger Ebert, který pochválí cokoliv, co za pochvalu stojí, musel dát palec dolů. A co mu to dalo práce diplomaticky vyjádřit prosté konstatování - Your Movie Sucks! Někdy si říkám, že by tvůrci od určitého věku měli podstupovat testy způsobilosti stejně jako motoristé...

st39.6

Pochvala: TELEVIZI NOVA ZA X-FACTOR. Co že to? Je mi jasné, že jste si teď málem vykroutili hlavu, k téhle pochvale ale mám své rozumné důvody. Kdo viděl Superstar (bezpochyby všichni) a kdo alespoň jeden díl X-factoru, tomu je jasné, že se jedná o dva prakticky totožné formáty. Jen je ve finále X-faktoru pomalu stejné množství pošuků, jako bylo v Hvězdné pěchotě Superstar a nikdo vlastně neví, co to ten faktor X je a kde se bere. Inteligentní zábava to rozhodně není, proto také hodlám Novu chválit za něco úplně jiného - za technické zpracování. V tomhle ohledu měli nováci vždycky ohromný náskok nejen proti ostatním tuzemským televizím, ale směle se rovnali i zahraniční produkci. Počítal jsem s tím, ale stejně mě první finálový večer zaskočil, jak špičkově byl zpracovaný. Pódium, na kterém se tahle událost odehrává, je jednoduše pastva pro oči, kterou není k čemu přirovnávat. Protože takhle bohatou scénu nikdo nedělá. Mám alespoň naoko nakoukané American Idol nebo německou Superstar a nikde tak dobří nejsou. Je mi jasné, že je v módě podobné pořady automaticky hanit, hlásit, jak se jim vyhýbáme a všeobecně se stranit čemukoliv, co s nimi má jen něco společného. A já to chápu. Zkuste se ale jednou podívat bez toho nuceného odporu a užít si show, jakou dneska nevidíte ani na těch nejdražších živácích. Třeba si přes to pusťte oblíbenou písničku, oni ti zpěváci stejně stojí za prd.

Pohlavek: VŠEM DIVÁKŮM NAD PATNÁCT LET, kteří v pátek večer sledují televizi. Přes čtvrtinu z nich si totiž toho dne pouští televizi Prima. Což samozřejmě není testný čin, ale když se podíváte na program, možná dostanete chuť překopat zákony. Večer startuje pochybným pořadem Hádej kdo jsem. Můj televizor si ho užil jednou jedinkrát a oba jsme se shodli, že sem se vracet nebudeme. Tak hloupá zábava, která vlastně ani zábavná není, se jen tak nevidí. Hosté jsou pořád ty samé vykopávky primáckého showbyznysu, o které jinde nezakopnete, protože je nikdo nechce. Navíc hrají tak stupidní hru, že by sem jim vysmály i děcka ze školky. Večer pak pokračuje - zřejmě novým českým hitem - Ošklivkou Betty. Tedy Katkou, pardon. Tahle dvojice naběhla začátkem března a už stačila dobýt první pozice sledovanosti pátečního večera. Že to nedává smysl? To tedy ne! Kdo viděl, pochopí. Ošklivka Katka jsou taková ještě hloupější a hůř natočená Rodinná pouta a pokud by někdo z naší redakce mohl, fackoval by za ně každého, kdo se pod pořad podepsal. Podle komentářů, které jsem na MovieZone zachytil, bysme nebyli jediní. A přesto tu televizi zapne tolik lidí. Řekněte, není to na pohlavek?