Garyho Rosse si možná budete pamatovat jako režiséra Seabiscuita (minimálně Cival nikdy nezapomene), ve kterém kočíroval nejen vzpurné koně, ale i rusovlasého Tobeyho Maguirea. Jednou z nejlepších částí zmíněného životopisu však byly samotné dostihové závody s patřičně dynamickou kamerou. Právě to by si měl Ross odnést do svého dalšího filmu, který sice zatím nemá název, ale budou se v něm prohánět americké vozy NASCAR.

Předem říkám, že ty přerostlé hranaté plechovky nemám rád. Prohání se obrovskou rychlostí po jednoduchých oválech, většinou proto, že jakýkákoliv prudší zatáčka (nebo nemyslitelná zatáčka vpravo :) by je rozhodila a poslala do vzduchu. Aerodynamika tu funguje na dobré slovo a proto je skoro každá bouračka doprovázená vzletovou fází. Možná proto je NASCAR v Americe tak populární. Narozdíl od evropského motorsportu totiž není o ježdění, ale mnohem spíš o předjíždění. A kolizích.

O tom, že popularita tohoto sportu může v Americe podržet i slabou komedii jste se mohli přesvědčit v Talladega Nights, Gary Ross však útočí vážným tématem. Nová nastupující hvězda si za trenéra vybere jednoho z veteránů, co má v obýváku víc trofejí než hrnků na kafe. Začne se tu však rýsovat profesní trojúhelník, protože trenér to dělá pro peníze, které obratem vráží do vlastní stáje, kde jezdí jeho syn. A krev je hustší než dolary, takže to brzo na okruhu začne pěkně jiskřit.

Pro podobný film nemusíme jít příliš daleko do historie. Formule! se Stallonem v hlavní roli nabídla zápolení z prostředí CART (jako NASCAR, ale s formulemi), okořené romantickou vložkou. Stallone chtěl původně použít jako kulisu závody Formule 1, ale nedosáhnul na práva a tak se musel spokojit se sérií, která žije ve velkém stínu NASCARu. Možná i proto film po všech stránkách propadl. Kdo ho viděl, ten nevzpomíná v dobrém. Mohl by být Rossův NASCAR film lepší? Šance má velké, ale ohraná zápletka a pro Evropana dost nezajímavé prostředí už předem podřezávají větev. My chceme něco z prostředí WTCC nebo WRC. Ať Landa natočí celovečerák. Hlavně když ho nenechají řídit. :)

p.s. Mnohem zajímavěji vypadá Rossova aktuální produkce, Tokyo Suckerpunch, ve které hrají jeho dvorní herci - Reese Witherspoon (Pleasantville) a Tobey Maguire (Seabiscuit) - jako editorka a její největší spisovatelská hvězda. Právě jsou na cestě do Japonska, kde má premiéru film natočený podle Jeho vlastních příběhů, které vycházejí v japonském magazínu pro mladé. Tobey se však brzy zaplete do vyšetřování smrti režiséra a vývoj situace začne až příliš připomínat některé z jeho článků. Pokud si bude Ross hrát s barvičkami stejně jako v Pleasantville, už kupuju lístek.