A je to tu zase. Osmidenní (minimálně pro pražské diváky, ke kterým se dostane první) festival plný velkých i malých filmů za babku i zadarmo k nám přichází už popatnácté. Základní parametry zůstávají stejné - cena lístku 79,- (plus představení pro děti za 39,- a pár filmů zadarmo, ovšem v periferních kinech), místo konání: Village Cinemas Anděl a nutnost zvednout se a pro lístky si dojít (předprodej bude co nevidět, ale přes internet si nic nezabookujete), ale velké hity bychom letos museli hledat lupou, protože mezi hlavní kategorie patří americké nezávisláky a filmy o bezpráví a právu v soudní síni.

V období od 27. března do 4. dubna samozřejmě Febio nabídne mnohem víc, celkem 26 kategorií vás provede letem světem celuloidem, ať už jde o tradiční osnovy (Asijské panorama, Jiný břeh, Nová Evropa) nebo nejrůznější pocty - té největší se letos dostane Alanu Parkerovi. Promítnuty budou jeho snímky Angel Heart, Commitments, Hořící Mississippi a především pak Pink Floyd: The Wall, Půlnoční expres a Sláva.

Ještě než začneme pitvat prominentní kategorie a nejzajímavější filmy, je nutno zmínit dvě věci. Některé filmy Pražáci překvapivě neuvidí, např. Česká soda v rámci sekce Český den se podle aktuálních údajů v programu bude promítat jen v Doksech (19. května tam ale bude určitě pěkně a po představení si můžete skočit na Mácháč). A pak ještě varování pro zapřísáhlé popcorňáky. Letošní Febio je až do morku kosti nezávislé. Předpremiér je jako šafránu a Marie Antoinette nebo Sunshine se letos nekonají. Nebuďte proto smutní, když v přehledu neuvidíte žádnou ze svých oblíbených hvězd. Kromě vykrytí několika distribučních hříchů se musíte buď ponořit do neprobádaných vod nezávislé scény nebo... odpochodovat do jiného kina.

Asijská sekce je tentokrát prolezlá thajským artem a stejně jako v minulých letech jí chybí nějaký ten mainstream. Chybět ale nemůže Kim Ki-duk. Korejský workoholik natočil snímek Dech ve kterém se věnuje krizím partnerských vztahů a svazkům, které partnerům neumožňují volně dýchat. Za tímto účelem rozehrává milostný čtyřúhelník, jehož vrcholy představují frustrovaná umělkyně, její manžel, na smrt odsouzený trestanec a jeho spoluvězeň. Kdo zná Kimovu tvorbu, ten ví, že může očekávat film skoupý na dialogy a bohatý na náznaky a nápovědy. Šílenější už může být jenom nový snímek Takeshiho Kitana Sláva režisérovi, který je slepencem šílených gagů, ve kterých si Kitano dělá legraci ze sebe, tvůrčího procesu a pak i diváků. Musím říct, že pokud mě něco z asijské sekce zajímá, je to právě tohle. U ostatních tvůrců zatím neumím vyslovit ani jméno. :)

Naštěstí jsou tu sekce Američtí nezávislí a Britsko-americké panoráma, kde... kde ani nevím, kterým filmem začít. Nezávisláci mají sedmnáct filmů a minimálně o šesti z nich zkušený fanda už tu a tam něco zaslechnul. Hvězdně obsazení Divoši (Philip Seymour Hoffman, Laura Linney), politické drama Grace odešla (John Cusack jako maloměstský manžel, jehož žena odešla bojovat do Iráku), rodinný horor Joshua (Sam Rockwell, Vera Farmiga), úspěšný debut Příběhy zbraní, vyprávějící o podstatě msty a nebo svatební thriller Svatba podle Margot, ve které Nicole Kidman začne tahat kostlivce ze skříně své sestry Jennifer Jason Leigh. A poohlédnout se můžeme i kolem? O Servírce už jste pravděpodobně také něco zaslechli (je k mání i na DVD), stejně jako o Úžasném světě hudby. Tato sekce je zkrátka letos nabitá přímo reprezentativně. Pokud ujíždíte na Sundance festivalu nebo chcete nakousnout Ameriku odjinud, tohle je báječná příležitost.

Britsko-americké panoráma pak nabízí když už ne hvězdy, tak alespoň hvězdičky. Najdeme tu zatraceně velké filmy, jejichž uvedení se kryje nebo o pár týdnů předchází české premiéře (Až na krev, Útěk do divočiny, Král Kalifornie (DVD), Odvlečen (DVD)), ale také snímky, které se českým kinům nešťastně vyhnuly. Nový Paul Haggis, nedávno zrecenzovaný i na MovieZone (V údolí Elah), Brad Pitt v klobouku jako Jesse James ve filmu s nejdelším názvem vůbec - Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem a nebo všude chválený režijní debut Bena Afflecka, Gone Baby Gone.

Začíná toho být dost, co? A to jsme se ani nevrhnuli na to soudní téma. Je tu sice převážně záplava českých detektivek, jimiž nás pravidelně zásobují televize, ale Philadelphia, Dokažte mi vinu nebo Lid versus Larry Flint. Propásli jste je v kinech? Teď máte šanci to napravit. A navrch můžete přihodit adaptaci Kafkova Procesu s Kylem MacLachlanem v hlavní roli.

Že to není fér? No není. A teď sypte pro tužku, abyste zaškrtli vaše favority. I já už jsem přestal naříkat, že v programu nejsou moji favorité. Febio je stejně jako Vary o objevování perel, co se zalesknou ve tmě. A Fero nám dává stéblo alespoň v podobě velechválených titulů, které už američtí recenzenti vynesli na Olymp. Teď zbývá ověřit na vlastní kůži, jestli to bylo zasloužené. Na shledanou v kině.

Program festivalu
Průběh festivalu

A jako bonus:

Filmy se zajímavým dějem: Otto aneb mrtvoly, ožijte (gay zombie romantika), Puccini pro začátečnice (bisexuální intelektuálka a fanynka Woodyho Allena v milostném trojúhelníku),

Filmy se zajímavým názvem: Kdo dřív umře, je déle mrtvý (sekce Junior ;), Proč mi nikdo neřekl, že to v Afgánistánu bude tak zlý? (název mluví za vše, film točený mobilem)